Dynotest av min Hayabusa 1550

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
dynotest_239hk.jpg

Dette er min Hayabusa 1550
83mm wiseco kolvar
71,5mm TTS vev
Portet topp med større ventiler

+++
 
Last edited:
Oj oj oj, du har ju effekt över så att det räcker åt oss båda, hehe :D Hur är den att köra? Går den att wheela med, hehe :D :rolleyes:
 
Det var det j-vligaste...
Lite bilder på hojen och bygginfo skulle vara kul!
 
Jeg skal legge ut bilder i kveld med litt mer opplysninger.

Turbo...vem fan trenger det......
 
Det där är en av de högsta spec.vrid (Nm/l) jag sett ! Och trott på. 196 Nm/1550 => 126 Nm/l, på bakhjulet. Höftat m 13 % drivförluster skulle det motsvara 143 Nm/l på veven. Den andas o förbränner bra den där. (Vilket bmep det motsvarar kan jag inte i huvudet.)
Är det nån som vet om just Hayabusan är speciellt trimningsvänlig ? O varför ? (Tänkte inte på på turbo-trimning.)
/u
 
ulf_lundin skrev:
Det där är en av de högsta spec.vrid (Nm/l) jag sett ! Och trott på. 196 Nm/1550 => 126 Nm/l, på bakhjulet. Höftat m 13 % drivförluster skulle det motsvara 143 Nm/l på veven. Den andas o förbränner bra den där. (Vilket bmep det motsvarar kan jag inte i huvudet.)
Är det nån som vet om just Hayabusan är speciellt trimningsvänlig ? O varför ? (Tänkte inte på på turbo-trimning.)
/u

7-8% . 13 låter mycket?
 
Yngve skrev:
Jeg skal legge ut bilder i kveld med litt mer opplysninger.

Turbo...vem fan trenger det......

Hej Yngve

Här är några bilder från Piteå i sommras på din Hayabusa.

Vad är det fel på turbo??????????????? :confused:

//Roger
 

Bifogat

  • yngves_busa1.jpg
    yngves_busa1.jpg
    33.5 KB · Visningar: 1,224
Last edited:
En till......
 

Bifogat

  • yngves_busa2.jpg
    yngves_busa2.jpg
    25.9 KB · Visningar: 1,071
Har montert Marvic felger siden da og "stickers"
busa_01.0903.jpg
 
Motor:
83mm wiseco kolvar
71,5mm TTS Stroker vev med Carrilo vevstakar
+1mm fererra ventiler inn och ut.
Portet topp med svetsad avgas kanal ( Mc-Xpress )
Yoshimura stage 1 kamaxler ( 9,0mm lyft inn, 7,5mm lyft ut )
MTC Billet kopplingssenter
Mc-Xpress kopplingsfjader
"Yngves" kopplingsstød.
Fjærnet balanseaxelen.
TTS overdrive 5 og 6te gear.
Acrapovic EVO II full titanium avgassystem ( 4,1kg komplett)
Modifisert sjallhus
Yoshimura EMS insprøyting
Bosch branslepump och regulator.
Flyttet AITS sensoren
Fjærnet PAIR ventilen.
Stora luftburk modifiseringen.

Chassis:
Robby moto øvre och nedre styrkrona
Titaniumsnitrit framgaffel ( KAIS Suspension England)
Robby Moto fotpinnar
Marvic Penta II hjul
GSXR 1000 spegel

Øvrig:
20 Ah Yuasa batteri
17-42 utveksling ( med TTS gearing er 1-2-3-4 lagre enn orginalt, 5an er ca som orginal mens 6te gearet er 5% høgre )

Høgste målte hastighet med GPS 336 kmt. ( 360+ matarhastighet )

Beste 1/4 9,84 @ 249 I REALLY SUCK AT DRAGRACING :):):)
 
Jup........
:)

Bra spørsmål får bra svar...:)
 
Hayabusans topp är extremt bra från fabrik, och annars är den väl ganska mottaglig för effekthöjande åtgärder. Skulle gärna vilja ha den vridkurvan själv :D Säg mig, går det åt många bakdäck per säsong? :crash Häftigt!
 
Min Hayabusa topp flødet like bra orginal som den toppen jeg hadde på min gamle GSX 1100 streetbike.
Den toppen var portet av Mc-Xpress med isærflyttede innsugsventiler ( 31mm )= og 28mm avgasventiler.

Dvs innsug var like bra som standard Hayabusa men avgas var MYCKET battre på den gamle toppen.

Fløde inn ( ved 28" vattenpelare ) på Hayabusa var 220 før og 240 etter porting
Fløde avgas var 160 før og 170 etter ( ca... nå tar jeg dette på husk )

På den gamle toppen var flødet inn 219 og ut 197.

Så avgaskanalen på Hayabusa er ikke noe å skryte av.
Ser ikke ut til at det gjør noe uansett...:):)


Desverre er ZX12R toppen enda bedre enn Hayabusa. Spesielt forbrenningskammeret på ZX12 er bra.

Men for lite kubikk og URSTYGG...hehehehe
 
Yngve skrev:
Desverre er ZX12R toppen enda bedre enn Hayabusa. Spesielt forbrenningskammeret på ZX12 er bra.
1) Bara ett tillägg: Bättre flöde i bänk betyder inte automatiskt mer effekt. Förhållandena är väldigt annorlunda i en motor som går.
2) Maverick_750's Kawa 900 visade oxå bra värde på spec.vridet. Vill minnas att det var runt 120 Nm/l. Så den toppen är nog heller inte så pjåkig. (Den tråden försvann vid Armageddon här i vintras)
/u
 
Grymt ! :bow

Jag är oxå intresserad av att veta i ungefärliga pengar vad det handlar om att modifiera en motor så mycket.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top