E Adnan igång nu igen????

Status
Ej öppen för fler svar.
majtii skrev:
Vad är du egentligen vill ha sagt?
Var kommer invandrare in i bilden?
Först säger du att lärarna har ansvar, nu dementerar du det.
Är det fler referenser du vill ha? Finns fler lärare och studierektorer i släkten, de säger samma sak.

Nu citerar du lite hur vill, vänder å vrider på det till max. Om huruvida invandrare luktar, det var ett exempel, om du inte förstod det.

Nej, läs om läs rätt. :fatta! Jag dementerar inte att lärararna också har ett visst ansvar vad gäller uppfostran av barnet.

Jag har också många lärare i min släkt, närmast mig står min far, och dessa säger inte samma sak.

Förstår du nu att du inte kan hänvisa till vad din svärmor säger och ta det för någon sanning som gäller skolan i Sverige ?

Bo_jahn skrev:
Jag vill nog inte ha en säkning av fängelseåldern, men däremot ungdomsanstalt och böter bör vara möjligt att döma de under 15 till, tycker jag.
om ett gäng ungdomar rånar för pengar och de döms till böter hur betalar de böterna tror du?

Markus skrev:
Jag har ju svårt att finna argument för att ett medborgarskap inte skulle vara garant för att få bo kvar, så medborgarskap räcker tycker jag.
Woohooo!! :banana
Jag kan ansvarlöst sätta igång alltså.. :crash

MDM skrev:
om ett gäng ungdomar rånar för pengar och de döms till böter hur betalar de böterna tror du?

Rånar de så stora summor att de omöjligt kan betala tillbaka utan att råna mera, så är nog inte böter rätt påföljd till att börja med. Ungdomsanstalt, som sagt.

Bo_jahn skrev:
Rånar de så stora summor att de omöjligt kan betala tillbaka utan att råna mera, så är nog inte böter rätt påföljd till att börja med. Ungdomsanstalt, som sagt.

Personligen tycker jag ungdomsbrottslingar borde få samhällstjänst tidigt som i t.ex. USA. Där åker man dit för ganska små förselser och samhällstjänst tror jag kan ha en rätt bra uppfostrande verkan.

En kompis till mig pluggade i USA och blev tagen av en väktare när han och några kompisar satt småpackade och kollade på Amerikansk fotboll. För det dömdes han till en veckas samhällstjänst. Under en vecka fick han varje dag efter skolan tvätta skolbussar.

jag tycker det vore bra särskillt för de som precis börjat med satyg. Åker man fast för klotter får man klottersanera T-banevagnar varje helg i en månad. Pangar man busskurer får man hänga på och städa upp sådant i nån månad. För det första skulle man då inte ha tid att vara ute och göra sattyg eftersom man måste infinna sig där. Dessutom kan det nog få snorungarna att tänka efter om de tvingas jobba med de personer som är tvugna att städa upp efter dem.

Kan inte säga annat än att jag håller med 100%, Korvis. :)

Samhällstjänst är antaligen en utmärkt påföljd för lättare brott i stil med snatteri, lätt skadegörelse osv.

Är barnet ifråga kanske 13 år och misshandlar folk, genomför rån på pengar, mobiltelefoner och utpressning i skolan t.ex. är det nog läge för ungdomsanstalt snarare än böter.

lorkan skrev:
Nu citerar du lite hur vill, vänder å vrider på det till max. Om huruvida invandrare luktar, det var ett exempel, om du inte förstod det.
Nej, läs om läs rätt. :fatta! Jag dementerar inte att lärararna också har ett visst ansvar vad gäller uppfostran av barnet.
Jag har också många lärare i min släkt, närmast mig står min far, och dessa säger inte samma sak.
Förstår du nu att du inte kan hänvisa till vad din svärmor säger och ta det för någon sanning som gäller skolan i Sverige ?

Jag citerade ingenting. Citat och fråga är två skillda saker. Däremot har du citerat mej fel tidigare, t o m ändrat i quoten och sedan skrivit, jag citerar:
-"Jag quotar va fasen jag vill, så länge det inte finns regler här på SH som motsäger sig det."
Du drar upp skollagen men jag undrar om du har läst och tolkat den överhuvudtaget.

Ignorerar hädanefter dina inlägg.
Du är född -89 och således 17 år. Har väldigt svårt att se att du har perspektiv på temat, tex barnauppfostran. Inget personlig, det är en fråga om mognad bara.

korvgubbe skrev:
...ungdomsbrottslingar borde få...

Det hade antagligen funkat, iaf betydligt bättre än idag.

Last edited:
Bo_jahn skrev:
Kan inte säga annat än att jag håller med 100%, Korvis. :)

Samhällstjänst är antaligen en utmärkt påföljd för rimligare brott i stil med snatteri, lätt skadegörelse osv.

Är barnet ifråga kanske 13 år och misshandlar folk, genomför rån på pengar, mobiltelefoner och utpressning i skolan t.ex. är det nog läge för ungdomsanstalt snarare än böter.

Frågan är bara vad som är mest effektivt. Min bild av ungdomsanstalter är mer eller mindre att de gör ungdjävlarna värre. De sitter tillsammans med en massa andra ligister och lär sig av varandra snarare än av personalen.

Men för grövre brott lär ju fler åtgärder behövas. Böter + anstallt och därefter många helger i samhällstjänst tillsammans med gubbar som inte tar skit från någon snorgärs. Klottersanering, städning efter pajjade busskurer, sophämtning... jag tror fysiskt arbete på helger/kvällar tillsammans med ett gäng gubbar med hår på bröstet ger mer än sitta med nån kurrator på en anstallt där det är 1 timme terapi om dagen och därefter 8 timmar brotts-skola med de andra intagna..

Ser ni nu, idogt propagandaarbete ger resultat. korvgubbe var för bara ett år sedan en mjukis, en fjolla, en velourtönt - men nu, ja nu är han en fullfjädrad USA-vän, en som vill kasta silkesvantarna, en tuffing, en hederlig medmänniska.

Ja, jag tar på mig en (stor) del av äran.

:banana

korvgubbe skrev:
Frågan är bara vad som är mest effektivt. Min bild av ungdomsanstalter är mer eller mindre att de gör ungdjävlarna värre. De sitter tillsammans med en massa andra ligister och lär sig av varandra snarare än av personalen.

Men för grövre brott lär ju fler åtgärder behövas. Böter + anstallt och därefter många helger i samhällstjänst tillsammans med gubbar som inte tar skit från någon snorgärs. Klottersanering, städning efter pajjade busskurer, sophämtning... jag tror fysiskt arbete på helger/kvällar tillsammans med ett gäng gubbar med hår på bröstet ger mer än sitta med nån kurrator på en anstallt där det är 1 timme terapi om dagen och därefter 8 timmar brotts-skola med de andra intagna..

Jag ser vad du säger, men jag finner det mindre troligt att en person som har begått rån, utpressning och misshandel kommer att inställa sig till samhällstjänsten överhuvudtaget, oavsett ålder. Utan att ha något på fötterna anser och tror jag att man passerar en gräns mellan att panga glaset på en busskur som du säger och rakt av råna någon. Dessutom så skulle de där herrarna som övervakar ungdomarna, med gällande regler väl inte ha någon laglig metod till att tvinga ungdomarna att arbeta om de väl är där?

Nej, jag tror nog tyvärr att sysslar man med de typen av grövre brott som jag nämner har man allt för stora problem för att få en näsbränna av samhällstjänst, som man antagligen kommer vägra att göra. I anstaleterna så ska naturligtvis man se till att inte vistelsen inte bara blir ett utbyte av erfarenheter av hur man bäst begår brott.

majtii skrev:
Jag citerade ingenting. Citat och fråga är två skillda saker. Däremot har du citerat mej fel tidigare, t o m ändrat i quoten och sedan skrivit, jag citerar:
-"Jag quotar va fasen jag vill, så länge det inte finns regler här på SH som motsäger sig det."
Du drar upp skollagen men jag undrar om du har läst och tolkat den överhuvudtaget.

Ignorerar hädanefter dina inlägg.
Du är född -89 och således 17 år. Har väldigt svårt att se att du har perspektiv på temat, tex barnauppfostran. Inget personlig, det är en fråga om mognad bara.

Det hade antagligen funkat, iaf betydligt bättre än idag.

Det där med citaten har du tydligen inte förstått än, men ge det lite mer tid så kommer det säkert snart. Lycka till. :pannkyss

Skicklig sätt att slippa diskutera något, men visst, vill du inte så respekterar jag det. Hade egentligen en fråga, det där med åldern, hur gammal måste man vara för att ha ett "perspektiv på temat" ?, men det får jag nog skicka via PM istället . :tomten

Bo_jahn skrev:
Dessutom så skulle de där herrarna som övervakar ungdomarna, med gällande regler väl inte ha någon laglig metod till att tvinga ungdomarna att arbeta om de väl är där?

Som sagt.. för grövre brott vill jag se både och. Säg att en 14åring rånar någon. Döm honom då till 2+4(exempelvis). 2 månader anstallt och därefter 4 månader samhällstjänst på kväller och helger. Om han missköter samhällstjänsten får han pallra sig tillbaka till anstalten.

Jag tror gubbarna i ett arbetslag samt fysiskt arbete kan ge en sån unge bättre värderingar än nån kurator.

korvgubbe skrev:
Som sagt.. för grövre brott vill jag se både och. Säg att en 14åring rånar någon. Döm honom då till 2+4(exempelvis). 2 månader anstallt och därefter 4 månader samhällstjänst på kväller och helger. Om han missköter samhällstjänsten får han pallra sig tillbaka till anstalten.

Jag tror gubbarna i ett arbetslag samt fysiskt arbete kan ge en sån unge bättre värderingar än nån kurator.

Nu är vi överens, mycket bra förslag.

Det måste ju vara målet att få tillbaka dessa ungdomar i samhället, inte straffa ut dem totalt. Ge dem positiva förebilar och kanske börja fundera på en (tyvärr kanske idealiserad) fosterfamilj osv betydligt tidigare än vad man gör idag.

Få ungdomar begår nog brott utan att det ligger saker som familjeproblem och kanske rent ointresse från familjen bakom. Vad är meningen med att stå helt handfallen som man gör idag och bara se på när barn lär sig att begå brott utan konsekvenser och sedan när de väl börjar bli 14-15 eller kanske redan tidigare övergår till tyngre brottslighet.

Jag tror samhället skulle tjäna på detta genom inte bara betydligt lägre brottslighet och mer harmoni och trygghet, utan även lägre totalkostnader genom att uppmärksamma dessa fall som Adnan betydligt tidigare än idag och sätta in nödvändiga åtgärder.

Bo_jahn skrev:
Nu är vi överens, mycket bra förslag.

Det måste ju vara målet att få tillbaka dessa ungdomar i samhället, inte straffa ut dem totalt. Ge dem positiva förebilar och kanske börja fundera på en (tyvärr kanske idealiserad) fosterfamilj osv betydligt tidigare än vad man gör idag.

Få ungdomar begår nog brott utan att det ligger saker som familjeproblem och kanske rent ointresse från familjen bakom. Vad är meningen med att stå helt handfallen som man gör idag och bara se på när barn lär sig att begå brott utan konsekvenser och sedan när de väl börjar bli 14-15 eller kanske redan tidigare övergår till tyngre brottslighet.

Jag tror samhället skulle tjäna på detta genom inte bara betydligt lägre brottslighet och mer harmoni och trygghet, utan även lägre totalkostnader genom att uppmärksamma dessa fall som Adnan betydligt tidigare än idag och sätta in nödvändiga åtgärder.
och varför skulle dom vilja göra samhällstjänst när de kan sitta och lära sig saker med sina "tuffa" polare på anstalten? De skulle bara missköta sig för att få va på anstalten istället..

MDM skrev:
och varför skulle dom vilja göra samhällstjänst när de kan sitta och lära sig saker med sina "tuffa" polare på anstalten? De skulle bara missköta sig för att få va på anstalten istället..

Ja, självklart väljer man att sitta inlåst framför att vara fri sånär som på att man måste arbeta.... :rolleyes:

Självklart kommer det säkert finnas idioter som väljer anstalten framför arbete men jag är ändå benägen att tro att fler väljer det sistnämnda alternativet.

Bo_jahn skrev:
Få ungdomar begår nog brott utan att det ligger saker som familjeproblem och kanske rent ointresse från familjen bakom.

Man kan ju dessutom hoppas att arbete introducerar dem för något som så vackert brukar kallas: "Vuxna förebilder".
Många äldre som har mindre kvalificerade knegaryrken har ju dessutom rätt mycket erfarenheter med sig själva i bagaget så jag tror nog de kan ge en del vettiga råd. Tror på något sätt de kan relatera bättre till dessa ungdomar än någon blockflöjtspelande kuratorkärring som bor i nått villaområde där den enda undomsbrottsligheten består i att palla frukt.

korvgubbe skrev:
Tror på något sätt de kan relatera bättre till dessa ungdomar än någon blockflöjtspelande kuratorkärring som bor i nått villaområde där den enda undomsbrottsligheten består i att palla frukt.

What de fuck, vad försöker du åstadkomma här? Det du i praktiken säger är att erfarenhet från verkligheten knäcker kvällar på biblioteket - vad tror du dina commie-buddisar kommer säga nu? Rensa PM-boxen, för den lär vara välfylld av (felstavade) meddelanden från diverse sagofarbröder och modellplansbyggare.

MDM skrev:

Förhoppningsvis är det här de så kallade positiva förebilderna kommer in. Man måste inte vara dum i huvudet för att begå brott, tvärtom. Visar man ungdomarna att det finns alternativ till brottslighet som är bättre så väljer nog de flesta det istället.

korvgubbe skrev:
Man kan ju dessutom hoppas att arbete introducerar dem för något som så vackert brukar kallas: "Vuxna förebilder".
Många äldre som har mindre kvalificerade knegaryrken har ju dessutom rätt mycket erfarenheter med sig själva i bagaget så jag tror nog de kan ge en del vettiga råd. Tror på något sätt de kan relatera bättre till dessa ungdomar än någon blockflöjtspelande kuratorkärring som bor i nått villaområde där den enda undomsbrottsligheten består i att palla frukt.

:tummenupp

korvgubbe skrev:
Ja fi faen vad jobbiga de där gråskalorna är när man klamrar sig fast vid en svartvit världsbild!
:hihi

Sliten klyscha, du verkar ju själv ha en klar uppfattning om t.ex. rätt och fel. Ingen gråskala där inte.
Hur som helst, du kommer pryglas i kommu-himlen för att du förordar kontakt med verkligheten istället för sena kvällar med kurslitteratur.
Ett tips: visa dig inte i sago/hobbylandet på ett tag. :5sure

Markus skrev:
Sliten klyscha, du verkar ju själv ha en klar uppfattning om t.ex. rätt och fel. Ingen gråskala där inte.
Hur som helst, du kommer pryglas i kommu-himlen för att du förordar kontakt med verkligheten istället för sena kvällar med kurslitteratur.
Ett tips: visa dig inte i sago/hobbylandet på ett tag. :5sure

Hur kommer man till sagolandet? Jag vill hälsa på en sagofarbror.
Finns inte på varken hitta.se eller eniro..

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!