effekt/försäkrings giltighet

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
CBR 600 mod
Hej

undrar lite över vad som skulle kunna hända om jag försäkrar min Mc som 25 Kw men har original effekt (har mellankort), visst finns det risk att jag inte får någon ersättning om jag kraschar då??

om jag försäkrar efter original effekt så finns det väl ingen chans att jag inte får någon ersättning utan bara att jag kan riskera olovlig körning??

Klart att du INTE ska någon ersättning alls :arsele

Det är FUSK det du vill - och får man straff istället :7peta
Inte ska vi andra betala....

vadå ni andra betala, jag betalar ju för fan samma premie som ni om jag försäkrar efter original effekt...

Försäkringsbolaget är med allrätt inte så sugna på att ge dig ngn ersättning oavsett eftersom det handlar om olovligkörning

colik skrev:
vadå ni andra betala, jag betalar ju för fan samma premie som ni om jag försäkrar efter original effekt...

Varför isf frågeställningen? Om du betalar samma pengar så är det ju bara regga på äkta effekt.
Skriv inte frågan om du inte kan ta emot svaren.

När jag ringde runt hos försäkringsbolagen för offerter på min cykel, Husaberg med 9kw i :D , så hade jag ett längre samtal med en handläggare på IF. Han påpekade själv att han (han sa inte om IF eller han) var väl medveten om effekten i min hoj men att de inte kunde avvika från effektangivelsen i registret. De gick på vad som stog och sen var det inget mer med det.

Efter att ha konstaterat att jag inte var intresserad av deras offert så frågade jag hur det låg till med ersättningen ifall jag slog på arslet, eftersom att de uppenbarligen hade koll på att jag minst hade några kw mer än tillåtet i min cykel. Enligt den försäkringshandläggaren så kollar de inte upp cykeln om den angivna effekten överensstämmer med den verkliga i cykeln.

Vad de däremot var lite tveksamma på är huruvida de inte borde höjja försäkringen pga stöldrisken.

//@

edit: såg visst att frågan hade något att göra med detta, nästan iaf :/

colik skrev:

...eh? :kocko ...betalar samma som vi? Själva principen med försäkringar är att alla hjälps åt att betala de skador som uppstår.. Den premie du betalar räcker ju knappast till att täcka skadorna och således är det alla andra som får betala mellanskillnaden.

Kör du hoj med orginaleffekt så SKA DU pröjsa en premie som är baserad på den uppgiften.

Skenförsäkrare ska ha kompanistryk! :fatta!

Freppa skrev:
Varför isf frågeställningen? Om du betalar samma pengar så är det ju bara regga på äkta effekt.
Skriv inte frågan om du inte kan ta emot svaren.
OCh Freppa kapar vid fotknölarna direkt......
Men du har ju rätt Freppa..

korvgubbe skrev:
...eh? :kocko ...betalar samma som vi? Själva principen med försäkringar är att alla hjälps åt att betala de skador som uppstår.. Den premie du betalar räcker ju knappast till att täcka skadorna och således är det alla andra som får betala mellanskillnaden.

Kör du hoj med orginaleffekt så SKA DU pröjsa en premie som är baserad på den uppgiften.

Skenförsäkrare ska ha kompanistryk! :fatta!

spelar ju ingen roll om han stryper den får ju i allafall samma försäkringspremie, har inte pratat med ett ända försäkringsbolag som vill försäkra min hoj som strypt utan jag får betala samma premie som om det skulle va 100 hk i den.... klart som fan att inte alltför många kör med strypningen på.. vill väl ha valuta för pengarna... därmed inte sagt att jag kommer rycka strypningen det första jag gör..

xZibit skrev:
spelar ju ingen roll om han stryper den får ju i allafall samma försäkringspremie, har inte pratat med ett ända försäkringsbolag som vill försäkra min hoj som strypt utan jag får betala samma premie som om det skulle va 100 hk i den.... klart som fan att inte alltför många kör med strypningen på.. vill väl ha valuta för pengarna... därmed inte sagt att jag kommer rycka strypningen det första jag gör..

Bilsport&MC försäkrar efter den strypta effekten :7peta (självklart enbart tillsammans med mellankort)

Tycker inte att det är en speciellt bra idé att köra en 100hk hoj med bara mellanklasskort. Det går att ha kul med 25kw också...sen måste ju strypningen ändå bara sitta i 2 år. Tiden går fort :fyllisar

Min hoj är reggan på 25kw, men ostrypt = 35kw. Jag har tungt kort och pröjsar premie för klass 4. Att regga om är dyrt så därför skiter jag i det :arsele

Dez skrev:
Bilsport&MC försäkrar efter den strypta effekten :7peta (självklart enbart tillsammans med mellankort)

Tycker inte att det är en speciellt bra idé att köra en 100hk hoj med bara mellanklasskort. Det går att ha kul med 25kw också...sen måste ju strypningen ändå bara sitta i 2 år. Tiden går fort :fyllisar

Min hoj är reggan på 25kw, men ostrypt = 35kw. Jag har tungt kort och pröjsar premie för klass 4. Att regga om är dyrt så därför skiter jag i det :arsele

har faktiskt ringt till dem med de vägrade försäkra den... kanske är värt ett försök till... vad fick du för premie?
ja 25 kW räcker.. var det ju i körskole hojjen.. skulle gärna ha nån glidare eller motard om jag skulle kunna hitta några i samma prisklass om min hoj..

Försäkringsbolagen går bara efter den effekt som hojen från första början är inreggad med, sen om du vråltrimmar den eller stryper den så på verkar det inte din premier. Förr gjorde det de, men alla fuskade med att strypa ner sporthojar så de slutade med att ta hänsyn till det och går nu bara på orginaleffekt.

xZibit skrev:
har faktiskt ringt till dem med de vägrade försäkra den... kanske är värt ett försök till... vad fick du för premie?
ja 25 kW räcker.. var det ju i körskole hojjen.. skulle gärna ha nån glidare eller motard om jag skulle kunna hitta några i samma prisklass om min hoj..

Jag pröjsade 4000:- Hel/hel, 21 år, zon=dyrast. När jag fick det tunga kortet höjdes premien till 8000:- hel/hel, så just nu kör jag på 5000:- halv/helår

Dez skrev:
Jag pröjsade 4000:- Hel/hel, 21 år, zon=dyrast. När jag fick det tunga kortet höjdes premien till 8000:- hel/hel, så just nu kör jag på 5000:- halv/helår

vad är det för årsmodell på din hoj då? låter väldigt billigt måste jag säga =)
ringde bilsport&mc nyss.. de försäkrar bara klass 7 hojjar på ursprungseffekt...

xZibit skrev:
vad är det för årsmodell på din hoj då? låter väldigt billigt måste jag säga =)
ringde bilsport&mc nyss.. de försäkrar bara klass 7 hojjar på ursprungseffekt...

-96

Fast det kan ju stämma som du säjer att detta inte gäller klass 7 hojar. Till mej sa de iaf att så länge man har mellanklasskort och hojen mellanklassreggad försäkrar de efter den effekten, och då hamnar hojen vanligtvis i klass 2.

hmm

Är detta www.dubbelmoral.com? Borde man få ersättning om man missar en stoppie eller wheelie? Nedsatt ersättning om man kör för fort? Om man missar en kurva är det väl uppenbart att man kört för fort och då skall man minsan betala själv?

Jag förutsäter att ingen sätter upp extra resemil eller kurslitteratur på skatten ochså här och att ingen någonsin brutit mot någon lag... för det kan väl inte vara så att man helt enkelt skiter i andra och enbart bryr sig om att få ner sin premie...

För att svara på din fråga så är oddsen väldigt låga att f-bolagen bryr sig. Polisen är däremot mer intresserad och uppdagas det i en polisrapport (d.v.s du åker dit för olovlig körning i samband med en olycka) kan ersättning reduceras eller utebli.

ething skrev:
Är detta www.dubbelmoral.com? Borde man få ersättning om man missar en stoppie eller wheelie? Nedsatt ersättning om man kör för fort? Om man missar en kurva är det väl uppenbart att man kört för fort och då skall man minsan betala själv?

Och exakt vad har detta att göra med skenförsäkring? Finns det nåt i ditt resonemang som stödjer Colik i hans frågeställning? Så om jag skenförsäkrar så är det okej för mig att fixa skadan på hojen med försäkring, men inte om jag kör försäkrat efter mina egna förutsättningar, dvs jag bär den kostnad som motsvarar den risk jag bedöms vara

ething skrev:
Jag förutsäter att ingen sätter upp extra resemil eller kurslitteratur på skatten ochså här och att ingen någonsin brutit mot någon lag... för det kan väl inte vara så att man helt enkelt skiter i andra och enbart bryr sig om att få ner sin premie...

Räcker det inte med att jag betalar försäkringsbolagen för min egna oförmåga att köra hoj, tycker du att jag skall vara så ohemulskt solidarisk så jag betalar för hans också? Varför då? Skall han och jag hålla handen? Var är solidariteten tillbaka?

HUR SKENFÖRSÄKRAR JAG OM JAG BETALAR FÖR 100 HK MEN HAR 25 KW I PAPPERET!!!

jag har aldrig skrivit att jag har fått samma premie, det jag undrar är

1.OM jag försäkrar hojen som är 25 kw i papperet men 100 hk i verkligheten på en premie som är baserad på 25 kw blir jag utan ersättning då om dom kollar upp att det inte sitter strypningar monterade??

2. jag försäkrar hojen efter originaleffekt (skenförsäkring enligt korvgubben, öhhh jaha) får jag då ut försäkringspengar trots att dom ser att det inte sitter strypningar där och dom då vet att jag egentligen inte får köra denna hoj...

att det kan bli fråga om olovlig körning om polisen blir informerad vet jag och det behöver ni inte påpeka...

Last edited:
colik skrev:
HUR SKENFÖRSÄKRAR JAG OM JAG BETALAR FÖR 100 HK MEN HAR 25 KW I PAPPERET!!!

Det var inte det du skrev överst. Men men.

colik skrev:
jag har aldrig skrivit att jag har fått samma premie, det jag undrar är

1.OM jag försäkrar hojen som är 25 kw i papperet men 100 hk i verkligheten på en premie som är baserad på 25 kw blir jag utan ersättning då om dom kollar upp att det inte sitter strypningar monterade??

2. jag försäkrar hojen efter originaleffekt (skenförsäkring enligt korvgubben, öhhh jaha) får jag då ut försäkringspengar trots att dom ser att det inte sitter strypningar där och dom då vet att jag egentligen inte får köra denna hoj...

att det kan bli fråga om olovlig körning om polisen blir informerad vet jag och det behöver ni inte påpeka...

1: Ja
2: Tvådelad fråga: 2a: Du försäkrar hojen till orginaleffekt = Du får ut försäkring förutsatt att du har körkortsbehörighet för det. 2b: Du kör med tung hoj med mellankort: Du får ingen försäkring.

Se det var väl inte så svårt?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...