Dunlop Sportmax Sportsmart vs Pilot Power 2ct

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Jag vill också att däcken skall få upp temperatur, annars kan det släppa oavsett vilka däck man har även vid acceleration som är lite häftig, har aldrig haft problem att få upp tillräcklig eller anständig "gat"värme i dessa däck för gatåka och med tanke på man inte provocerar/tänjer gränser nämnvärt på gata även vid inspirerande körning jämförande mot bana, gör du det då får du garanterat värme i däcken..men köra iväg med kalla däck så är det bra få upp lite temp genom lite acc och broms innan lite mera aktivt kurvåka.

Utifrån era erfarenheter måste mina varit helt slut/fabriksfel/dåligt förvarande isf.
Efter minst 30 minuters inspirerande körning hade jag fortfarande problem med däcksläpp vid acceleration, en gång i kurva efter att ha avverkat ca 9 mil. Riktigt läskigt vilket gjorde att jag aldrig kände mig trygg i min åkning, allra minst i kurvor.
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Jag är förundrad över att alla "överhettar" michelindäcken i fråga medans alla andra däck släpper för att det inte finns något grepp kvar.... Om däcken släpper så kör man fortare än vad däcken klarar av att hålla greppet. En lösning är att köpa klibbigare däck. En annan Gud förbjude är att sänka farten.
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
om du inte är jätte insnöad på michelin eller dunlop så har du metzeler m3 sporttec, trevligt däck och billigt däck, jag hade pilot power innan jag bytte till sporttec och jag upplevde förbättring:)
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Till TS:

Om det är en ekonomisk fråga, så gå på första generationens Pilot Power.
Tål lite mer på banan än 2CT och ligger riktigt bra i pris.

Är det inte en ekonomsik fråga, ta Sportsmart. Håller lite längre och går att åka lite fortare med.
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Fungerar med Maxxis däck uppsättning också så får du ner budgeten ännu mer.

Maxis är funkar utmärkt när det är torrt men är fullständigt värdelösa i blött. 'toksläppte utan förvarning och kostade en massa pengar å fixa hojen igen.
Jag har kört både Sportsmart, Power 2 ct samt numera Road 3.

Egentligen utan att ha direkta fakta men till min 675a väljer jag som följer:

Mellan Sportsmart och Power 2 ct väljer jag utan att tveka Sportsmarten.
Mellan Sportsmarten och Road 3 är det jämnare, har kört Gelleråsen på 1.18 utan överhettning eller släpp på Road 3 och utan att dom slitits lika fort som Sportsmarten. Trots att Road 3 egentligen är ett rent gatdäck har det funka riktigt bra även på bana. Det skall ju oxå vara riktigt bra när det är blött.

Hur Road 3 funkar på avsevärt starkare hojar vet jag inte, men till min 675a funkar Road 3 och Sportsmart utmärkt

Men på TS fråga svarar jag Sportsmart
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
En anledning till att Michelin däcken kan ha överhettats är att dom är väldigt känsliga för att ha rätt däckstryck, mer så än andra däck.
 

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Tack för alla tips :tummenupp Alltid intressant med allas inlägg. vad rekommenderar ni för däckstryck på bana jämfört med gata tex?
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Det beror på märke och modell och så har du kall o varmtryck. Men generellt så har du lägre tryck på bana. Lyckat till i ditt val av däck
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Varför tycker du att våtegenskaperna är viktigare än grepp på bana ? Jag tänker om man bara nöjes kör i torrt väglag så är ju våtegenskaperna ganska ointressanta för mig iaf :)


Det finns naturligtvis många bra däck och som vanligt kommer det flera förslag på favoritdäck utöver de som TS faktiskt frågade om.
En sak som de två däcken TS är intresserade av är bättre på än de flesta andra är våtgreppet. Den egenskapen är i mitt tycke avsevärt viktigare i detta fall än bättre grepp på bana mm som tex Pirellis flaggskepp har.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kan vara så att du haft otur och fått felaktiga däck.

Men samtidigt som jag sa med bankörning, beroende på snurr på hojen vid inspirerande körning så behövs det inte mycket för det skall släppa, skit på backen som inte syns, glykol, disel/bensin/oljespill , något annat löst, det är tyvärr riskerna vid gatåka med inspirerad körning, oftast händer det inget men inte mycket behövs..tycker själv ut att åka lite inspirerat, men det har sina risker :( Därför är det härligt löda på hårt på bana som jag aldrig ens skulle vara i närheten av på gatan :)Tycker du skall prova vid tillfälle och verkligen känna vad det bettar i med en helt annnan feeling än gatåka :):tummenupp
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Tack för alla tips :tummenupp Alltid intressant med allas inlägg. vad rekommenderar ni för däckstryck på bana jämfört med gata tex?


Du kan köra på tillverkarens rekommendation. Inga problem.
När du kör så fort att du behöver justera trycket eller däcken börjar gå sönder då är det dags att byta typ av däck.
Ha kul! :tummenupp
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
..klipp
Mellan Sportsmarten och Road 3 är det jämnare, har kört Gelleråsen på 1.18 utan överhettning eller släpp på Road 3 och utan att dom slitits lika fort som Sportsmarten. Trots att Road 3 egentligen är ett rent gatdäck har det funka riktigt bra även på bana. Det skall ju oxå vara riktigt bra när det är blött.

Hur Road 3 funkar på avsevärt starkare hojar vet jag inte, men till min 675a funkar Road 3 och Sportsmart utmärkt

Väldigt intressant för mig som har "problem" enligt denna tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?254117-Expertishj%E4lp-kring-d%E4ckslitage&highlight=

I kombination med att jag kör en gammal traktor på banan som har 18 tums framhjul så har jag ju funderat på att köpa Road 3 eftersom jag då får samma märke fram och bak....det är ju begränsat med sport däck i 18 tum.

AnderZ - skulle uppskatta dina reflektioner på "min tråd". Jag har fått väldigt bra kommentarer tidigare men såg inte dig ngn stans :tummenupp

Fredrik
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top