"Dyster" MC läsning

Ingen repris av detta under 2007.

Fetvadd skrev:
2689916 http://www.vv.se/templates/Pressrelease____19321.aspx

visst har 10 fler dött, men samtidigt har antalet motorcyklar ökat med hela 7%! :)

Antalet motorcyklar har ökat med 7% ja, tyvärr ökade döda i mc-trafiken med 22% ...

Det behövs en attitydförändring bland oss mc-åkare om vi
ska få ner dessa tråkiga siffror under 2007.

Det behövs tänkas till fler än en gång innan gasa/köra om/osv.

Det behövs mer kurser till humana priser där man får öva akuta manövrar,
inbromsning/undanmanöver mm.

Det behövs mer utbildning i defensiv körning, defensiv körning betyder inte
tråkig körning dock.

cleaner skrev:
2690468 Antalet motorcyklar har ökat med 7% ja, tyvärr ökade döda i mc-trafiken med 22% ...

.

Hur ser den statistiken ut om man ser lite längre bakåt undrar jag. Tänker på att det även står att antalet motorcyklar har fördubblats på 10 år...

Tittar man längre bakåt ser det ganska bra ut, antalet omkomna har legat ganska konstant, trots att antalet motorcyklar ökat hela tiden.

22% ökning jämfört med förra året ser värre ut än det är, då det var ungefär lika stor minskning förra året mot året dessförrinnan, dvs i år var ett ganska "normalt" år, om man får säga så.

Men det är upp till oss själva om vi vill vara nöjda med statistiken...

/Pajje

Skulle vara intressant att få reda på hur många av de mc relaterade olyckorna som bilförarna bär skuld till...

Negativt p.g.a längre säsong förklarar nog en liten del om motorcyklisterna skulle jag tro!
Positivt för bilisterna med tanke på att det inte har varit så mycket snö
å is!
Tror jag!

Last edited:
69:an skrev:
2690606 Förmodligen betydligt färre än vad många SH-medlemmar vill tro.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2690571#post2690571
Men vad vet jag, jag är nog bara en negativ mupp som aldrig haft kul.

Ja, det är möjligt. Själv har jag varit med om 2 olyckor, bilburna människor som orsakade båda olyckorna. Men sen var det ju inte dödlig utgång, varken eller :tummenupp Så i mitt fall var det ju bilisternas fel till 100%. Men jag fortsätter att köra, får väl se om statistiken ser bättre ut för dem om ett par år...

Var uppe vid ett ställe här i nyköping som heter enstaberga.. Där hade en 15 årig tjej (troligtsvis) bromsat omkull sin moppe på den isiga asfalten och gled rakt ut på ett tågspår där hon blev överkörd.. Detta hände för bara nån timma sen :(

Jag skulle vilja se statistik över hur många som kört hojar av klass sju och uppåt.. jmf med klass sju och nedåt.
Vad jag HÖRT så ligger klass 7+ på ungefär liknande siffrorn som tidigare år. Men custom har ökat.
Vill inte se dessa siffror för att "VISA" att vi sh förare inte är "drabbade" så att säga..
Utan mest intressant att se var ökningarna ligger. Se om bla sporthojsprojektet går åt rätt håll... Jag vet att det är för tidigt att dra några slutsattser om det ännu.. Men en liten vind i rätt riktning...

Det kommer ju nu också avancerade custom-kurser...
Dessa projekt hoppas jag ska kunna ta ner antalet olyckor.

JiMpA skrev:
2690645 Var uppe vid ett ställe här i nyköping som heter enstaberga.. Där hade en 15 årig tjej (troligtsvis) bromsat omkull sin moppe på den isiga asfalten och gled rakt ut på ett tågspår där hon blev överkörd.. Detta hände för bara nån timma sen :(

Usch :-( Vafan e oddsen... Stackars tjej, men framför allt familjen.

SENSEI skrev:
2690650 Jag skulle vilja se statistik över hur många som kört hojar av klass sju och uppåt.. jmf med klass sju och nedåt.
Vad jag HÖRT så ligger klass 7+ på ungefär liknande siffrorn som tidigare år. Men custom har ökat.
Vill inte se dessa siffror för att "VISA" att vi sh förare inte är "drabbade" så att säga..
Utan mest intressant att se var ökningarna ligger. Se om bla sporthojsprojektet går åt rätt håll... Jag vet att det är för tidigt att dra några slutsattser om det ännu.. Men en liten vind i rätt riktning...

Det kommer ju nu också avancerade custom-kurser...
Dessa projekt hoppas jag ska kunna ta ner antalet olyckor.

Ska verkligen bli intressant att få ta del av olycksstatistiken när den väl är färdig. Inte lönt att gissa, men jag har också en känsla av att det har ökat en del för custom åkarna det här året.

Last edited:
Ducce996 skrev:
2690596 Skulle vara intressant att få reda på hur många av de mc relaterade olyckorna som bilförarna bär skuld till...
Säkert en hel del, men det är ungefär lika produktivt att skylla på det som att skylla viltolyckorna på älgarna. Alla vet att älgar springer ut på vägen, alla vet att bilister inte ser motorcyklister, och eftersom det är vi som dör är det vi som måste köra därefter. Sedan att det inte alltid hjälper är ju tyvärr ett tragiskt faktum.

JiMpA skrev:
2690645 Var uppe vid ett ställe här i nyköping som heter enstaberga.. Där hade en 15 årig tjej (troligtsvis) bromsat omkull sin moppe på den isiga asfalten och gled rakt ut på ett tågspår där hon blev överkörd.. Detta hände för bara nån timma sen :(

Japp riktigt trist det där :( Bor ju nästan brevid järnvägen också där det hände.

Mort skrev:
2690763 Säkert en hel del, men det är ungefär lika produktivt att skylla på det som att skylla viltolyckorna på älgarna. Alla vet att älgar springer ut på vägen, alla vet att bilister inte ser motorcyklister, och eftersom det är vi som dör är det vi som måste köra därefter. Sedan att det inte alltid hjälper är ju tyvärr ett tragiskt faktum.
Enligt Vägverkets djupstudie baserat på dödsolyckor 2000-2003:

I 83 % av olyckorna är MC-föraren helt eller delvis vållande eller har brister på sin MC som orsakat olyckan. I 23 % är motparten helt eller delvis vållande eller har brister på sitt fordon som orsakat olyckan.

Mort skrev:
2690763 Säkert en hel del, men det är ungefär lika produktivt att skylla på det som att skylla viltolyckorna på älgarna. Alla vet att älgar springer ut på vägen, alla vet att bilister inte ser motorcyklister, och eftersom det är vi som dör är det vi som måste köra därefter. Sedan att det inte alltid hjälper är ju tyvärr ett tragiskt faktum.

Det är helt rätt! Det gäller att köra med huvudet, vilket man lär sig efter åtskilliga år av hoj åkande. Bilister är farliga. Kanske är det så att man skulle köra med en orange flagga som man hade på cykeln när man var liten. Då syns man ju iallafall bakom den där förädiska häcken...

Kan tycka att personen som framför bilen på vägarna har tagit ett körkort, om än man kan ifrågasätta om det har kommit i ett corn flakes paket ibland.

Tvärtemot vad Vägverket skriver så tycker jag att siffrorna ser "bra" ut. Självklart vill vi inte att någon ska dö men om man betänker att antalet motorcyklar på våra vägar ökat med ca 100% på 10 år så är siffrorna inte så alarmerande.

Kolla gärna Jespers länk och antalet döda per 1000 hojar i trafik: http://www.svmc.se/upload/SMC centr...ssmeddelande 2006 10 18 Konstanta dödstal.pdf
Den visar rätt tydligt att antalet döda hojåkare har varit på väg åt rätt håll de senaste 25 åren med små avikelser.

Som någon skrev var ju 2006 års säsong dessutom längre än normalt och 3 personer dog efter den 18/10.

sandstream skrev:
2691073 Tvärtemot vad Vägverket skriver så tycker jag att siffrorna ser "bra" ut. Självklart vill vi inte att någon ska dö men om man betänker att antalet motorcyklar på våra vägar ökat med ca 100% på 10 år så är siffrorna inte så alarmerande.

Kolla gärna Jespers länk och antalet döda per 1000 hojar i trafik: http://www.svmc.se/upload/SMC centr...ssmeddelande 2006 10 18 Konstanta dödstal.pdf
Den visar rätt tydligt att antalet döda hojåkare har varit på väg åt rätt håll de senaste 25 åren med små avikelser.

Som någon skrev var ju 2006 års säsong dessutom längre än normalt och 3 personer dog efter den 18/10.

Våren 2006 var dessutom väldigt varm väldigt tidig jmf med 2005, vi hade många olyckor tidigt i våras om ni minns. Vädret är väldigt betydande för olycksstatistiken på MC...

RedBaron skrev:
2690869 Enligt Vägverkets djupstudie baserat på dödsolyckor 2000-2003:

I 83 % av olyckorna är MC-föraren helt eller delvis vållande eller har brister på sin MC som orsakat olyckan. I 23 % är motparten helt eller delvis vållande eller har brister på sitt fordon som orsakat olyckan.

Dessutom så är fortfarande den "populäraste" olyckan "singelolycka på 70-väg" dvs för hög fart in i svängen, paniklåsning (i huvudet, inte bromsarna) och avåkning.

Last edited:
Finns ett enkelt knep att få ner olyckorna, höj mera och ännu mera så ingen har råd och vipps ingen dör!
Men det är dem väl redan i fas med att göra så :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT