Dyrt tändstift!

ALDRIG MER NGK!
men visst det lät billigt=)
Densos e strået vassare dock.

Du slipper.....

Men du får gärna presentera bättre bevis än din rövkänsla på att Denso skulle vara bättre. Du kan ju kolla vad som sitter i 90% av racemopparna, inte fan är det denso ivf...

Visst finns där bra racestift från denso men det är knappast i den priskategorin du handlar ändå....

Ja, och alla roda bilar ar mycket battre an andra bilar. Det vet jag, for en gang agde jag en rod bil, och den bara gick och gick. Sen hade jag en vit bil, som pajade, sa mitt resonemang ar val klart vetenskapligt?

Ja om du supit o kan stava e resonemanget vettigt!
Men du e en haj kille så jag litar på din avsaknad på bokstäver och antar att du är utomlands.
Kul för dig!
Ngk e fortfarande skit iaf på hondor!
Comprende eller är du sponsad utav dem?
De har kortare avstånd mellan anod o katod än mellan keramik basen o det är inget vidare.
Skall jag förklara vad som är vad blev kanske lite konstiga ord där!
Jak drarr snutten VarendÅ gång LiksÅm!
Jak har fin Dätä50a

Du slipper.....

Men du får gärna presentera bättre bevis än din rövkänsla på att Denso skulle vara bättre. Du kan ju kolla vad som sitter i 90% av racemopparna, inte fan är det denso ivf...

Visst finns där bra racestift från denso men det är knappast i den priskategorin du handlar ändå....
Har denso i min eller hade.. har nu NGK trög startat in i hilfe=(
Ngks stift har en tendens att leda mellan kermiken till jorden om de blir lite skitiga!
Och det e ingen röv känsla det e fakta iaf på min moped o det e en gammal racemoppe du kan fråga den andra herr lindén(Han som kör plan) om du misstror mig:)
E hans gammla moped.

Last edited:
Vill inte sno nåns business nu, men ifall nån vill ha cr9eix som sitter/fungerar i många japshojar så rekommenderas ebay.

Till exempel:
http://global.ebay.com/New_NGK_IRIDIUM_IX_CR9EIX_set_of_4_spark_plugs_3521/390009076006/item

Går man ihop och beställer en 3-4 satser samt får det skickat som gåva så är det kalasbilligt.

Jag upplevde att min gsxr fick stå längre på startmotorn och gnugga med eix stift än med standardstiften, i övrigt märkte jag ingen skillnad. Nån som har en susning om vad detta kan bero på?

29$+15$frakt+moms+tull+postens förtullningsavgift så är det dyrare att handla i USA än av mig....

Men visst går du ihop några poolare och splittar frakten och dessutom lyckas slippa tullen så tjänar du typ en hundring. Den typen av priser går inte att konkurrera med då jag knappast kan slippa tullen och sälja varorna svart....

Startmotorproblemet är bara placebo. Om något så startar cyklarna lättare då stiftet klarar av att ge gnista vid lägre insignal...

Har denso i min eller hade.. har nu NGK trög startat in i hilfe=(
Ngks stift har en tendens att leda mellan kermiken till jorden om de blir lite skitiga!
Och det e ingen röv känsla det e fakta iaf på min moped o det e en gammal racemoppe du kan fråga den andra herr lindén(Han som kör plan) om du misstror mig:)
E hans gammla moped.

Så baserat på vad P Linden anser fungerar bäst i hans cykel exkluderar du en tändstiftproducent helt? Kolla vad HRC rekommenderar för stift, kolla sen vad TenKate rekommenderar...

Last edited:
29$+15$frakt+moms+tull+postens förtullningsavgift så är det dyrare att handla i USA än av mig....

Men visst går du ihop några poolare och splittar frakten och dessutom lyckas slippa tullen så tjänar du typ en hundring. Den typen av priser går inte att konkurrera med då jag knappast kan slippa tullen och sälja varorna svart....

Startmotorproblemet är bara placebo. Om något så startar cyklarna lättare då stiftet klarar av att ge gnista vid lägre insignal...

Så baserat på vad P Linden anser fungerar bäst i hans cykel exkluderar du en tändstiftproducent helt? Kolla vad HRC rekommenderar för stift, kolla sen vad TenKate rekommenderar...
Sade ju till min cykel o det e en tenkate cykel jag har.
O den går fasen bättre på densos stift men det kanske beror på hur jag ställt tändnings kurvan.

=Boris JR;4466778]29$+15$frakt+moms+tull+postens förtullningsavgift så är det dyrare att handla i USA än av mig....

Jag slapp tullen när jag beställde..

Men skitsamma, ville bara visa att det finns olika alternativ och var och en får göra som du vill.

Och jag tycker det är intressant att du kan säga utan att ha varit närvarande att min åsikt om att startsekvensen blev längre bara är nåt jag inbildar mig. Nu har jag inga mätningar på fötterna och jag orkade knappast skruva tillbaka de gammla för att testa, så vi kommer förmodligen inte längre. Blir bara en idiotdiskussion.

Du är säkert mycket duktig och jag tycker det är intressant att läsa dina inlägg men att idiotförklara mig rakt av känns inte helt schysst.:confused:

Last edited:
Men du e en haj kille så jag litar på din avsaknad på bokstäver och antar att du är utomlands.
Kul för dig!
De har kortare avstånd mellan anod o katod än mellan keramik basen o det är inget vidare.
Jak har fin Dätä50a

QUOTE]

Du har sakert nagon gang stott pa en fantratt med absurda och alldeles tvarsakra asikter av typen " Kawasaki ar skit " , " Min moped gick i 160 km/h " och liknande. Du har sakert kant dig trott pa den typen av pappskallar, och insett att det ar meningslost att diskutera vidare?

Idag ar den manniskan du.

Kul för dig!
Jak har fin Dätä50a

QUOTE]

Du har sakert nagon gang stott pa en fantratt med absurda och alldeles tvarsakra asikter av typen " Kawasaki ar skit " , " Min moped gick i 160 km/h " och liknande. Du har sakert kant dig trott pa den typen av pappskallar, och insett att det ar meningslost att diskutera vidare?

Idag ar den manniskan du.
Hehe alltid något:arsele

Jag slapp tullen när jag beställde..

Men skitsamma, ville bara visa att det finns olika alternativ och var och en får göra som du vill.

Och jag tycker det är intressant att du kan säga utan att ha varit närvarande att min åsikt om att startsekvensen blev längre bara är nåt jag inbildar mig. Nu har jag inga mätningar på fötterna och jag orkade knappast skruva tillbaka de gammla för att testa, så vi kommer förmodligen inte längre. Blir bara en idiotdiskussion.

Du är säkert mycket duktig och jag tycker det är intressant att läsa dina inlägg men att idiotförklara mig rakt av känns inte helt schysst.:confused:

Jag försökte inte att idiotförklara dig:krama men där finns alltid folk som tycker att saker går sämre/låter annorlunda/är skit baserat på vad röven känner.

Frågar du 100 pers på ett enduroforum upplever 99 av dem att de kör snabbare med ett bullrigt avgasystem och effekten ökade si och så mycket. Bänkar man sen så finner man att effekten i verkligheten minskade förutom de sista 1k RPM innan varvstopp. Placeboeffekten inom MC världen är det som drar runt tillbehörsindustrin....

Poängen med iridiumstift är just att de leder ström bättre, är mer värmetåliga och elektrodmetallen är dessutom hårdare och slits därför mindre. Bottomline är att stiftet ger starkare och säkrare gnista även under dåliga förhållande. (dvs typ kallstart/taskiga bestyckningsförhållande/överhettning)
Då är det inte särskilt troligt att cykeln skulle bli mer svårstartad pga stiften, finns mängder av variabler som är betydligt mer troliga...

Jag förstår fysiken och känner till grundämnet iridium sen tidigare och tyckte det var ett utmärkt val som elektrodmaterial. Både termisk och elektrisk ledningsförmåga verkar samt högtemperaturegenskaper verkar vara överlägsna egv stiften man körde med i crossen som grabb.:tummenupp

Får väl prova i nån annan båge så småningom och se ifall rövdynon säger samma sak :D.

Även folk som satt i stift med lång gänga i Ford V8 sidventilare så att hela stiftet bankats ut till en trattkantarell av avgasventilen. Toppen fick tas av för att kunna demontera stiftet. Avgasventilen med lyftare var dock helt oskadade, gamla motorer är inte så känsliga :D

Fan Jörgen,. du får sluta prata om gamla häftiga motorer här på forumet. Jag blir ju kåt på varenda jävla motor varenda jävla gång, och det blir för dyrt att köpa på sig alla...:huvet

Fan Jörgen,. du får sluta prata om gamla häftiga motorer här på forumet. Jag blir ju kåt på varenda jävla motor varenda jävla gång, och det blir för dyrt att köpa på sig alla...:huvet

Ja såna motorer körde jag senast igår :)
Sök på Ford flathead V8 på YT så kan du hitta en hel del. Skönt slött lågkompat avgasljud i de motorerna. Fanns mycket gamla Nato-förråd med delar och hela såna V8-motorer i Europa förr. vi fick köpa delar från bla en Dansk nato-förråd. Surplus sedan WW2. Satt i många armefordon gansla länge. Sista motorn som Henry Ford himself var med och utvecklade.

Ja såna motorer körde jag senast igår :)
Sök på Ford flathead V8 på YT så kan du hitta en hel del. Skönt slött lågkompat avgasljud i de motorerna. Fanns mycket gamla Nato-förråd med delar och hela såna V8-motorer i Europa förr. vi fick köpa delar från bla en Dansk nato-förråd. Surplus sedan WW2. Satt i många armefordon gansla länge. Sista motorn som Henry Ford himself var med och utvecklade.

Lyckost! Vad för bil satt den i?
Jag vet ungefär vad det är för motorer, har sett en hotrod utrustad med en något vässad dito bland annat... Låter mysigt gör de, även om de inte är så värst effektstinna:D Men på den nivån är det ändå hanterbart. Det är just den där typen av dina små anekdoter som du drog innan som gör att jag känner ett enormt jävla ha-begär:4skrika Och jag har inte råd att köpa alla som sagt...:brinnerup Jaja, blir väl till att fortsätta drömma då då...:rolleyes:

Lyckost! Vad för bil satt den i?
Jag vet ungefär vad det är för motorer, har sett en hotrod utrustad med en något vässad dito bland annat... Låter mysigt gör de, även om de inte är så värst effektstinna:D Men på den nivån är det ändå hanterbart. Det är just den där typen av dina små anekdoter som du drog innan som gör att jag känner ett enormt jävla ha-begär:4skrika Och jag har inte råd att köpa alla som sagt...:brinnerup Jaja, blir väl till att fortsätta drömma då då...:rolleyes:

De sitter som lågfartsmaskiner i en museifartyg med totalt 129 tändstift, babordsforden syns till höger. Men det får vi nog ta i en annan tråd :D

Bifogat

• IMG_0330.JPG
    IMG_0330.JPG
    103.1 KB · Visningar: 111
Last edited:
De sitter som lågfartsmaskiner i en museifartyg med totalt 129 tändstift, babordsforden syns till höger. Men det får vi nog ta i en annan tråd :D

129?

Hur får man till en sån udda siffra?

Hur många Isotta Fraschini och hur många V8or? och var sitter sista udda stiftet?

Last edited:
1000:- för ett tändstift? Man undrar vad som hänt, till min Volvo 940 kan jag köpa ett fyrpack stift på Biltema för under hundralappen...
Är de gjorda av guld, de här som kostar flera hundra kronor styck?

Jag brukar köpa lyxstift (iridium, platina, kryptonit, utarmat uran eller vad de lyckas lura på mig.
Är intresserad av det (påstått) bredare temperaturområdet.
Har aldrig märkt att motorn går vare sig sämre eller bättre.
Tjöper ändå.

1000:- för ett tändstift? Man undrar vad som hänt, till min Volvo 940 kan jag köpa ett fyrpack stift på Biltema för under hundralappen...
Är de gjorda av guld, de här som kostar flera hundra kronor styck?

Spetsen är faktiskt ofta gjorda av material tillhörande platinafamiljen. I egv är stiften är det faktiskt guld och palladium legering. :mattias:crash

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT