E10 Bensin! BRA eller DÅLIGT ????

Mr. K

Bättre sist och snygg än först och ful!
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2009, Kawasaki Z1000 ABS
Hej

Fundering jag har är följande.
Har läst lite om den där nya bensinen E10 och på Hondas hemsida http://www.hondamc.com/homc/templates/InsideNewsPage____17327.aspx står det att bensinen ska vara kompatibel med alla Honda motorcyklar. MEN jag kör en HONDA CBR 1000rr och då vill man ju ha det bästa samt att jag undrar om man förlorar effekt om man kör med E10 och hur bra är den för motorn egentligen?
Nån som har åsikt om det?

tack på förhand //Mr. K
 
E10 betyder praktiskt taget att dom kan blanda i upp till 10% etanol i bensinen. I Sverige skulle det tydligen bara vara skattelättnader för bensinbolagen upp till 6.5% (nån här på forumet skrev det i en annan tråd), så det kommer vara olönsamt att stoppa i mer etanol än så.

Vad gäller effektförluster så skulle jag säga att det är försumbart.

Vill du slippa fundera: tanka V-Power eller 98 oktan.
 
Last edited:
tack Viktor L
raka svar =)
hur mkt bättre blir det med v-power eller 98 oktan?
 
tack Viktor L
raka svar =)
hur mkt bättre blir det med v-power eller 98 oktan?

Svårt att säga.

Såg något brittiskt motorprogram (Fifth Gear tror jag) där dom testade V-Power mot lite andra bränslen i en vanlig Peugeot 206 och en Subaru Impreza eller något sånt.

Gav betydligt mer effekt i Subarun men det handlade ändå bara om några få hästar (under 5).
 
tack Viktor L
raka svar =)
hur mkt bättre blir det med v-power eller 98 oktan?

Vad jag har förstått så handlar det nog mer om placebo..
Topgear testade väl dom olika bränslekvaliteterna och kom fram till att det endast är turboladdade motorer som kan ha något att tjäna på högre oktan tal.. en impreza med ca 300hk med "vanlig soppa" visade väl en effekt ökning med dryga 15 hästar ..och det ligger väl inom felmarginalen för mätningarna?

Jag tankar 98 eller V power då jag fått för mig att min hoj iaf går lite jämnare på tomgång samt att den är lite mer lättstartad med dom dyrare dropparna.. tror dock inte att det gör någon direkt effekt skillnad speciellt inte på min hoj som har litereffekt som en vanlig personbil samt låg komp på typ 9,5..

Alltså: Du kommer kanske uppleva något jämnare tomgång ..få några pållar till, få lite bättre smörjning i o m lägre etanol inblandning och en sak till.. Du bjuder väl inte på billigt skitvin när du raggat upp en snygg brud?:-)

Svårt att säga.

Såg något brittiskt motorprogram (Fifth Gear tror jag) där dom testade V-Power mot lite andra bränslen i en vanlig Peugeot 206 och en Subaru Impreza eller något sånt.

Gav betydligt mer effekt i Subarun men det handlade ändå bara om några få hästar (under 5).

missade ditt inlägg:död
 
Last edited:
tack för alla svar. tror att jag har blivit lite klokare =)
 
Jag tankar 98 eller V power då jag fått för mig att min hoj iaf går lite jämnare på tomgång samt att den är lite mer lättstartad med dom dyrare dropparna..

Fast rent kemiskt så borde den bli mer svårstartad iom att en högre oktanhalt innebär ett bränsle som inte antänder lika lätt, men det kanske inte har med det att göra?
 
Saknar erfarenhet av E10 i hojen.

Fick dock bogsera min flickväns merca till en verkstad efter att den fyllts med E10, då den dog oförklarligt.. modellen ska enligt samtliga listor tåla den nya blandningen, men något var det.. går som en klocka nu på 98-oktanigt.

De flesta som jämfört på ett mera systematiskt vis har påstått att det blir dyrare med E10, eftersom fordonet (bil..) drar betydligt mera av denna brygd än den gamla 95:an.
 
Fast rent kemiskt så borde den bli mer svårstartad iom att en högre oktanhalt innebär ett bränsle som inte antänder lika lätt, men det kanske inte har med det att göra?

Det du säger låter iof jäkligt logiskt ...där har vi beviset för min tes:
eftersom jag TROR att 98 är bättre för min sugmotor så är det ju bättre.

nu däremot så borde jag rimligtvis börja tanka e10:-) men jag håller mig till dom dyra dropparna eftersom tillverkaren inte rekommenderar e10 i min.
 
Det du säger låter iof jäkligt logiskt ...där har vi beviset för min tes:
eftersom jag TROR att 98 är bättre för min sugmotor så är det ju bättre.

nu däremot så borde jag rimligtvis börja tanka e10:-) men jag håller mig till dom dyra dropparna eftersom tillverkaren inte rekommenderar e10 i min.

Det intressanta i det här fallet är ju att det knappast blir särskilt mycket dyrare med 98:an, eftersom förbrukningen stiger markant med E10.

Jag har ingen aning om var prisnivån på den svenska marknaden kommer att ligga, men på den finska lönar det sig inte alls.. :rolleyes:
 
Om man vill byta bränsle så skulle då jag kosta på en om-mappning av insprut/tändning. Annars är det nog meningslöst..
 
Fast rent kemiskt så borde den bli mer svårstartad iom att en högre oktanhalt innebär ett bränsle som inte antänder lika lätt, men det kanske inte har med det att göra?

Högre oktan = svårare att självantända.
Däremot tänder det säkert lika bra bara det får gnista från tändstiftet.
 
1) E10 innehåller upp till 10% Etanol. Etanol drar till sig vatten, vilket kan öka risken för frusen vevhusventilation i vårt kalla klimat.
2) Bilden drar mer soppa på E10. Jag fick ner min förbrukning med ~0.1 L/mil. Då finns det inget ekonomiskt incitament längre att tanka E10/95.
3) Bilen går jämnare, motorn upplevs av mig mer vibrationsfri och starkare med 98/99 mot 95. Klart man skämmer bort sin bil med den fina djungeljuicen!

Case closed. :)
 
Redan nu blandas ju etanol i soppan, hur många % är det nu?

Blandar man i 10% i all bensin så får det samma miljöeffekter som om 10% av befolkningen skulle köra på ren etanol, så många människor skulle nog inte köpa en etanolbil av miljöskäl.
(i alla fall inte så länge den skattas så att det blir dyrare än att köra på bensin)

Blandar man dessutom i 10% rapsolja i dieselsn så kör helt plötsligt 20% av sveriges befolkning miljöbilar, utan att veta om det...

20% förnyelsebart bränsle som är co2 neutralt, utan att någon har behövt göra ett aktivt val.
 
Blandar man dessutom i 10% rapsolja i dieselsn så kör helt plötsligt 20% av sveriges befolkning miljöbilar, utan att veta om det...

20% förnyelsebart bränsle som är co2 neutralt, utan att någon har behövt göra ett aktivt val.

I dagsläget är det 5% raps i dieseln, men det kommer öka till 7% om inte alltför lång tid.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top