Dykning

Gjorde ett provdyk när jag var i Grekland för två år sen, blev totalt helsåld.

Men säj den lycka som varar, först kollapsa min vänster lunga inte en utan två gånger och en tider efter det så var det dags för samma på höger sida.

Sååå med andra ord, jag får ej ta dykcert för att jag har ärr på lungorna......eller?

Vill dyka men läkarna sa nej nix nein!!!

Förövrigt hette detta pneumethorax.

verkar som hoj o dykning ä en lyckad kombination:hoppa
har bara fridykt i sverige!! men så blir man ju lite bortskämd när man dyker utomlands,, när sikten ä 20m å det ä 30 grader på 30m..
å i år kan det inte vart så gött i vattnet!!? brrr pingvinvarning!!!!

PIX skrev:
Gjorde ett provdyk när jag var i Grekland för två år sen, blev totalt helsåld.

Men säj den lycka som varar, först kollapsa min vänster lunga inte en utan två gånger och en tider efter det så var det dags för samma på höger sida.

Sååå med andra ord, jag får ej ta dykcert för att jag har ärr på lungorna......eller?

Vill dyka men läkarna sa nej nix nein!!!

Förövrigt hette detta pneumethorax.

Stackare...

hur är det med Astma? får man ta cert trotts att man har det?

Hjärtmuskelinflamation? det enda läkarna sa om det va att ja inte fick bli pilot, men dom kanske har dålig koll??

Fluxir skrev:

Hjärtmuskelinflamation? det enda läkarna sa om det va att ja inte fick bli pilot, men dom kanske har dålig koll??

Bör inte vara några problem med astma. Det gäller bara att dyka inom gränserna så man kan göra en snabb men korrekt uppstigning ifall något går fel. Sen är det ju inte så mycket pollen och annat skräp i vattnet heller :tummenupp
Strul med hjärtat kommer knappast att orsaka något hinder! Dykning är mycket stillsamt (förutom strömdykning) och gör du som jag och nästan bara dyker i tropiska vatten så är det inga problem. Men kolla naturligtvis med läkare innan du ger dig på det.

pajo skrev:
Bör inte vara några problem med astma. Det gäller bara att dyka inom gränserna så man kan göra en snabb men korrekt uppstigning ifall något går fel. Sen är det ju inte så mycket pollen och annat skräp i vattnet heller // med läkare innan du ger dig på det.

pollen känner ja inget av, har ansträngings astma... blir bara jobbigt vid ansträngig, då tar man lite medecin, tar det lungt nån minut, sen e det fullt ös igen.. så det e inte så alvarligt.
läkarna sa att ja inte skulle få nåra bestående men av hjärtmuskelinflamationen så det e nog lungt då.

Fluxir skrev:

Kolla med en dykläkare oavsett vad en vanlig dr säger. Det är inte värt att nåt händer under ytan. Ska förhoppningsvis inte vara några problem, men det är inte värt att riskera nåt som går att kontrollera innan :)

Kawwa skrev:
:va :confused: Varför inte båda :confused: :va det gör jag :D :tummenupp Hoj på sommaren när sikten är kass och dyka på vintern när det finns lite sikt :banana

Visst det vore ju perfa men en schysst dykresa går ju på 15 lax minst. Har fel jobb för såna utsvävningar, en gång om året på sin höjd :( :huvet :mad:

hrc skrev:
Visst det vore ju perfa men en schysst dykresa går ju på 15 lax minst. Har fel jobb för såna utsvävningar, en gång om året på sin höjd :( :huvet :mad:

Köp en ER5 och lägg de pengar som du betalar i försäkring nu på en dykresa varje vinter :tummenupp
Kanon idé eller hur :näsblod

Jag tog PADI OW, Advanced, och teorin för Rescue under två säsonger när jag jobbade på Cypern på ett dykcenter där...Har ca 60-70 dyk nu...
Tyvärr har det hel kommit av sig och hojåkningen får numera all tid....då jag inte direkt bor i världens mest dykvänliga land för tillfället!
Trist men sant att det e svårt att fortsätta med både och...
Har inte gett upp ännu dock! :)

Inga tjejer här som dyker OCH kör hoj??

När vi ändå snackar dykning så fick jag en liten reva på knät på min neopren dräkt sist jag var och scuba, har limmat med neoprenlim men gumminskyddet på knät hålls ju inte ihop med det limmet.
Vilket lim kan jag använda till det? Om jag lägger epoxy eller superlim fräter det då på neoprenet?

Jag är PADI DIVEMASTER! Men har inte legat i spat` sen jag tog certet. MEN jag ska till Thailand i höst så jag måste "värma" upp hemma först!!

Martin

hrc skrev:
Resebyrå Flygfisken, du kommer lätt under 15' till Egypten :tummenupp (men visst, ska man sprita och äta och så...) Bo på tältcamp i Marsa Alam eller likknande, då finns det inget annat att lägga pengarna på.

HansJ skrev:
Resebyrå Flygfisken, du kommer lätt under 15' till Egypten :tummenupp (men visst, ska man sprita och äta och så...) Bo på tältcamp i Marsa Alam eller likknande, då finns det inget annat att lägga pengarna på.

Här kan du hitta resor som är kanon på alla sätt. Finns inte den resan du vill ha så skrädarsyr de en åt dig!

http://www.discoverydiveteam.se/

Fasiken va kul det vore att lära sig dyka. Ska definitivt satsa på det nån gång i livet :)

mb skrev:
Fasiken va kul det vore att lära sig dyka. Ska definitivt satsa på det nån gång i livet :)

Det är dyrt och mkt omständigt.
Fast inte utan sin charm.

För övrigt så måste jag påpeka för alla er coktaildykare som vill ha 25 grader i vattnet och sikt på minst 50 meter att ni har inte upplevt riktigt bra svenska och norska dykvatten. Testa norra NordKoster utanför Strömstad och ni komer att inse vad ni missat med den attityden.
Torrdräkt är fräckt

gladh

gladh skrev:
Det är dyrt och mkt omständigt.
Fast inte utan sin charm.

Precis som att köra hoj! Likheterna är slående!
1. Det är en materialsport
2. Man "får" inte göra det utan utbildning
3. Alla som gör det är lyriska
4. Man far runt i världen för att göra det på bättre och intressantare ställen
5. Föräldrarna gnäller på att det är farligt
6. Man kan sitta och snacka och ljuga om allt man gjort i timmar (speciellt om man dricker öl samtidigt)
7. Man blir aldrig färdigutbildad

osv......

pajo skrev:
Precis som att köra hoj! Likheterna är slående!

osv......

Sant.
Ett tips till alla er dykfreaks där ute är att ta en "marinbiologikurs" antingen via nåt studieförbund eller via ett dykcenter eller nån dykklubb.
Som tidigare marinbiolog som började dyka innan jag började plugga biologi kan jag bara säga att upplevelsen förändras radikalt när man börjar förstå vad det är man ser och hur det hänger ihop.
Dyken tenderar att bli lugnare och man ligger mer still och bara iaktar när man fått lite kött på benen.

Kunskap gör din upplevelse bättre.

gladh

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back