Dykning

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Finns det många dykare på sidan?

Jag har inte dykt så mkt de senaste åren på grund av tidsbrist, men nu är det full rulle igen. Har en ow-kurs igång just nu och advanced börjar i veckan.

E det många som vill dyka kan vi köra kurser kanske. finns UV-moppe med :banana

Har följande cert

A-cert, Röjdyk
PADI MFA Instr
PADI MSDT
PADI ML spec instr
PADI Nav spec instr
PADI Enriched air spec instr
PADI Deep spec instr
PADI Photo spec instr
PADI Wreck spec instr
PADI Night spec instr
PADI OWSI
PADI DM
CMAS ***

Blackninja skrev:
Finns det många dykare på sidan?

Jag har inte dykt så mkt de senaste åren på grund av tidsbrist, men nu är det full rulle igen. Har en ow-kurs igång just nu och advanced börjar i veckan.

E det många som vill dyka kan vi köra kurser kanske. finns UV-moppe med :banana

//
PADI DM
CMAS ***

jag har funderat på å ta dykcert, men har inte haft pengarna till det... farsan har en utrustning som ligger, vet dock inte hur bra den är då den har nåra år på nacken, så lite renovering behövs på den, samt besiktning å sånt...

men om certkurs finns billigt nån stanns kanske det börjas ordentligt, har snorklat massor, å det är skit skoj så det skulle va skoj å ha cerrt..

Blackninja skrev:
Har följande cert

A-cert, Röjdyk
PADI MFA Instr
PADI MSDT
PADI ML spec instr
PADI Nav spec instr
PADI Enriched air spec instr
PADI Deep spec instr
PADI Photo spec instr
PADI Wreck spec instr
PADI Night spec instr
PADI OWSI
PADI DM
CMAS ***

Men shit. Det var ett par st.
Jag tog SMAS * när jag var lite och sen PADI advance diver.
Men saknar all form av utrustning och sånt.

Men varför har du både PADI och CMAS?

soppatorsken skrev:
Men shit. Det var ett par st.
Jag tog SMAS * när jag var lite och sen PADI advance diver.
Men saknar all form av utrustning och sånt.

Men varför har du både PADI och CMAS?

Fick cmas först gratis, sen så valde jag padi för om man vill jobba utomlands som jag gjorde är det klart smidigast. Av 100 dykskolor i thailand e la 1 eller 2 cmas.

Blackninja skrev:
Fick cmas först gratis, sen så valde jag padi för om man vill jobba utomlands som jag gjorde är det klart smidigast. Av 100 dykskolor i thailand e la 1 eller 2 cmas.
Har du jobbat som dykinstruktör i thailand? Jag e grymt sugen ¨på de i vinter. Vilka utbildningar krävs och hur lätt är det att få jobb där? Har open water och advance..

Bergare skrev:
Har du jobbat som dykinstruktör i thailand? Jag e grymt sugen ¨på de i vinter. Vilka utbildningar krävs och hur lätt är det att få jobb där? Har open water och advance..

Det räcker nog inte, men jag vet inte igentilgen. Dom kanske inte e lika hårda i tailand som här. ?

Bergare skrev:

Bli divemaster först, dvs, rescue och sen divemaster. Krävs 60 dyk med för att bli DM.

Sen kan du dra till thailand och guida folk och hjälpa instruktörer bl a

Instruktörskursen kostar en del sen, 10 lax plus examination 5 eller vad det nu ligger på. Den kan du ta i thailand. Heter IDC, Instructor development course och tar ett par veckor plus 3 dagars examination.

Som svensk finns det oftast jobb om man e duktig så att säga

Blackninja skrev:

Fick du SMAS i marinen eller nåntingsånt? Det är väl bara dä SMAS-instruktörer håller hus.

Men det har du rätt i att PADI är mer gångbart utomlands, hela deras system är ju uppbyggt på att man ska betala för mer cert och sen få möjligheten att utbilda andra.

soppatorsken skrev:
Fick du SMAS i marinen eller nåntingsånt? Det är väl bara dä SMAS-instruktörer håller hus.

Men det har du rätt i att PADI är mer gångbart utomlands, hela deras system är ju uppbyggt på att man ska betala för mer cert och sen få möjligheten att utbilda andra.

Fick det i flottan japp.

soppatorsken skrev:

Nope, en hel del håller till inom SSDK (Svenska SportDyKareförbundet)
Ytterligare några håller till inom universiteten.

gladh

Jobbade som DM inom NAUI på Aqua-Sport i Stockholm ett tag, men tiden räcker inte till längre, samt att jag inte finner det så roligt att dyka på östkusten längre. Vrakdykningen är kanon, men i övrigt så suger det. Sikt på 2-5 meter på en bra dag känns sisådär. (Om man såklart inte tar en båt och åker ut i havsbandet där 8-12 meter är vanligare).

/Freppa

Vi har ett gammalt stenbrott men bra sikt här, jag slängde i lite abborrar nu idag, se om de tar sig haha. Växer lite alger o kraffs, undrar om de käkar det? :va

Men där e sikten ca 10 m alltid plus att det e riktigt djupt

Blackninja skrev:
Men där e sikten ca 10 m alltid plus att det e riktigt djupt

Hur djupt "ska" eller "får" man dyka med PADI Enriched air spec instr

Och vad innebär det på svenska? "Förrikad luft" låter som något annat än vanlig luft i tuberna.

soppatorsken skrev:
Hur djupt "ska" eller "får" man dyka med PADI Enriched air spec instr

Och vad innebär det på svenska? "Förrikad luft" låter som något annat än vanlig luft i tuberna.

Du har en fetare blandning syre. Du går inte djupare än 40m med PADI, men du kan däremot stanna längre tid under ytan då kroppen inte binder upp lika mkt kväve

När ska du lära mig dyka så vi kan fixa mitt cert då?

jag började själv att dyka 1994, sedan dess har jag utbildat mig upp till Divemaster.. .har även slavat lite utomlands...

har full utrustning för dykning här hemma & för varmare vatten

men de senaste 2 åren har det avtagit .... måste få tummarna loss.....

Har knappt vart i blöt sedan jag tog OW för ett gäng år sedan, men i januari kom jag mig faktiskt för att åka ner till Röda Havet en sväng och det var tamejfan det häftigaste jag varit med om! Själva Egypten är ju bara skräp, men så fort man kommer under ytan.... :banana :tungan Mera!!

Synd att man måste välja nöjen :( Hoj ELLER dyka. Jag vill köra bägge!

hrc skrev:
Har knappt vart i blöt sedan jag tog OW för ett gäng år sedan, men i januari kom jag mig faktiskt för att åka ner till Röda Havet en sväng och det var tamejfan det häftigaste jag varit med om! Själva Egypten är ju bara skräp, men så fort man kommer under ytan.... :banana :tungan Mera!!

Synd att man måste välja nöjen :( Hoj ELLER dyka. Jag vill köra bägge!

:va :confused: Varför inte båda :confused: :va det gör jag :D :tummenupp Hoj på sommaren när sikten är kass och dyka på vintern när det finns lite sikt :banana

Håller på att ta DM nu. Tyvärr så kom en ryggoperation i vägen annars hade det varit klart nu. Kommer att åka till Bonaire (västindien) i september för att dyka, Är en resebyrå i Stockholm som dragit ihop 60-70 dykare som ska bo på samma ställe. Kommer att vara obegränsad dykning i sex dagar :banana
Annars är jag cocktail-dykare (samma som hojåkare, gillar inte regn). Vill gärna att det ska vara 30° och minst 20m sikt i vattnet då man slipper allt detta med torrdräkt som nästan krävs i hemmavatten.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard