dumt att köpa lätt begagnade slick?

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Har funderingar på att köpa ett större parti lätt begagnade slicks att att ha som träningsdäck.

är de dumt att köpa slicks som gått ett race elelr kval å sen legat ett år för att sedan plocka på och ha som träningsdäck?

är de stor skillnad mot fräsha?

vill itne tumma på säkerheten då greppet är ens bästa vän. därför jag frågar.

Även väldigt gamla solblekta och torra slicks får tillbaka mkt av sitt tidigare grepp om man börjar köra med dom igen.

En kompis hoj står i Australien hos hans släktingar, den hade stått i några år med fönster in till garaget så att även solen kunde plåga däcken lite.
Efter en längre period på några år återvände han och tog ut Kawasakin (ZXR750) , körde ut på Philip Island för att köra några bandagar.

Ett par år gamla slicks är absolut inga som helst problem om du inte ska köra superbike VM.

låter bra. bara leta på annonsidorna nu då och köpa fräsha slicks.

låter bra. bara leta på annonsidorna nu då och köpa fräsha slicks.

Om du inte har 100% koll. Köp av nån topp 10 förare i superbike och inte några sk. "40-minutersdäck" av nån rookie, för de finns inte.
Kör själv bara på begagnade mackor och tycker ibland det kan vara svårt å avgöra hur mycket de är körda. Mitt tips är att köpa 10-15 set på hösten riktigt billigt å kör sen skiten i trasor. Har kört med slicks som är tre år gamla utan att märka nån skillnad. Men självklart i takt med att varvtiderna sjunker minskar däckens livslängd för dig. Det är sånt man märker med tiden.

däckvärmare och nått extra varv att skrubba bort yttersta gummit hjälper,
men det ska funka ja.

Om du inte har 100% koll. Köp av nån topp 10 förare i superbike och inte några sk. "40-minutersdäck" av nån rookie, för de finns inte.
Precis. "20-minutersdäck" betyder ofta att de gått 20 * 20 minuter, typ.

Du ska veta att skillnaden mellan begagnade och nya slicks är stor. Inte försumbar. Sedan får din plånbok avgöra vad du vill satsa på.
Ivf i huvvet. Det känns såååå mycket bättre med nya däck. Om det sedan spelar någon roll i modest tempo, bortsett från livslängden, vete fasen.

Ivf i huvvet. Det känns såååå mycket bättre med nya däck. Om det sedan spelar någon roll i modest tempo, bortsett från livslängden, vete fasen.
Jag tror nya däck har positiv inverkan på varvtider i alla tempon. Möjligen beroende på att de just känns så bra snarare än att de går att pressa hårdare.

Last edited:
Du ska veta att skillnaden mellan begagnade och nya slicks är stor. Inte försumbar. Sedan får din plånbok avgöra vad du vill satsa på.

För min del som rookie var skillnaden... Ingen alls. Jag hade dock mer förtroende för mina begagnade däck, jag kommer från gathojar där nya däck är att betraktas som hala och ska köras lugnt den första tiden (och ja, ibland är de sjukt hala) så därför vågade jag inte ladda fullt på de nya slicksen. Därav kommer jag köra på begagnade slicks även nästa säsong, det dröjer nog innan det är däcken som är avgörande.

En annan avgörande faktor är ju också 1000 kr x 10 eller 3500 kr x 10.

För min del som rookie var skillnaden... Ingen alls. Jag hade dock mer förtroende för mina begagnade däck, jag kommer från gathojar där nya däck är att betraktas som hala och ska köras lugnt den första tiden (och ja, ibland är de sjukt hala) så därför vågade jag inte ladda fullt på de nya slicksen. Därav kommer jag köra på begagnade slicks även nästa säsong, det dröjer nog innan det är däcken som är avgörande.

En annan avgörande faktor är ju också 1000 kr x 10 eller 3500 kr x 10.

2300 kr på mynetmoto.com för ett set ractec slicks. Då levereras de till dörren, oftast lev på ca 1 vecka.

Jag kör på nya däck, då vet man vad man får. Att avgöra om ett begagnat däck är slut eller inte tycker då jag kan vara ganska så klurigt! Sen känns det som sagt bättre att gå ut på ett rejs med nya friska däck. Dock så kör jag så länge jag vågar på mina däck på träningar etc.

Blir de ERF körning så blir de givetvis nya däck.
Men som träningsdäck blir de ju riktigt dyrt. Sen är jag inte mycket för den såphala hinnan sm är på nya däck. Även om dom blir kanon efter ett par varv.

Kanske lika bra å köpa av nån ärlig superbike åkare då som har koll och ärna spons. Har svårt att tro att en rookie köper ett sett ur egen plånbok för 3500 och sen säljer vidare för 500 efter 20 min.. men de finns säkert sånna me. Jag hare inte gjort de.

Blir de ERF körning så blir de givetvis nya däck.
Men som träningsdäck blir de ju riktigt dyrt. Sen är jag inte mycket för den såphala hinnan sm är på nya däck. Även om dom blir kanon efter ett par varv.

Kanske lika bra å köpa av nån ärlig superbike åkare då som har koll och ärna spons. Har svårt att tro att en rookie köper ett sett ur egen plånbok för 3500 och sen säljer vidare för 500 efter 20 min.. men de finns säkert sånna me. Jag hare inte gjort de.

Nya slicks är inte ett dugg hala, bara skitsnack. Men däckvärmare är ALLTID ett MÅSTE oavsett gamla eller nya svålar.
Alltid en skön känsla å spöa folk med nya däck när man själv kör på sina "500-kronersmackor".

Last edited:
Nya slicks är inte ett dugg hala, bara skitsnack. Men däckvärmare är ALLTID ett MÅSTE oavsett gamla eller nya svålar.
Alltid en skön känsla å spöa folk med nya däck när man själv kör på sina "500-kronersmackor".

har oxå hört att nya däck inte skall vara hala om man kör däckvärmare. jag har provat en gång utan däckvärmare på nya diablo supercorsa sc0. vurpade på andra uppvärmningsvarvet. och hade släpp i varenda kruva fram till ajg vurpade. Då gick de ändå lugnt.

SÅ nya slick utan värmare måste ju vara tok halt...

men de är ändå så att kan man hitta skapliga däck för 500 lappen kan man ju köra de på träningar... lägga 3000 var tredje träning. känns lite hårt om man vill köra så ofta de går....

Åkte jsälv hela förra sommarn på lätt begagnade pirelli diablo corsa sc2 blandning och dom var riktigt bra grepp i.. började inte vurpa förens jag satte på splitt nya:)

har oxå hört att nya däck inte skall vara hala om man kör däckvärmare. jag har provat en gång utan däckvärmare på nya diablo supercorsa sc0. vurpade på andra uppvärmningsvarvet. och hade släpp i varenda kruva fram till ajg vurpade. Då gick de ändå lugnt.

SÅ nya slick utan värmare måste ju vara tok halt...

Jag vet inte hur det är med MC-slicks men rallyslicks måste man heatsäkra först, alltså köra upp i arbetstemperatur och sen kyla ner innan man använder dem. Gör man det så håller de längre också. Men jag har aldrig upplevt att nya slicks är hala på alla de ETT paret jag har använt... :)

Vad jag menade var att gatdäck är hala och att jag är 'uppvuxen' med det så att det känns mer osäkert med nya däck - mentalt. Jag tror det är en vanesak och jag tror inte Pro Superbike-killarna skulle svåla på sprillans nya slicks inför uppvärmningsvarvet på ett race om de inte hade fullt grepp direkt.

Men om man skulle köra lugnt säj en 4 varv,skulle man inte få upp värmen i slicksen då?E de någon som har koll på var man ser datum-märkningen på Michelinslicks ?Hittar ingen 4sifferkod!http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/confused.gif
:confused:

Varför ska du åka runt 4-5 varv och värma däck när det finns billiga värmare å köpa?
Risken å krascha är stor och du vet ju riktigt när däcken är varma nog.
Det sliter mer på däcken om de inte har rätt temp.
Varför åka och betala för dyr bantid för åka runt å värma däck ca 30 % av tiden? Man är väl där för att träna?

Jag vet inte hur det är med MC-slicks men rallyslicks måste man heatsäkra först, alltså köra upp i arbetstemperatur och sen kyla ner innan man använder dem. Gör man det så håller de längre också. ...

Så gjorde man hos Ducati i början av MotoGP med 990cc när man hade problem med att få dom däcken man hade då att hålla hela race.

Jag vet inte hur det är med MC-slicks men rallyslicks måste man heatsäkra först, alltså köra upp i arbetstemperatur och sen kyla ner innan man använder dem. Gör man det så håller de längre också.

Jo vi gjorde samma sak i F3, det var dessutom viktigt att inte köra dem "för" varma första gången....

Jag vet inte hur det är med MC-slicks men rallyslicks måste man heatsäkra först, alltså köra upp i arbetstemperatur och sen kyla ner innan man använder dem. Gör man det så håller de längre också. Men jag har aldrig upplevt att nya slicks är hala på alla de ETT paret jag har använt... :)

Vad jag menade var att gatdäck är hala och att jag är 'uppvuxen' med det så att det känns mer osäkert med nya däck - mentalt. Jag tror det är en vanesak och jag tror inte Pro Superbike-killarna skulle svåla på sprillans nya slicks inför uppvärmningsvarvet på ett race om de inte hade fullt grepp direkt.

vid den vurpan jag gjorde satt de nytt framdäck på men begagnat backdäck. efter 2 uppvärmningsvarv på anderstorp släppte fram ganska rejält. TIllräckligt för att jag skulle vurpa. Kännde direkt på däcken och bak hade hyffsad temp men fram var ljumet. Vet itne om de berodde på att bak blir varmt fortare naturligt eller om de berodde på att fram var nytt. vurpade gjorde jag.

men med däckvärmare är de säkert igna problem.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra