http://www.vv.se/templates/Pressrelease____19321.aspx
visst har 10 fler dött, men samtidigt har antalet motorcyklar ökat med hela 7%!
visst har 10 fler dött, men samtidigt har antalet motorcyklar ökat med hela 7%!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Fetvadd skrev:2689916http://www.vv.se/templates/Pressrelease____19321.aspx
visst har 10 fler dött, men samtidigt har antalet motorcyklar ökat med hela 7%!![]()
cleaner skrev:2690468Antalet motorcyklar har ökat med 7% ja, tyvärr ökade döda i mc-trafiken med 22% ...
.
Förmodligen betydligt färre än vad många SH-medlemmar vill tro, med tanke på nedanstående tråd.Ducce996 skrev:2690596Skulle vara intressant att få reda på hur många av de mc relaterade olyckorna som bilförarna bär skuld till...
69:an skrev:2690606Förmodligen betydligt färre än vad många SH-medlemmar vill tro.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2690571#post2690571
Men vad vet jag, jag är nog bara en negativ mupp som aldrig haft kul.
JiMpA skrev:2690645Var uppe vid ett ställe här i nyköping som heter enstaberga.. Där hade en 15 årig tjej (troligtsvis) bromsat omkull sin moppe på den isiga asfalten och gled rakt ut på ett tågspår där hon blev överkörd.. Detta hände för bara nån timma sen![]()
SENSEI skrev:2690650Jag skulle vilja se statistik över hur många som kört hojar av klass sju och uppåt.. jmf med klass sju och nedåt.
Vad jag HÖRT så ligger klass 7+ på ungefär liknande siffrorn som tidigare år. Men custom har ökat.
Vill inte se dessa siffror för att "VISA" att vi sh förare inte är "drabbade" så att säga..
Utan mest intressant att se var ökningarna ligger. Se om bla sporthojsprojektet går åt rätt håll... Jag vet att det är för tidigt att dra några slutsattser om det ännu.. Men en liten vind i rätt riktning...
Det kommer ju nu också avancerade custom-kurser...
Dessa projekt hoppas jag ska kunna ta ner antalet olyckor.
merciless skrev:2690510Hur ser den statistiken ut om man ser lite längre bakåt undrar jag. Tänker på att det även står att antalet motorcyklar har fördubblats på 10 år...
Säkert en hel del, men det är ungefär lika produktivt att skylla på det som att skylla viltolyckorna på älgarna. Alla vet att älgar springer ut på vägen, alla vet att bilister inte ser motorcyklister, och eftersom det är vi som dör är det vi som måste köra därefter. Sedan att det inte alltid hjälper är ju tyvärr ett tragiskt faktum.Ducce996 skrev:2690596Skulle vara intressant att få reda på hur många av de mc relaterade olyckorna som bilförarna bär skuld till...
JiMpA skrev:2690645Var uppe vid ett ställe här i nyköping som heter enstaberga.. Där hade en 15 årig tjej (troligtsvis) bromsat omkull sin moppe på den isiga asfalten och gled rakt ut på ett tågspår där hon blev överkörd.. Detta hände för bara nån timma sen![]()
Enligt Vägverkets djupstudie baserat på dödsolyckor 2000-2003:Mort skrev:2690763Säkert en hel del, men det är ungefär lika produktivt att skylla på det som att skylla viltolyckorna på älgarna. Alla vet att älgar springer ut på vägen, alla vet att bilister inte ser motorcyklister, och eftersom det är vi som dör är det vi som måste köra därefter. Sedan att det inte alltid hjälper är ju tyvärr ett tragiskt faktum.
Mort skrev:2690763Säkert en hel del, men det är ungefär lika produktivt att skylla på det som att skylla viltolyckorna på älgarna. Alla vet att älgar springer ut på vägen, alla vet att bilister inte ser motorcyklister, och eftersom det är vi som dör är det vi som måste köra därefter. Sedan att det inte alltid hjälper är ju tyvärr ett tragiskt faktum.
sandstream skrev:2691073Tvärtemot vad Vägverket skriver så tycker jag att siffrorna ser "bra" ut. Självklart vill vi inte att någon ska dö men om man betänker att antalet motorcyklar på våra vägar ökat med ca 100% på 10 år så är siffrorna inte så alarmerande.
Kolla gärna Jespers länk och antalet döda per 1000 hojar i trafik: http://www.svmc.se/upload/SMC centr...ssmeddelande 2006 10 18 Konstanta dödstal.pdf
Den visar rätt tydligt att antalet döda hojåkare har varit på väg åt rätt håll de senaste 25 åren med små avikelser.
Som någon skrev var ju 2006 års säsong dessutom längre än normalt och 3 personer dog efter den 18/10.
RedBaron skrev:2690869Enligt Vägverkets djupstudie baserat på dödsolyckor 2000-2003:
I 83 % av olyckorna är MC-föraren helt eller delvis vållande eller har brister på sin MC som orsakat olyckan. I 23 % är motparten helt eller delvis vållande eller har brister på sitt fordon som orsakat olyckan.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |