Dyrt tändstift!

Kan sammanfatta historian med att vi crossåkare brukar kalla dom där stiften för ""orginal-stift"". Dyra som satan, lite tunnare elektrod. That's it.

Sätt i ett BR9EG ELLER B9EG.

R:et står för att det är radioavstört. Spelar egentligen ingen roll.

Jag har åkt 125 cc och 250 cc nu i ett antal säsonger så jag VET att det funkar.

Jo, att det kan gå snett är jag med på, men jag förstår fortfarande inte hur stiften kan vara olika varma?! Jag kan köpa att olika tändspolar gör skillnad, 20kV-30kV-40kV ger ju olika häftig gnista, men inte att stiften kan vara olika varma :va

Dom "är" inte olika varma utan grejen är den att stiftens siffra står för hur mycket värme det transporterar bort!

En 125 cc vill man ha ett "kallare" stift i än en 250 - 500 cc då dom i regel har lite "lugnare/kallare" förbränning ioch med mycket lägre varv.

En orginal 125 cc varvar ca 15 - 16 k. En vässad så kan du lägga på upp till 17-18 k kanske....

Last edited:
Jo, att det kan gå snett är jag med på, men jag förstår fortfarande inte hur stiften kan vara olika varma?! Jag kan köpa att olika tändspolar gör skillnad, 20kV-30kV-40kV ger ju olika häftig gnista, men inte att stiften kan vara olika varma :va

Värmetalet har inget med gnistans temp att göra.

Stift som ska sitta i motorer med moderata effektuttag ska vara så varma att de bränner bort sotet och håller sig rena. Motorer med hög litereffekt kräver dock ofta stift med mindre isolering annars blir stiften för heta och kan tom smälta ned förutom att ge tändkuleeffekt.. Du kan sjäv se hur mittelektrodens isolator har olika längd beroende på värmetalet.

Kan sammanfatta historian med att vi crossåkare brukar kalla dom där stiften för ""orginal-stift"". Dyra som satan, lite tunnare elektrod. That's it.

Sätt i ett BR9EG ELLER B9EG.

R:et står för att det är radioavstört. Spelar egentligen ingen roll.

Jag har åkt 125 cc och 250 cc nu i ett antal säsonger så jag VET att det funkar.

Samma här, jag kör också med vanliga kopparstift i min. Ingen ide med iridium/platina och grejer. Jag vill ju ändå byta stift då och då, typ vartannat år. Jag kör på BPR7ES i min hoj, kostar runt en 50-lapp styck. Jag hade ju kunnat köpa iridiumstift med samma spec och värmetal. Men jag tycker inte att det är ngn idé. Syftet med dessa stift är ju mest att bekväma drönare ska kunna köra 10 000 mil utan att byta stift

Last edited:
När jag hade 125 cross i min ungdom och tryckte i ett stift som låg hemma bara för att kunna köra så blev det tydligen rejält fel.

Gick ett tag sen gick han sämre för att slutligen stanna.
Försökte rulla igång men hade inget komp så det var bara att rulla hem crossen och riva isär.

Stiftet var ihåligt,ingen elektråd kvar bara ett hål och kolven var vackert nedsmält ända ut till innerväggen.
Såg ut som man stått med gas och verkligen skurit bort allt ända ut till kanten,resten av cyllen och yttersidan av kolven såg helt fräsh ut så jag klämde i ny kolv och ringar och rätt stift och han gick som vanligt igen.

Kolla så värmetalet är inom vad som funkar om du ska byta till annat stift,kan bli så tråkigt stopp annars,kommer inte ihåg vad som felade för mig men rätt var det ej.

Henrik

I princip alla 2-t cross åker med B 8-9 och sen väljer man suffix efter plånbok. Att hålla på med R-xxxxx stift i en standardmotor är strunt....

Jag har BR9EIX dvs värsting iridium till bra kurs om du behöver....

Halvt OT, men på vilket sätt påverkar stiftet temperaturen i förbränningsrummet? Jag kan köpa att olika stift ger olika gnista, men inte att dom kan orsaka såna extrema temperaturskillnader. :va

Orkar inte läsa längre än såhär i tråden...med risk att nån svarat längre fram! :)

Men kolla isolatorfotens längd!!

Den avgör hur MYCKET värme stiftet ska kunna leda ut (eller hålla kvar).
Kalla stift (kort fot) krävs i hårdtrimmade/högkompade motorer.
Sätter du i mjukare/varmare stift i en sån motor kommer motorskador av EN eller ANNAN art att uppstå.

Såatt...jodå, om det INTE hade varit såhär min vän, då hade vi ju bara behövt EN tändstiftstyp för varje gängvariant! Eller hur?
Fan vad enkelt! Bara 8 olika stift! :tummenupp

Halvt OT, men på vilket sätt påverkar stiftet temperaturen i förbränningsrummet? Jag kan köpa att olika stift ger olika gnista, men inte att dom kan orsaka såna extrema temperaturskillnader. :va

Ser att du redan fått ett antal svar på det :)

Orkade inte läsa allt men köp inte NGK om du har en honda cbr 600...uscha 1700kr för 4st..
Skit iridium stift med är det.
KÖR DENSO ISTÄLLET SOM ÄR DRIFT SÄKRARE.
Iof gav jag bara 900kr för ngk stiften men det hör ej hit...:arsele

Orkade inte läsa allt men köp inte NGK om du har en honda cbr 600...uscha 1700kr för 4st..
Skit iridium stift med är det.
KÖR DENSO ISTÄLLET SOM ÄR DRIFT SÄKRARE.
Iof gav jag bara 900kr för ngk stiften men det hör ej hit...:arsele

Inte för att spä på din aggression men du kan köpa NGK av mig för 500kr/4st. Köp aldrig stift av HONDA eller någon märkeshandlare...

Inte för att spä på din aggression men du kan köpa NGK av mig för 500kr/4st. Köp aldrig stift av HONDA eller någon märkeshandlare...

Eller så köper han stiften av mig...för de kommer från...

...dig!

:D

(dags att tjacka mera snart!)

Vill inte sno nåns business nu, men ifall nån vill ha cr9eix som sitter/fungerar i många japshojar så rekommenderas ebay.

Till exempel:
http://global.ebay.com/New_NGK_IRIDIUM_IX_CR9EIX_set_of_4_spark_plugs_3521/390009076006/item

Går man ihop och beställer en 3-4 satser samt får det skickat som gåva så är det kalasbilligt.

Jag upplevde att min gsxr fick stå längre på startmotorn och gnugga med eix stift än med standardstiften, i övrigt märkte jag ingen skillnad. Nån som har en susning om vad detta kan bero på?

Last edited:
Nu är hojen såld så det är överspelat. Kontrollerade elektrodavståndet innan installation vilket var på 0,8mm om jag inte missminner mig. Detta verkar vara i linje med rekommendationen i manualen. Kör någon på nåt annat elektrodavstånd?

Tror jag nöjer mig med standardstift i fortsättningen, då de är nästan gratis ifrån staterna.

Last edited:
UPDATE! Hittade det här tänstiftet när jag monterade ned den för vinterservice: http://www.24mx.se/crossdelar/Tändstift_NGK_BR10EIX/10235/Elektronik/k7/Tändstift_NGK/s160//

NGK BR10EIX Iridium. Förre ägaren var mycket skötsam så jag tror att jag kör på ett sånt här stift. 380 spänn.

1. Du bör åka med BR9EIX, 10 är för hårt om du inte är elitåkare på tung sandbana så är risken abra att det slår igen....

2. Korrekt pris för detta stift är 140kr....

1. Du bör åka med BR9EIX, 10 är för hårt om du inte är elitåkare på tung sandbana så är risken abra att det slår igen....

2. Korrekt pris för detta stift är 140kr....

Jasså, kanske man ändå skulle köpa stiftet i instruktionsboken. R6918b stiftet, 420 billigaste jag hittat i swe

Jasså, kanske man ändå skulle köpa stiftet i instruktionsboken. R6918b stiftet, 420 billigaste jag hittat i swe

Läs mina posts igen. Vad var svårt att förstå?....

Ett BR9EIX är utmärkt och mitt förstaval i din cykel. Köper du det från en crosshandlare kostar det ca 350kr. Köper du det på Mekonomen kostar det 180kr. Köper du det av mig kostar det 140kr....

Vill du absolut sänka pengar i sjön köp ett R6918b och upplev den ljuva placeboeffekten av tom plånbok....

ALDRIG MER NGK!
men visst det lät billigt=)
Densos e strået vassare dock.

Ja, och alla roda bilar ar mycket battre an andra bilar. Det vet jag, for en gang agde jag en rod bil, och den bara gick och gick. Sen hade jag en vit bil, som pajade, sa mitt resonemang ar val klart vetenskapligt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT