Dynotest av min Hayabusa 1550

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
dynotest_239hk.jpg

Dette er min Hayabusa 1550
83mm wiseco kolvar
71,5mm TTS vev
Portet topp med større ventiler

+++
 
Last edited:
Oj oj oj, du har ju effekt över så att det räcker åt oss båda, hehe :D Hur är den att köra? Går den att wheela med, hehe :D :rolleyes:
 
Det var det j-vligaste...
Lite bilder på hojen och bygginfo skulle vara kul!
 
Jeg skal legge ut bilder i kveld med litt mer opplysninger.

Turbo...vem fan trenger det......
 
Det där är en av de högsta spec.vrid (Nm/l) jag sett ! Och trott på. 196 Nm/1550 => 126 Nm/l, på bakhjulet. Höftat m 13 % drivförluster skulle det motsvara 143 Nm/l på veven. Den andas o förbränner bra den där. (Vilket bmep det motsvarar kan jag inte i huvudet.)
Är det nån som vet om just Hayabusan är speciellt trimningsvänlig ? O varför ? (Tänkte inte på på turbo-trimning.)
/u
 
ulf_lundin skrev:
Det där är en av de högsta spec.vrid (Nm/l) jag sett ! Och trott på. 196 Nm/1550 => 126 Nm/l, på bakhjulet. Höftat m 13 % drivförluster skulle det motsvara 143 Nm/l på veven. Den andas o förbränner bra den där. (Vilket bmep det motsvarar kan jag inte i huvudet.)
Är det nån som vet om just Hayabusan är speciellt trimningsvänlig ? O varför ? (Tänkte inte på på turbo-trimning.)
/u

7-8% . 13 låter mycket?
 
Yngve skrev:
Jeg skal legge ut bilder i kveld med litt mer opplysninger.

Turbo...vem fan trenger det......

Hej Yngve

Här är några bilder från Piteå i sommras på din Hayabusa.

Vad är det fel på turbo??????????????? :confused:

//Roger
 

Bifogat

  • yngves_busa1.jpg
    yngves_busa1.jpg
    33.5 KB · Visningar: 1,224
Last edited:
En till......
 

Bifogat

  • yngves_busa2.jpg
    yngves_busa2.jpg
    25.9 KB · Visningar: 1,071
Har montert Marvic felger siden da og "stickers"
busa_01.0903.jpg
 
Motor:
83mm wiseco kolvar
71,5mm TTS Stroker vev med Carrilo vevstakar
+1mm fererra ventiler inn och ut.
Portet topp med svetsad avgas kanal ( Mc-Xpress )
Yoshimura stage 1 kamaxler ( 9,0mm lyft inn, 7,5mm lyft ut )
MTC Billet kopplingssenter
Mc-Xpress kopplingsfjader
"Yngves" kopplingsstød.
Fjærnet balanseaxelen.
TTS overdrive 5 og 6te gear.
Acrapovic EVO II full titanium avgassystem ( 4,1kg komplett)
Modifisert sjallhus
Yoshimura EMS insprøyting
Bosch branslepump och regulator.
Flyttet AITS sensoren
Fjærnet PAIR ventilen.
Stora luftburk modifiseringen.

Chassis:
Robby moto øvre och nedre styrkrona
Titaniumsnitrit framgaffel ( KAIS Suspension England)
Robby Moto fotpinnar
Marvic Penta II hjul
GSXR 1000 spegel

Øvrig:
20 Ah Yuasa batteri
17-42 utveksling ( med TTS gearing er 1-2-3-4 lagre enn orginalt, 5an er ca som orginal mens 6te gearet er 5% høgre )

Høgste målte hastighet med GPS 336 kmt. ( 360+ matarhastighet )

Beste 1/4 9,84 @ 249 I REALLY SUCK AT DRAGRACING :):):)
 
Jup........
:)

Bra spørsmål får bra svar...:)
 
Hayabusans topp är extremt bra från fabrik, och annars är den väl ganska mottaglig för effekthöjande åtgärder. Skulle gärna vilja ha den vridkurvan själv :D Säg mig, går det åt många bakdäck per säsong? :crash Häftigt!
 
Min Hayabusa topp flødet like bra orginal som den toppen jeg hadde på min gamle GSX 1100 streetbike.
Den toppen var portet av Mc-Xpress med isærflyttede innsugsventiler ( 31mm )= og 28mm avgasventiler.

Dvs innsug var like bra som standard Hayabusa men avgas var MYCKET battre på den gamle toppen.

Fløde inn ( ved 28" vattenpelare ) på Hayabusa var 220 før og 240 etter porting
Fløde avgas var 160 før og 170 etter ( ca... nå tar jeg dette på husk )

På den gamle toppen var flødet inn 219 og ut 197.

Så avgaskanalen på Hayabusa er ikke noe å skryte av.
Ser ikke ut til at det gjør noe uansett...:):)


Desverre er ZX12R toppen enda bedre enn Hayabusa. Spesielt forbrenningskammeret på ZX12 er bra.

Men for lite kubikk og URSTYGG...hehehehe
 
Yngve skrev:
Desverre er ZX12R toppen enda bedre enn Hayabusa. Spesielt forbrenningskammeret på ZX12 er bra.
1) Bara ett tillägg: Bättre flöde i bänk betyder inte automatiskt mer effekt. Förhållandena är väldigt annorlunda i en motor som går.
2) Maverick_750's Kawa 900 visade oxå bra värde på spec.vridet. Vill minnas att det var runt 120 Nm/l. Så den toppen är nog heller inte så pjåkig. (Den tråden försvann vid Armageddon här i vintras)
/u
 
Grymt ! :bow

Jag är oxå intresserad av att veta i ungefärliga pengar vad det handlar om att modifiera en motor så mycket.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top