Dunlop Sportmax Sportsmart vs Pilot Power 2ct

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Sitter och försöker välja mellan dessa däck, en uppsättning för antingen 3000kr eller 2000kr, stor skillnad för en föräldraledig pappa.
Kör både bana och gata för gata är jag övertygad att de funkar för där testas de inte speciellt hårt, tvivlet ligger väl i om de klarar banåkning ordentligt. Är absolut ingen fantom på bana, kör kanske Gelleråsen runt 1,20 men man vill ju alltid pressa på lite till. Vad tror ni är det bästa valet?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Med de varvtiderna kommer inte däcken var begränsande. Du har flera sekunder kvar till dess. Dunlop har en snällare gråzon än Michelin. Lite upp till dig alltså.

Jag skulle valt däcken för 2000kr.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fungerar med Maxxis däck uppsättning också så får du ner budgeten ännu mer.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Jag har kört på båda och däcken och skulle välja sportsmart. 2ct-däcken kunde bli otäckt hala om man körde för hårt med dom.
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Jag gick från 2ct till sportmax denna säsong.
Kör visserligen enbart gata, men jag upplever iaf att sportmax "känns bättre" och att jag litar mer på dem. Upplevde att jag hade svårt att få upp temperatur och därav fäste med 2ct, men om det bara berodde på att mina däck hade hanterats/förvarats dåligt får jag lämna osagt.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag har kört på båda och däcken och skulle välja sportsmart. 2ct-däcken kunde bli otäckt hala om man körde för hårt med dom.

Menar du gata? Jag har hört påstående om hala 2ct däck, men har själv aldrig haft några problem varken på gata eller bana. Eligt mig så är de mycket mycket förtroendeingivande däck och jag har kört slut på fler däck av av denna sort utan några konstigheterr alls. Och ännu fler av enbart Pilot power med samma förtroendeingivande känsla, har inte kört Dunlop sportsmart ännu, men enligt flera som jag känner samt att jag vet deras körstil, så är de strået vassare ändå :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag gick från 2ct till sportmax denna säsong.
Kör visserligen enbart gata, men jag upplever iaf att sportmax "känns bättre" och att jag litar mer på dem. Upplevde att jag hade svårt att få upp temperatur och därav fäste med 2ct, men om det bara berodde på att mina däck hade hanterats/förvarats dåligt får jag lämna osagt.

Temperatur och fäste, börjar man diskutera det för gatåka så antingen 1 så är man en snackis..( vanliga gatdäck duger till sjukt höga hastigheter som de flesta inte ens klarar av för gata) 2 så skall man nog börja köra bana istället.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Dunlop Sportmax Sportsmart blir du inte missnöjd med .

Ligger väl på liknande tider som dig och Dunlop däcket känns bättre och bättre för varje bandag som går , inne på sitt tredje bandag och det finns massor av gummi kvar :kär:Bugar

Kan nämna att orginal Pirelli rosso corsa är ett mkt fint däck det med dock så höll det bara för 1 bandag :gnissla

Dunlopet verkar Palla en del värme me :banana ialf för oss vanliga bandagsåkare !
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Dunlop Sportsmart är ett mycket modernare däck, klarar högre temperaturer och lägre lufttryck. Bättre fäste i torrt och mjukare släppzon med bra förvarning, dessutom fantastisk livslängd. Det skiljer flera generationer mellan dessa.
Det enda 2CT är bättre på är våtgrepp så skulle jag bara köra gata så hade jag valt Michelin, men helst de nya Pilot Road 3 då...

Men, för de flesta så spelar detta ingen som helst roll, det är bägge två riktigt bra däck. Myten om att 2CT skulle vara hala kommer sig av att det är några stycken som gått i backen när däcken har överhettat men till saken hör att det var vid 30-35 grader varmt väder och enbart bankörning, det finns inte många gatdäck som inte överhettar vid dessa temperaturer...
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Temperatur och fäste, börjar man diskutera det för gatåka så antingen 1 så är man en snackis..( vanliga gatdäck duger till sjukt höga hastigheter som de flesta inte ens klarar av för gata) 2 så skall man nog börja köra bana istället.


Och hur menar du nu? Är det endast på bana det är förenligt och rättfärdigat att man vill få anständig temperatur på däcken? :fakta

Som jag skrev så lämnar jag det osagt hur de hade blivit hanterade/förvarade innan dom kom i min ägo. Jag upplevde iaf inte ens i närheten av samma "klister" på 2ct som sportmax. På 2ct fick jag fan göra burnout först om jag skulle få hyggligt fäste på bakhjulet, annars ritade jag endast streck på gatan vid snabba accelerationer. Stannade jag och pissade och hojen fick vila 5 minuter så var det samma visa igen.
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Håll dig till det mest ekonomiska, båda däcken är kanon för gata och bandagar i ditt tempo. Du behöver inte tänka på det överhuvud taget.

Vet inte vilket av däcken som var billigast, men jag tror att Dunlop håller lite bättre/ längre på gatan.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
2ct är väl en teknik de använder i flera däck men det finns väl bara ett Power 2ct-däck som jag uppfattar det?
De andra heter tex Road 2 eller 3.

Finns ju Power pure, Power One osv

Inte alltid lätt att veta exakt vilket däck man pratar om.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Det var bana jag pratade om. Och eftersom TS pratade om Pilot Power 2ct så antog jag att det var Michelin Pilot Power 2ct TS menade. Sportsmart funkade helt klart bättre på bana med mer fäste och tok-släppte inte som Pilot Power 2ct kunde göra.

Menar du gata? Jag har hört påstående om hala 2ct däck, men har själv aldrig haft några problem varken på gata eller bana. Eligt mig så är de mycket mycket förtroendeingivande däck och jag har kört slut på fler däck av av denna sort utan några konstigheterr alls. Och ännu fler av enbart Pilot power med samma förtroendeingivande känsla, har inte kört Dunlop sportsmart ännu, men enligt flera som jag känner samt att jag vet deras körstil, så är de strået vassare ändå :)
 
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jag tycker du ska titta på Pirelli diablo rosso corsa ett mycket bra däck för gata o bana. Styrning blir lätt o man får ett stort förtroende för däcken. Funkar kanon på bana. Jag tycker DRC är ett trevligare däck än Sportsmart
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Som en ovan sa, Maxxis Deras sportigaste däck hade jag nog valt framför det michelin du tänker på när vi pratar bankörning..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag vill också att däcken skall få upp temperatur, annars kan det släppa oavsett vilka däck man har även vid acceleration som är lite häftig, har aldrig haft problem att få upp tillräcklig eller anständig "gat"värme i dessa däck för gatåka och med tanke på man inte provocerar/tänjer gränser nämnvärt på gata även vid inspirerande körning jämförande mot bana, gör du det då får du garanterat värme i däcken..men köra iväg med kalla däck så är det bra få upp lite temp genom lite acc och broms innan lite mera aktivt kurvåka.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det finns naturligtvis många bra däck och som vanligt kommer det flera förslag på favoritdäck utöver de som TS faktiskt frågade om.
En sak som de två däcken TS är intresserade av är bättre på än de flesta andra är våtgreppet. Den egenskapen är i mitt tycke avsevärt viktigare i detta fall än bättre grepp på bana mm som tex Pirellis flaggskepp har.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top