Efektökning?

peuter

nyfiken som bara den
Gick med
18 Jun 2003
Hoj
Yamaha fazer 600
Har talat med diverse folk om att sätta på ett slip-on på min yamaha Fazer 600cc... vissa har talat om efektökningar mellan 7-10% medans vissa säger att det endast är ljudet som trimmas på hojen... Så min fråga vad är rätt i dessa påståenden? är väl inte så himla ljudkåt så är det den enda anledningen vete katten om det blir ngt

Årsmodell?

3-4 hästkrafter minst brukar det ge iaf

Sen kommer du bli fixxerad vid ljudet efteråt ;)

OlleR6 skrev:
Årsmodell?

3-4 hästkrafter minst brukar det ge iaf

Sen kommer du bli fixxerad vid ljudet efteråt ;)

Det är en 01:a Ja kanske man blir fixerad just av ljudet när man väl har det på sin hoj.

Silwer skrev:
7-10% är helsystem, dvs både krökar och slutdämp, ett slipon ger 0-ett par kusar.
Men ljud och utseende kan göra det hela värt en hel del.
10 % låter väldigt mycket, 5 % kanske om snackar renodlade sporthojar.

berggren_martin skrev:
10 % låter väldigt mycket, 5 % kanske om snackar renodlade sporthojar.

knappst, många har hittat en del effekt i sina hojar med helsystem och en bra injustering, var inte förvånad om det blev runt 10-15 hk åtminstonde.

vil dessutom motsätta mig pratet om fetare hoj, allt är beroende på hur man kör.
Vill man varva o ligga på höga varv för tat ha kul eler vil man dra hojen från mellanvarv längs favoritslingan?
Snickelisnackarna kommer alltid in med tat hgsta effekt är svaret för alla.
Jag vill se er när ni utnyttjar eran maxeffekt hel tiden när ni kör.

Last edited:
Silwer skrev:
knappst, många har hittat en del effekt i sina hojar med helsystem och en bra injustering, var inte förvånad om det blev runt 10-15 hk åtminstonde.

vil dessutom motsätta mig pratet om fetare hoj, allt är beroende på hur man kör.
Vill man varva o ligga på höga varv för tat ha kul eler vil man dra hojen från mellanvarv längs favoritslingan?
Snickelisnackarna kommer alltid in med tat hgsta effekt är svaret för alla.
Jag vill se er när ni utnyttjar eran maxeffekt hel tiden när ni kör.

Jag hade helsystem på min hoj först sen satte jag på originalsystemet, inte vart det nån nämnvärd skillnad.

Rigge skrev:
Jag hade helsystem på min hoj först sen satte jag på originalsystemet, inte vart det nån nämnvärd skillnad.

antagligen icke justerat i bänk.
Ingen ska spela allan o låtsas att inte helsýstem ger ökad effekt.
10% är som sagt inte ovanligt.
Det som händer är en känd gamal formel, effekt som finns på lägre varv hamnar på högre varv.
Gamalt känt för oss på crossbanan sen urmines tider.

Silwer skrev:
antagligen icke justerat i bänk.
Ingen ska spela allan o låtsas att inte helsýstem ger ökad effekt.
10% är som sagt inte ovanligt.
Det som händer är en känd gamal formel, effekt som finns på lägre varv hamnar på högre varv.
Gamalt känt för oss på crossbanan sen urmines tider.

Jo det var visst bänkat å allt. Klart det ger effekt, men jag kände ingen större skillnad. Det vart lite skillnad på karaktären, men efter 30 minuter kände man inte av det heller. Hojen kändes inte slöare efteråt.

Rigge skrev:
Jo det var visst bänkat å allt. Klart det ger effekt, men jag kände ingen större skillnad. Det vart lite skillnad på karaktären, men efter 30 minuter kände man inte av det heller. Hojen kändes inte slöare efteråt.

klart möjligt, därför jag oftast anser att larvet med krossad/mosad/manglad är ganska fånigt när fantasifult folk verkar ha haft nån slagt övermänsklig upplevelse med en hoj med 10hk mer på veven.

Silwer skrev:
larvet med krossad/mosad/manglad är ganska fånigt

:va Va menar du? Dessutom så är effekt längre ner i registret roligare än toppeffekt. Helsystem tycker jag är att kasta pengarna i sjön, men det är ju bara jag det.

Rigge skrev:
:va Va menar du? Dessutom så är effekt längre ner i registret roligare än toppeffekt. Helsystem tycker jag är att kasta pengarna i sjön, men det är ju bara jag det.

vad fan verkar det som att jag menar?
Har du inte sett alla trådar om detta?
Jag är vansinnigt less på de personerna helt enkelt, de skriver massa strunt, men bode förses med skrivförbud pga att de inte ens förstår enkla samband:-)Helsystem ger emn reell effekt, inget snack, sen om det hndlar om de fantastisk prestanda som en del snackar om är en annan sak.
En del kör mer hoj o fantiserar än verkligen vet nånting om hur det fungerar.

Fattade inte vad du menade med krossad/mosad/manglad, men jag kopplade nu, klockan är sent å huvet är inte med riktigt.

Ett system kanske i bästa fall ger någon hästkraft till men frågan är väl om det är värt pengarna. Om man tävlar kan jag förstå det men för gatbruk, njaaa..... Jag vet av egen erfarenhet att de flesta inte är ute efter effekten utan man köper ett högre ljud för flera tusen kronor.

Jupp,
är det bara effekt man är ute efter så är det billigast att
minska motståndet i orginalburken. Beroende på konstruktion
så är det mer eller mindre svårt men ofta kan man få resultat
med en borrmaskin:

(bild här men siten är nere just nu)

Annans finns det 2 andra skäl att byta:
1. vikt, hört att det skiljer 1 kg mellan orginal och Akra Evo på Blackbird,
beror på hur tungt ditt orginalsystem är.
2. utseende och ljud! :banana

Finns det nån som först bänkar o ställer hojen optimalt m standardrör o sen
gör om det m slipon el.helsystem ?? Har inte sett nåt sånt, vad jag kommer ihåg. Så vad man jämför är orginalhoj ur lådan och inställd hoj m annat utblås, inte hur stor skillnad ett nytt rör gör.

F.ö. ska man nog akta sig för att dra paralleller mellan byte av rör på 2takt o 4takt; det är i allt väsentligt två helt olika saker. 2takt är oerhört mycket mer beroende av exp.kammaren än 4takt.
/u

Var in på Yoshimuras sida och kollade lite, här är några exempel.

GSXR 1300 -99 Fullt racesystem 2,2 hk skillnad mellan orginal och race
GSXR 1000 -01 Fullt racesystem 6,9 -¨-
GSF 1200 -01 Fullt racesystem 15,3 -¨-
GSXR 1000 -01 Sliponsystem 4,8 -¨-
GSF 1200 -01 Sliponsystem 10,4 -¨-

Det finns fler exempel på dynocharts på sidan. http://www.yoshimura-rd.com/dyno.asp
Så det är nog skillnad på vilken mc det rör sig om.
Man kan dock spara vikt tittar man på titan helsystem så väger det ca 3,6 kg(jämfört med ca 18-20 kg föör ett orginalsystem på tex en Hayabusa).
Yoshimuras slipon väger ca 3,6 kg.
Eftersom jag har en Hayabusa så har jag frågat en mcfirma om dynokörda Busar och fått till svar att ett slipon (med Power Commander) har gett runt 165 hk på bakhjulet och ett fullracesystem har man uppmätt mellan 170-174 hk på bakhjulet, orginal ligger runt 155-156 hk på bakhjulet.
Sen är det upp till var och en och tycka om det är värt det. Jag tycker definitivt det för jag tror att hojen kommer att gå mycket bättre,, inte nödvändigtvis fortare.

Visst blir det effekt ökning med helsystem! och viktminskning :tummenupp

Jag har fått mer än 10hk på bakhjulet mot orginal och den är inte riktigt färdig ännu. Så jag räknar med en ökning på minst 12-15 hk mer på när jag är färdig men då är det anndra saker byta oxså.

Ganska kul att se vad alla skriver.... Vissa verkat inte ha en jävla aning om vad de pratar om. Ok visst kanske du får någon hk om du kastar på ett slipon men det är nog mest för ljudets, utseendets skulle man kastar på ett sådant. Ett orginal slipon har tagits fram av ingejörer för att passa just din hoj! Sen när man kastar på på ett KN-filter med sitt slipon tror folk att nu jävlar ger det mer effekt... Men faktum är att då behöver hojen mer soppa för att kompensera detta för att ge bästa effekt. Alltså behöve hojen någon form av PC.
Kastade på kn och slip on på min hoj tillsammans med en PC och det gav nästan exakt lika mycket som ett helsystem med PC+KN.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park