E10 Bensin! BRA eller DÅLIGT ????

Som motsvarar den nivån traktorerna spyr ut menar du?

Traktorerna kan man köra på rapsolja eller etanol dom med...

Självklart är inga bränslen nollutsläppsbränslen om man ska räkna hela kedjan,

Men etanol tillverkat med traktorer som går på vanlig diesel är betydligt co2 neutralare än bensin som tillverkas av traktorer som går på vanlig diesel.

Jag väljer att bortse från tillverkningsledet och frakten, då det ger ungefär likvärdiga utsläpp i bägge fallen.

Det är inte rätt att göra så, för då är ju vätgas jättebra, det ger ju inga utsläpp vid förbränning, men den ska ju tillverkas och då går det åt massor av kolkrafts-el som är skitig som fan, men just i jämförelse bensin/etanol tycker jag att man kan kvitta utsläppen fram till pump då dom är relativt lika.

Som motsvarar den nivån traktorerna spyr ut menar du?

Precis så jag räknar.

Min gamla volvo och de gamla dieselmercorna i norrland är rena miljöunderverk jämfört med de nya "miljö"bilarna som spyr ut herrejössesmängder med utsläpp i produktion och transporter, för att sedan skrotas 10år och 25 000 mil senare.

Bränslet är nästan försumbart om man räknar totalustsläpp.
Desto längre bilen går och desto enklare/hållbara delar desto miljövänligare.

Tror tom gamla amerikanska pickisar skulle vara mycket miljövänligare än en modern prius om man räknar på det.

fast... var försvinner de olika miljögifterna? i ett batteri är det inneslutet och kan återvinnas till ett nytt batteri.
Hur är liknande process för en bensinbil

fast... var försvinner de olika miljögifterna? i ett batteri är det inneslutet och kan återvinnas till ett nytt batteri.

Fast det är ju inte en 100% effektiv process utan utsläpp heller...

Lithiumbrytning är ju en rätt skitig hantering det med, och i en elbil hittar du massor med andra gifter, gallium, arsenik, bromerade flamskydd osv osv...

I en gammal dieselbil som körs på rapsolja är det giftigaste glykolen och motoroljan.

Ja för det är bara batteriet som innehåller gifter.

Att bilarna väger mer och mer trots lättare och lättare material innebär ju lite saker:

Alla extra kablar, elektriska komponenter, plaster etc. ska först råmaterialet utvinnas och åka runt halva jorden.
Därefter ska de förädlas och transporteras lite ytterligare.
Därefter tillverkas komponenterna.
Som fraktas till ett företag som smäller ihop komponenterna till ett kretskort.
Som sedan fraktas till företag som monterar det i bilen.

För att inte tala om alla lättviktsmaterial. Aluminium t.ex. kräver ju som vi vet en smula energi för att tillverkas.

Plasterna tillverkas fortfarande i huvudsak av råolja.
Att bilarna dessutom skrotas mycket tidigare kräver en hel del energi.

En gammal 740 som har sparsamt med elektronik, galvade plåtar och väl tilltagna toleranser på delar är mycket trevligare mot miljön totalt sett. Även om den råkar spy ut lite mer gifter under drift än "miljö"bilarna.
Särskilt när de flesta går över 30k mil.
Många över 50

Och varifrån kommer energin du laddar batteriet med?

Precis så jag räknar.

Min gamla volvo och de gamla dieselmercorna i norrland är rena miljöunderverk jämfört med de nya "miljö"bilarna som spyr ut herrejössesmängder med utsläpp i produktion och transporter, för att sedan skrotas 10år och 25 000 mil senare.

Bränslet är nästan försumbart om man räknar totalustsläpp.
Desto längre bilen går och desto enklare/hållbara delar desto miljövänligare.

Tror tom gamla amerikanska pickisar skulle vara mycket miljövänligare än en modern prius om man räknar på det.

Jag läste någonstans på internet (en sån klockren källhänvisning...) att en ny Audi A8 med mycket aluminium beräknas förbruka 40% av all energi vid tillverkning/service/reservdelar. Resterande 60% är drivmedelsförbrukning.
Låter det rimligt?

Jag läste någonstans på internet (en sån klockren källhänvisning...) att en ny Audi A8 med mycket aluminium beräknas förbruka 40% av all energi vid tillverkning/service/reservdelar. Resterande 60% är drivmedelsförbrukning.
Låter det rimligt?

Låter lite.
Men det kan vara möjligt.

Fast då är frågorna:
Hur mycket service har de räknat med?
Hur mycket reservdelar?
Vilken livslängd?
Hur långt har den gått (och vilken snittförbrukning) under den livslängden?

Last edited:

Att bilarna väger mer och mer trots lättare och lättare material innebär ju lite saker:

Alla extra kablar, elektriska komponenter, plaster etc. ska först råmaterialet utvinnas och åka runt halva jorden.

För att inte tala om alla lättviktsmaterial. Aluminium t.ex. kräver ju som vi vet en smula energi för att tillverkas.

En gammal 740 som har sparsamt med elektronik, galvade plåtar och väl tilltagna toleranser på delar är mycket trevligare mot miljön totalt sett. Även om den råkar spy ut lite mer gifter under drift än "miljö"bilarna.
Många över 50

Trodde alla bilar hade elkomponenter... i mer eller mindre mängd..
Aluminium.. de har vi väl i hojarna med och där klagas det inte...

Vad är det som säger att bilarna skrotas tidigare??

Energin kommer från eluttaget:D

Fast det är ju inte en 100% effektiv process utan utsläpp heller...

Lithiumbrytning är ju en rätt skitig hantering det med, och i en elbil hittar du massor med andra gifter, gallium, arsenik, bromerade flamskydd osv osv...

I en gammal dieselbil som körs på rapsolja är det giftigaste glykolen och motoroljan.

Kör bara på Ni/Cd , litium har jag inte råd med:näsblod

Last edited:
Livscykel

Allt beror på hur man räknar. Normalt sett anses en bil generera ca. 5% av sin totala miljöpåverkan under produktion, 5% i återvinningsfasen och resterande del under användning. Att gå från stål till aluminium kommer ge en positiv nettoeffekt då mängden energi i produktion mer än väl kompenseras av driftfasen samt att aluminium kan återvinnas med högre kvalitetsgrad än stål (som tenderar att mest bli gjutjärn). För att en A8 skulle få 40% av sin miljöpåverkan i produktionsfas så får man ta i så man spricker, detsamma gäller energianvändning.

Tillbaks till frågan. Hur mår egentligen hårt trimmade motorer (som en sporthoj/motard får anses vara) av E10?

Återigen, tanken är väl att vi ska odla grödorna och framställa etanolen lokalt, att vi hittils har importerat är ju för att etanolanvändningen har varit så marginell.

Varför använda Etanol överhuvudtaget om den inte tillverkas lokalt? Jo, för att miljöbilsnissarna inte ska skämmas på jobbet vid fikabordet. De kör ju en "miljöbil". Sen att världens länder inte får äta grödorna för att vi ska tanka flexifuelbilar med skiten, det spelar mindre roll. Man kan inte få allt, right?

:crash :smasha

Men visst, vi räknar på ditt vis, då är en Elbil bland det grisigigaste som finns, eftersom materialen till batterier och elektronik ska brytas i skitiga gruvor i u-länder och fraktas runt jorden för att bearbetas innan dom stoppas i en elbil som tankas med kolkraft...

Damn straight. :fakta

VARFÖR tas ALDRIG miljökostnad för transport (transport av råvaror samt färdig produkt) samt produktion med i miljökostnaden?

Man köper en elbil för att man värnar om miljön men sen köper samma person tomater från Brasilien för att de än 2 kr/kg billigare. :död

Hela miljödebatten är skev.

1:Om vi vänder på det..Etanol drar till sig vatten så man riskerar inte att ha vatten i botten på tanken som sen gör så det rostar.

Frusen vevhus... tror nog mer på att tomten kommer iår..

2:Fick du högre eller lägre förbrukning? lite oklart...

3: Har du gjort blindtestet?

1a. Är rostande oljetråg ett stort problem? :rolleyes:
1b. Fråga valfri M54-ägare om inte denne är lite skraj för frusen VHV. Eller kolla lite på antal tråder på autopower..

2. Lägre! Det förstod du men ville spela dum, antar jag.

3. Nej. Det är highly speculative.

..... lika mycket som dem som fraktar bensin och disel...

Fast det gör väl knappast Etanolen co2-NEUTRAL?

Många över 50

Skönt att se att flera resonerar utan skygglapparna på.

:fakta

Last edited:
Allt beror på hur man räknar. Normalt sett anses en bil generera ca. 5% av sin totala miljöpåverkan under produktion, 5% i återvinningsfasen och resterande del under användning. Att gå från stål till aluminium kommer ge en positiv nettoeffekt då mängden energi i produktion mer än väl kompenseras av driftfasen samt att aluminium kan återvinnas med högre kvalitetsgrad än stål (som tenderar att mest bli gjutjärn). För att en A8 skulle få 40% av sin miljöpåverkan i produktionsfas så får man ta i så man spricker, detsamma gäller energianvändning.

Sorry för fortsatt offtopic.
Kan du hänvisa dina nuffror till något?
Jag tycker de låter rimligare än det jag läste (40%) men miljöpåverkan och energiåtgång kanske skiljer sig mycket? Och som du säger, vad räknar man in? Strömmen till teknikerns dator när han sitter och designar bilen? Värmen i lokalen han sitter?

Jag tycker frågan är intressant för jag vill vara miljömedveten samtidigt som jag är tveksam att man kan konsumera mer och påverka miljön mindre.

Svårt att säga.

Såg något brittiskt motorprogram (Fifth Gear tror jag) där dom testade V-Power mot lite andra bränslen i en vanlig Peugeot 206 och en Subaru Impreza eller något sånt.

Gav betydligt mer effekt i Subarun men det handlade ändå bara om några få hästar (under 5).

På överladdade bilar så gör etanolen nytta, men egentligen bara om man höjer laddtrycket eller vevar på mer förtändning.

Högst troligtvis får man mer pulver i en Impreza bara för att den går lite snålare med högre etanolinblandning (stoiskt blandningsförhållande på etanol är under 10:1, vs bensin som ligger på 14,7:1), för det sprutet jobbar inte aktivt med tändkurvan (mer än att det backas om det upptäcker detonationer, med återställning via spänningsförlust under en viss given tidslängd).

Jag fick ur 50 kusar mer på hjulen med E85 vs vanlig 98 - (290-något vs 349) i min gamla Impreza när det begav sig (rototest, autotech i Trollhättan, Per mappade).

...på enbart tändkurvan (och att vi skickade i ~30% mer bränsle) - laddet var redan precis vad turbon mäktade med runt maxeffekt. :yoparty

/J

VARFÖR tas ALDRIG miljökostnad för transport (transport av råvaror samt färdig produkt) samt produktion med i miljökostnaden?
Då har du inte tittat ordentligt. Tycker alltid att det redovisas nu förtiden. Brasiliansk etanol har för övrigt en CO2-belastning på ca 30% jämfört med bensin (inkl tillverkning, transporter etc)

Nej, men den är fortfarande mycket bättre för miljön än helt fossila bränslen.

Bra eller dåligt?
Jag kunde i alla fall köra min BMW E34 525 på cirka 70% E85 utan modifikationer, med höjt bränsletryck så gick den på 100% E85 året runt.
Lite seg att starta när det blev minusgrader men det gick efter lite nötande på starten.
Körde bilen i runda slängar 8000mil på det sättet och det enda som fick bytas var bränslepumpen vilket jag knappast kan skylla på etanolen då bilen gått 25.000mil

Varför använda Etanol överhuvudtaget om den inte tillverkas lokalt? Jo, för att miljöbilsnissarna inte ska skämmas på jobbet vid fikabordet. De kör ju en "miljöbil". Sen att världens länder inte får äta grödorna för att vi ska tanka flexifuelbilar med skiten, det spelar mindre roll. Man kan inte få allt, right?

:crash :smasha

Damn straight. :fakta

Man köper en elbil för att man värnar om miljön men sen köper samma person tomater från Brasilien för att de än 2 kr/kg billigare. :död

Hela miljödebatten är skev.

1a. Är rostande oljetråg ett stort problem? :rolleyes:
1b. Fråga valfri M54-ägare om inte denne är lite skraj för frusen VHV. Eller kolla lite på antal tråder på autopower..

2. Lägre! Det förstod du men ville spela dum, antar jag.

3. Nej. Det är highly speculative.

Skönt att se att flera resonerar utan skygglapparna på.

:fakta

Kan hålla med om att det blivit "mode" i att köpa saker som börjar på miljö.

undrar vilket som dödar flest människor.
A: oljan( med krig o liknande somföljd)
B: Svält pga man odlar "etanol"

1a oljetråg? trodde vi pratade om tanken?
1b en bilmodell som har riktiga problem med detta...

2 jag e inte så begåvad... men säger du att du fick lägre förbrukning med E10? är inte det bra`?

3 se så gör ett blindtest näste gång du tankar

Etanolen är neutral i teorin i praktiken så ska det värmas skördas pumpas mm.
Oljan är inte neutral ens i teorin

jag tycker att dessa anledningar räcker för att inte köpa olja:

krig, miljö, korumption, vår egen hälsa.

Om man häller i mer Etanol så borde ju bensinskatten minska relativt till blandningen så även om Etanolen är dyrare så borde det i slutändan gå jämt ut, eller?

Låter det rimligt?

Det där är en intressant fråga. Är det verkligen miljövänligare att köpa en ny miljöbil istället för att köra vidare med sin Volvo 140 från -71? eller katalysatorförsedda 740 från 91? Ska räkna lite...

EDIT
Ett litet överslag.

Antar man att en bil består av en 1500kg aluminiumklump så krävs det 900MJ för att smälta ner den vilket motsvarar 27 liter bensin. Under förutsättning att den byggs av återvunnen aluminium. Nyframställd aluminium kräver 20 gånger mer energi vilket ger 530 liter bensin.

Samma resonemang med stål ger 31 liter bensin.

Sen tillkommer ju transport av delar osv men man kan nog anta att den totala energiförbrukningen att producera en bil motsvarar knappast över 1000 liter bensin.

Det krävs ganska många mil innan den bränslemängden är insparad och tittar vi bara på CO2 så är de utsläppen helt proportionella mot bränsleförbrukningen.

Icke katalysatorförsedda bilar borde dock skrotas ner snarast. En höjning av skrotpremien på bilar utan katalysator skulle nog ha varit en bättre satsning för miljön än skattelättnader för miljöbilar.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Det där är en intressant fråga. Är det verkligen miljövänligare att köpa en ny miljöbil istället för att köra vidare med sin Volvo 140 från -71? eller katalysatorförsedda 740 från 91? Ska räkna lite...

EDIT
Ett litet överslag.

Antar man att en bil består av en 1500kg aluminiumklump så krävs det 900MJ för att smälta ner den vilket motsvarar 27 liter bensin. Under förutsättning att den byggs av återvunnen aluminium. Nyframställd aluminium kräver 20 gånger mer energi vilket ger 530 liter bensin.

Sen tillkommer ju transport av delar osv men man kan nog anta att den totala energiförbrukningen att producera en bil motsvarar knappast över 1000 liter bensin.

Det krävs ganska många mil innan den bränslemängden är insparad och tittar vi bara på CO2 så är de utsläppen helt proportionella mot bränsleförbrukningen.

Icke katalysatorförsedda bilar borde dock skrotas ner snarast. En höjning av skrotpremien på bilar utan katalysator skulle nog ha varit en bättre satsning för miljön än skattelättnader för miljöbilar.

Ja det sätter ju lite perspektiv på snålkukarnas argument för sina gamla råttsoffor.:D

Men hur ofta möter du 80-tals bilar där du bor som inte är rena entusiast fordon?

Du har säker räknat rätt på smältpunkter och hurm många Joule det tar att nå den, men då har du smält aluminium som du han göra tackor av.

Sen ska den värmas och valsas och värmas igen i ett par hundra steg.

Om du kallvalsar ut en aluminiumtacka så blir det inte plåt, det blir smulor.

Fast din uträkning var ju ändå en bra grovjämförelse..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT