Effekt på stånkor ??

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har sökt o letat efter lite effektuppgifter på Husqvarna , Husaberg , Ktm o Hondas modeller.... Är på jakt efter en motard.... Inte ngn där man efter 2 tim önskar sig 15 hk mer , utan jag vill ha rejält med pulver.
Vilka är alternativen ??... Husaberg 650 , Husqvarna 570 , Ktm 525 , 620 , 660 ??... Bra med pulver , hyfsad komfort , inte fööööör täta serviceintervall o en lekfaktor på 200 % är vad jag vill ha !! :D . Har ni några bra tips ???

Det är väl så ju tätare service intervaller desto roligare hoj. Jag har averkat XR650=Tung slö, KTM Duke =Jätte tung slö, KTM LC4 640= Tung slö,
KTM 525 EXC=Kanon kul och går som ett troll, täta olje byten och kontroll av ventiler. Nu har jag beställt en Husaberg 650 och den är i en egen dimension vad det gäller effekt och chassie och har ännu tätare service intervaller. :)

Nicke_K skrev:
Det är väl så ju tätare service intervaller desto roligare hoj. Jag har averkat XR650=Tung slö, KTM Duke =Jätte tung slö, KTM LC4 640= Tung slö,
KTM 525 EXC=Kanon kul och går som ett troll, täta olje byten och kontroll av ventiler. Nu har jag beställt en Husaberg 650 och den är i en egen dimension vad det gäller effekt och chassie och har ännu tätare service intervaller. :)

Hmmm...Mer exakt... Tätare serviceintervaller på Husa 650... Vad innebär det ?? 10 tim , 25 tim , 50 tim ??????

Hurdan är Ktm:s 660 ??.. 620 ??...

Byta olja filter var 3 timme kolla ventilerna var 15 timme. Alltså en hel del service.

Några frågor till när jag ändå har ordet... Vad behöver göras vid en originalbestyckad hoj för att få fart på den ??... Lekfaktorn på Ktm:s 660 borde vara 0 % om man går på de effektsiffror de uppger för en -03:a...32.88 Hp ??? :3freak

O hur är det med kvalitén på de olika hojarna ??...Trånga oljekanaler innan -02 på Ktm har jag hört , Husa 650 verkar vara känsliga.... Tips ??

Nicke_K skrev:
Byta olja filter var 3 timme kolla ventilerna var 15 timme. Alltså en hel del service.

Var 3:dje timme ????? Jävlar ...... :kocko . Fram o tbx till jobbet 2.3 ggr , sen är det service ??...Fan... Då får man ju serva varje dag ??.. Ett normalt lekpass är ju över 3 tim !! Kan man köpa filter i 50-pack ???... :va

Är det shims eller vipparmar till ventilerna ?? Vippor vore ju att föredra , så kan man göra det själv..... :gnissla

Last edited:
Jag byter olja efter i princip varje gång jag har varit ute och olje filter varannan gång, det gjorde jag på 525:an och det kommer jag göra på Husan. Det går bara i 1.2 Liter så man blir inte ruinerad och jag kör halvsyntet (obs kvalitets olja ingen biltema skit) efter konsultation med en Husaberg/Ktm åf.

Det kostar att ligga på topp men så får man ju lite över 60 pållar på slangen oxå jag tycker att det är värt en del tycker att det är galenskap. :)

Det är vipparmar, och är väldigt simpelt att ställa in.
Vet många husa förare som byter olja efter 8tim, men då är det ju inte på elit nivå direkt :)

Jag kanske ska tillägga att jag säljer olja och filter i jobbet så jag har fördelaktigt pris. :tungan

Ktm 660, 60+hp, olja+filter 250 mil, ventiljustering 500 mil. Vikt 130 kg.
Toppfart ca 190km/h
Hög busfaktor...
Billig försäkring pga att den är reggad med 24kw. (Därifrån har du fått dina effektsiffror)

Binnike_Swe skrev:
Det är vipparmar, och är väldigt simpelt att ställa in.
Vet många husa förare som byter olja efter 8tim, men då är det ju inte på elit nivå direkt :)

Är Husa känsliga ??... Vad kan hända om du missar ett oljebyte ??... Barnsjukdomar ??

ceasar skrev:
Ktm 660, 60+hp, olja+filter 250 mil, ventiljustering 500 mil. Vikt 130 kg.
Toppfart ca 190km/h
Hög busfaktor...
Billig försäkring pga att den är reggad med 24kw. (Därifrån har du fått dina effektsiffror)

Nu börjar det likna nåt... 250 mil mellan servicarna kan man ju leva med.. :tummenupp . O 60 hästar skäms inte för sig. Har kikat lite på mobile.de ... Har bra möjligheter att hämta i Tyskland.. Har hittat -03:or för ca 45.000:- , allt mellan 150-500 mil. De uppger ca 72 Hk...Alltså är 60 hk på slangen ??

Folkezx9r skrev:
Hmmm...verkar ju lite olustigt... :rolleyes: .. Man vill ju inte KÖPA problem !! De har en alldeles fantastisk förmåga att komma av sig själva.. :hihi

Jag tror att du kan se en Husa som en prenumeration på problem...

Skämt åsido, som tävlingsmaskiner eller GRYMMA gathojar har de nog sin charm men de kräver en väldigt kunnig ägare som försummar hus, familj och husdjur för hojens skull... OBS, det kan finnas överdrifter i detta inlägg!

//Eric

DR-Zätare skrev:
Jag tror att du kan se en Husa som en prenumeration på problem...

Skämt åsido, som tävlingsmaskiner eller GRYMMA gathojar har de nog sin charm men de kräver en väldigt kunnig ägare som försummar hus, familj och husdjur för hojens skull... OBS, det kan finnas överdrifter i detta inlägg!

//Eric

Mmm...har haft de funderingarna här oxå. Hus o familj är visserligen redan försummat o lär väl bli det ännu mer när man förlänger säsongen med bushoj :D .

Vad behöver göras med en original 660 för att få fart på den ??...Ljuddämpare , öppna luftburk , ombestyckning ??

Folkezx9r skrev:
Vad behöver göras med en original 660 för att få fart på den ??...Ljuddämpare , öppna luftburk , ombestyckning ??

Om du menar för att ta bort de strypningar som sitter på den vid leverans? Jag vet inte riktigt, man säger till handlaren att den ska vara ostrypt när man hämtar den...

Om söker här på Sporthoj finns det lite trådar som behandlar ämnet trimma 660.

//Eric

sandstream skrev:
Vad kommer ordet "stånka" ifrån?
Jag kan gissa på "stånk, stånk, stånk" ;D I motorgången alltså...

Lite effektsiffror som man hört öronvägen (dvs inte jättesäkra siffror [ni som vet mer säkert får gärna säga till så editerar jag] och då på bakhjulet):

Honda CRF 450R 43-45hk
Husaberg 650 före 04 52-54hk
Husaberg 650 efter 04 58-62hk
KTM 450 ~42hk
KTM 520/525 ~48hk
KTM 660 ~53hk
Yamaha YZ450 ~45hk
Husky 450 ~45hk
Husky 510 ~50hk
Gasgas 450 ~38hk

På husa/ktm/honda (säkert de andra märkena också) brukar det ge ungefär såhär:
Helsystem +2hk
Kam +2hk

MEN nu är det inte bara antalet hästkrafter som spelar in heller, vikten gör enormt mycket. Runt alla banor jag kört på hittills har min CRF varit snabbare än Husan jag hade tidigare (650 -02), inkluderat mittsverigebanan där jag toppade närmare 190 (jag väger 53kg och är inget vidare luftmotstånd). Plus att den dessutom är mycket lättare å köra, den tröttar ut en mycke mindre.

Typ alla hojjar som tatts upp här går lätt på bakhjulet på påslag, de större cyklarna tycker jag är lättare att hantera då karaktären e ganska plan. 520/525 är väldigt snäll i karaktären. Haka inte upp dig på effektsiffror, det finns mycke mer som spelar in.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman