E10 Ersätter 95-oktanig bensin

Har det inte ganska länge varit 5% etanol i vanlig 95? :va

Och vad skulle det vara för fel på att fortsätta tanka 95 som vanligt? :confused:

Jo det har det allt vart ett bra tag nu (vet dock inte exakt hur länge).

Sen lär man ju inte märka någon skillnad på hojen ändå, speciellt inte om den har en icke ommappad insprutning.

//D
 
Har det inte ganska länge varit 5% etanol i vanlig 95? :va

Och vad skulle det vara för fel på att fortsätta tanka 95 som vanligt? :confused:

Jo, men nu höjer de till 10%.

Jo det har det allt vart ett bra tag nu (vet dock inte exakt hur länge).

Sen lär man ju inte märka någon skillnad på hojen ändå, speciellt inte om den har en icke ommappad insprutning.

//D

Ja, men skillnad blir det ju. Den kommer (om märkbart) vara slöare och få en lite högre förbrukning. Jobbigt för de som kör 2t och andra förgasarmotorer dock.
 
Bil Sweden har ju sammanställt DENNA LISTA som klargör ifall ens gamla bil pallar E10 men finns det en liknande sammanställning för motorcyklar?
 
Bara för att 95 oktan rekommenderas behöver det inte betyda att 98 inte går att köra på. Tvärt om så fungerar det mycket bra. Varför tankar annars folk V-Power och sånt? :confused:

Plana toppen eller stoppa dit en tunnare packning om ni är lite finkänsligare.
 
Last edited:
Kul att min bil finns med i listan över bilar som INTE kan köras på E10.
Fast jag har gjort ett eget experiment och den går alldeles utmärkt med 15-20% E85 blandat i vanliga bensinen.

Edit: Är det inte tvärtom att motorer blir kvickare av etanol?
 
Ja, men skillnad blir det ju. Den kommer (om märkbart) vara slöare och få en lite högre förbrukning. Jobbigt för de som kör 2t och andra förgasarmotorer dock.
Möjligen att extremt trimmade högprestanda motorer ger sämre effekt, men vanliga standardhojar, i synnerhet lite tröttare vardagshojar, kommer knappast märka någon som helst skillnad. Antagligen skulle ingen märka det om ingen visste om det :rolleyes:

Kul att min bil finns med i listan över bilar som INTE kan köras på E10.
Fast jag har gjort ett eget experiment och den går alldeles utmärkt med 15-20% E85 blandat i vanliga bensinen.

Edit: Är det inte tvärtom att motorer blir kvickare av etanol?
Min går tydligen heller inte att köra på E10, men det har funkat alldeles utmärkt med minst 15% E85, så det ska knappast vara några problem. Antagligen sitter det i typningar å klassningar till stor del :gnissla
 
Last edited:
Ja, men skillnad blir det ju. Den kommer (om märkbart) vara slöare och få en lite högre förbrukning. Jobbigt för de som kör 2t och andra förgasarmotorer dock.

Varför skulle blir den slöare? Förgasare är ofta lätta och hyffsat billiga att bestycka om. Det finns 2t-oljor som fungerar med 100% etanol, eller metanol för den delen. De är även blandbara med bensin. Inte dyrare än vanlig 2t-olja heller.

Som tillägg kan sägas att när oljebolagen började med etanolinblandning(>15år sedan) i bensin var det inte reglerat till 5%. Det var en högre andel och om jag minns rätt var det tillåtet med upp till 30%.

Jag ser inte problemet. Annat än priset då förstås. Det är alltid för högt. :D
 
Kul att min bil finns med i listan över bilar som INTE kan köras på E10.
Fast jag har gjort ett eget experiment och den går alldeles utmärkt med 15-20% E85 blandat i vanliga bensinen.

Jag tror det handlar mer om att inblandningen är mer aggresiv mot packningar, gummi- och plastdetaljer i bränslesystemet som på längre sikt skadar dessa delar (om de inte från början har skydd mot det).
 
Varför skulle blir den slöare? Förgasare är ofta lätta och hyffsat billiga att bestycka om. Det finns 2t-oljor som fungerar med 100% etanol, eller metanol för den delen. De är även blandbara med bensin. Inte dyrare än vanlig 2t-olja heller.

Som tillägg kan sägas att när oljebolagen började med etanolinblandning(>15år sedan) i bensin var det inte reglerat till 5%. Det var en högre andel och om jag minns rätt var det tillåtet med upp till 30%.

Jag ser inte problemet. Annat än priset då förstås. Det är alltid för högt. :D

Dom 10% etanol innehåller bara 50% av energin som samma 10% extra bensin har, således tappar man en del effekt.

sedan tar allt gummi ruggigt med stryk av alkoholer det första som ger upp brukar vara bränsletrycks regulatorns gummi membran, Bilen,Mc;n, eller vad det är slutar fungera som den brukar göra, plötsliga stopp eller otrolig bränsle förbrukning.

mvh
 
Dom 10% etanol innehåller bara 50% av energin som samma 10% extra bensin har, således tappar man en del effekt.

sedan tar allt gummi ruggigt med stryk av alkoholer det första som ger upp brukar vara bränsletrycks regulatorns gummi membran, Bilen,Mc;n, eller vad det är slutar fungera som den brukar göra, plötsliga stopp eller otrolig bränsle förbrukning.

mvh
67% av energivärdet om man ska vara exakt iofs... :rolleyes:
 
Dom 10% etanol innehåller bara 50% av energin som samma 10% extra bensin har, således tappar man en del effekt.

sedan tar allt gummi ruggigt med stryk av alkoholer det första som ger upp brukar vara bränsletrycks regulatorns gummi membran, Bilen,Mc;n, eller vad det är slutar fungera som den brukar göra, plötsliga stopp eller otrolig bränsle förbrukning.

mvh

Till att börja med blandar du ihop, medvetet eller omedvetet energiinnehåll och verkningsgrad. Sedan stämmer inte dina faktauppgifter vad gäller siffrorna heller(dock inte tokfel).

NATURgummi tar stryk av alkoholer. Det var längesedan naturgummi användes i bränslesystem på bilar och bågar. Rimligtvis borde ju saker och ting rasat långt tidigare då det efter gammalt(och fortfarande) användes K-sprit på vintrarna. Vissa förstod ju bättre att "fuska" med T-dojja då det är billigare och minst lika bra.

Edit. Tack Hoztic.:tummenupp
 
Satan också. Nu är det bäst att sälja alla fordon så att man inte står där med byxorna nere om några år med obrukbara fordon.

Snart kan man ju inte tanka favoritbränslet v-power längre :mad:

Tvingas tanka 98 oktan. De 5% etanolen kommer att lösa upp alla gummipackningar i motorn. :mad:

Värst av allt så är det här nog bara början. Snart avskaffar man 98 oktan också. Bor man på glesbygden finns ju ta mig fan inte ens 98 oktan längre :mad:

Läser man på olika bilforum är folk rätt förbannade och överraskade. Jag har nog inte riktigt fördjupat mig i det här. Innebär detta att jag inte kommer att kunna använda vår gamla King Cab eller Honda Civic från 80-talet i Norrlands glesbygd?

98 oktan kommer nog att finnas tillgängligt och kanske bli lite vanligare på landet i och med att vissa bilar får problem E10. Noterade många första generationens DI motorer på listan.

Jag har tankat v-power i Duccen sedan det introducerades. Går väl över till 98 oktan när v-power försvinner. Det är tydligen på gång om jag förstått saken rätt. Om det nu inte skulle finnas mot förmodan ute på skånska glesbygden tar den skada av E10 då tro?
 
Satan också. Nu är det bäst att sälja alla fordon så att man inte står där med byxorna nere om några år med obrukbara fordon.

Snart kan man ju inte tanka favoritbränslet v-power längre :mad:

Tvingas tanka 98 oktan. De 5% etanolen kommer att lösa upp alla gummipackningar i motorn. :mad:

Värst av allt så är det här nog bara början. Snart avskaffar man 98 oktan också. Bor man på glesbygden finns ju ta mig fan inte ens 98 oktan längre :mad:

Läser man på olika bilforum är folk rätt förbannade och överraskade. Jag har nog inte riktigt fördjupat mig i det här. Innebär detta att jag inte kommer att kunna använda vår gamla King Cab eller Honda Civic från 80-talet i Norrlands glesbygd?

98 oktan kommer nog att finnas tillgängligt och kanske bli lite vanligare på landet i och med att vissa bilar får problem E10. Noterade många första generationens DI motorer på listan.

Jag har tankat v-power i Duccen sedan det introducerades. Går väl över till 98 oktan när v-power försvinner. Det är tydligen på gång om jag förstått saken rätt. Om det nu inte skulle finnas mot förmodan ute på skånska glesbygden tar den skada av E10 då tro?

Fördjupa dig, och du kommer upptäcka ett ickeproblem.

Hur blir det för oss 2taktare då??

Hur mycket etanol behövs det för att förstöra egenskapen att blanda 2t olja i soppan?

Läs här:http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
Eller sök på Klotz.
 
Last edited:

Ja jag vet att man ska använda vegetabiliska oljor vid etanolkonvertering, men det är vad jag förstått när man tankar e85.

Min fråga är alltså om det fortfarande går köra på vanlig 2t olja i den nya e10, eller hur mycket etanol det kan vara i soppan innan man måste byta till vegetabilisk olja?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top