Dummies guide till Videoredigering

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Har precis införskaffat mig en Go Pro HD kamera och har provfilmat lite med crossen. Filmandet är ju busenkelt, men när det är klart och man vill skapa en schysst film, det är då problemen börjar. Det är svårt, krångligt och man fattar inte ett dugg. Problemet kallas redigering, och det verkar vara många som inte vet hur man ska gå till väga.

Kan ingen vänlig själ göra en guide på hur man kan redigera på ett bra och smidigt sätt, så man får ut så mycket som möjligt av sina filmer.

Hur man ska komprimera, spara, klippa, lägga till effekter osv.
Vilka program man ska använda etc.

En dummies guide till videoredigering helt enkelt.
Likt denna som jag gjorde till Husabergen, för att underlätta för alla som hade problem och frågor om servicen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=189186&highlight=husaberg+service

Oj, nu fick nån nåt riktigt mumsigt att bita i... Är inte tillräckligt skillad själv att göra detta.

Men jag kan bidra att jag själv kör med Adobe Premiere Pro. Funkat skitbra för mig och jag har bara suttit och testat mig fram. Man kan lära sig så men det tar ju sjuk tid bara.:gnissla

Last edited:
Oj, nu fick nån nåt riktigt mumsigt att bita i... Är inte tillräckligt skillad själv att göra detta.

Men jag kan bidra att jag själv kör med Adobe Premiere Pro. Funkat skitbra för mig och jag har bara suttit och testat mig fram. Man kan lära sig så men det tar ju sjuk tid bara.:gnissla

Läste att man skulle krympa filen så att det gick fortare under redigeringen för att sedan spara den som sitt ursprung när man var klar och på det sättet inte förlora så mycket kvalite.

Någon som kan förklara hur och vilka program man ska använda. Jag filomar som sagt med en Go pro HD och använder adobe premiere till redigering, men det tar ju evigheter när filen är 1Gb stor.

Läste att man skulle krympa filen så att det gick fortare under redigeringen för att sedan spara den som sitt ursprung när man var klar och på det sättet inte förlora så mycket kvalite.

Någon som kan förklara hur och vilka program man ska använda. Jag filomar som sagt med en Go pro HD och använder adobe premiere till redigering, men det tar ju evigheter när filen är 1Gb stor.

Go Pro och även Contour sparar sina filer i en container som heter AVCHD med en codec (t ex h.264) som används för att DISTRIBUERA film, detta är INTE en redigeringscodec och därför tar det en halv evighet att göra något i redigeringen. För att detta skall bli bra så skall du konvertera AVCHD-filen till en redigeringscodec. På windowssidan så vet jag inte vad som är gångbart, på Macarna jobbar man med t ex ProRes 422 eller Apple Intermediate Codec. Det som händer när du konverterar från distribution (AVCHD) till redigering (ex Prores) så ökar filmstorleken 5-10 gånger, det blir alltså mycket större filer men de blir lustigt nog väldigt snabba och enkla att redigera i ex Premiere eftersom redigeringen inte behöver rendera filmen.

Kort sagt, konvertera till lämplig codec och skaffa dig feta hårddiskar, HD är HD och det är ingen genväg förbi detta om du skall redigera film:)

Kan inte någon förklara hur man ska krympa en fil från go pro hd, så man redigera den i adobe premiere på ett smidigt sätt. Nu tar det ju flera timmar för premiera att bara få igång filmen, för den är så stor.

Hur man gör och vilket program man ska använda, samt hur man gör för att det ska bli bra kvalité när du ska spara den sen.

Kan inte någon förklara hur man ska krympa en fil från go pro hd, så man redigera den i adobe premiere på ett smidigt sätt. Nu tar det ju flera timmar för premiera att bara få igång filmen, för den är så stor.

Hur man gör och vilket program man ska använda, samt hur man gör för att det ska bli bra kvalité när du ska spara den sen.

Se mitt tidigare inlägg. Filen är redan krymt, det är på grund av det som det tar 100 år att redigera, Adobe Premier måste realtidspackauppden. Du måste packa upp den från sitt komprimerade läge för att kunna redigeras på ett smidigt sätt. Det är HD-film vi snackar om, det tar jättestor plats eftersom varje bildruta är ganska stor, sen gångrar du det med hur många bilder per sekund du skall titta på så vet du sen datahastigheten som din dator skall klara. HD-redigering kräver en ganska snabb dator för att överhuvudtaget kunna jobba praktiskt...
En proffsredigeringsdator för HD kostar 150 000,- och det finns en anledning till det...

Ett förslag är att du tar in filmen från gopron i MPEG Streamclip först för konvertering. Är det en lång film föreslår jag att du gör grovklippningen i programmet också för att slippa lägga massa tid på att dekomprimera en massa material du inte kommer använda ändå.

Mitt flöde på macen är just så. Öppna filmen i MPEG Streamclip, plocka ut de delar av filmen jag vill ha och konvertera dessa till prores 422 proxy (ja, det räcker gott för goprofilmer). Sen gör jag resten i final cut pro. Slutligen renderar jag filmen med H.264 och AAC-ljud i Quicktimeformat. Då blir filen "liten" igen.

Mitt flöde på macen är just så. Öppna filmen i MPEG Streamclip, plocka ut de delar av filmen jag vill ha och konvertera dessa till prores 422 proxy (ja, det räcker gott för goprofilmer). Sen gör jag resten i final cut pro. Slutligen renderar jag filmen med H.264 och AAC-ljud i Quicktimeformat. Då blir filen "liten" igen.

Jag brukar grovklippa i Quicktime Pro direkt i h.264, sen konverterar jag med Compressor till ProRes 422 eller Quicktime Pro innan jag redigerar i Final Cut Pro. Men jag vet inte hur motsvarande flöde ser ut i Windows som jag förmodar att TS har, eller?

Edit: Såg att du menade Streamclip för Windows, det är ju ett mycket bra förslag:tummenupp

Är rätt grön på det här med videoredigering. Har pillrat lite i Movie Maker, men det är ju rätt basic grejjer man kan göra där.

I veckan som kommer får jag min första mac (ska bli spännande) och det första jag skall göra med den är att redigera en film från en liten hojtur vi gjorde häromveckan.

Har läst i denna tråd om två redigeringsprogram: Premiere och Final Cut.
Vilket är bäst? Vilket är bäst för en nybörjare?

Är rätt grön på det här med videoredigering. Har pillrat lite i Movie Maker, men det är ju rätt basic grejjer man kan göra där.

I veckan som kommer får jag min första mac (ska bli spännande) och det första jag skall göra med den är att redigera en film från en liten hojtur vi gjorde häromveckan.

Har läst i denna tråd om två redigeringsprogram: Premiere och Final Cut.
Vilket är bäst? Vilket är bäst för en nybörjare?

iMovie fans förinstalerat på min mac. Riktigt smidigt att jobba i, och man lär sej snabbt.

Fast min lilla macbook hade lite problem att drarunt det när det blev mycket klipp.

iMovie fans förinstalerat på min mac. Riktigt smidigt att jobba i, och man lär sej snabbt.

Fast min lilla macbook hade lite problem att drarunt det när det blev mycket klipp.

Jo, läste precis om iMovie. >Verkar ju ha lagom med funktoner för en nybörjare. Tror jag börjar med det, annars känns det här som att det kommer bli ett evighetsprojekt. Det är dock ganska mycket material. Ett hundratal videoklipp och lika många bilder. Det kommer bli lite pyssel....

Jo, läste precis om iMovie. >Verkar ju ha lagom med funktoner för en nybörjare. Tror jag börjar med det, annars känns det här som att det kommer bli ett evighetsprojekt. Det är dock ganska mycket material. Ett hundratal videoklipp och lika många bilder. Det kommer bli lite pyssel....

iMovie är grymt bra, enkelt att hantera och gör ett snyggt jobb, speciellt om du väljer ett "tema" från biblioteket så får du en snygg produktion direkt :).

I videoredigering som sådant spelar det egentligen ingen roll vilket program man väljer. Du skall placera "scener" i en viss följd och detta gör du i alla programmen. Det är grundklipningen som är det viktiga för att få ett bra flöde på filmen så den som tittar känner att det är kul och titta och man vill se mer.
Det handlar alltid om att klippa bort så mycket som möjligt. Har du tio timmar råfilm så kan du göra 10 minuter slutprodukt av detta. Är det en hojtur så blir det lätt tråkigt om det är oändliga scener med hojar som rullar fram, det måste finnas en story, annars ledsnar publiken:)

Vad det gäller svar på frågan så skiljer sig inte Final Cut och Premiere så mycket. Jag personligen gillar Final Cut eftersom det är så snabbjobbat. Premiere i sin senaste upplaga är grymt bra och snabbt ända tills man skall ha ut slutrenderigen, det tar 100 år så man blir galen. I fallet med att man sitter hemma och gör detta på kul så spelar ju inte detta någon roll men jobbar man proffessionellt så spelar det mycket stor roll. Förmodligen därför man nästan bara ser Final Cut och AVID i proffssammanhang.
Apple släpper en helt ny Final Cut om ungefär en månad och det jag har sett av den kommer att sopa mattan med allting annat på marknaden och eftersom Apple även gör hårdvaran så kommer programmet att utnyttja varje uns av prestanda i själva datorn vilket är ett stort plus.

Den nya versionen av Final Cut använder en del tänk och en del utseende från iMovie så det är ju inte fel att börja med iMovie för att sedan växla upp med Final Cut...:tummenupp

Tack för uttömmande svar. Börjar med iMovie, och om det nu av nångon anledning inte skulle räcka till så får jag väl testa något mer avancerat i framtiden. Lägger upp slutprodukten här för allmän beskådan :)

iMovie är grymt bra, enkelt att hantera och gör ett snyggt jobb, speciellt om du väljer ett "tema" från biblioteket så får du en snygg produktion direkt :).

I videoredigering som sådant spelar det egentligen ingen roll vilket program man väljer. Du skall placera "scener" i en viss följd och detta gör du i alla programmen. Det är grundklipningen som är det viktiga för att få ett bra flöde på filmen så den som tittar känner att det är kul och titta och man vill se mer.
Det handlar alltid om att klippa bort så mycket som möjligt. Har du tio timmar råfilm så kan du göra 10 minuter slutprodukt av detta. Är det en hojtur så blir det lätt tråkigt om det är oändliga scener med hojar som rullar fram, det måste finnas en story, annars ledsnar publiken:)

Vad det gäller svar på frågan så skiljer sig inte Final Cut och Premiere så mycket. Jag personligen gillar Final Cut eftersom det är så snabbjobbat. Premiere i sin senaste upplaga är grymt bra och snabbt ända tills man skall ha ut slutrenderigen, det tar 100 år så man blir galen. I fallet med att man sitter hemma och gör detta på kul så spelar ju inte detta någon roll men jobbar man proffessionellt så spelar det mycket stor roll. Förmodligen därför man nästan bara ser Final Cut och AVID i proffssammanhang.
Apple släpper en helt ny Final Cut om ungefär en månad och det jag har sett av den kommer att sopa mattan med allting annat på marknaden och eftersom Apple även gör hårdvaran så kommer programmet att utnyttja varje uns av prestanda i själva datorn vilket är ett stort plus.

Den nya versionen av Final Cut använder en del tänk och en del utseende från iMovie så det är ju inte fel att börja med iMovie för att sedan växla upp med Final Cut...:tummenupp

Ett förslag är att du tar in filmen från gopron i MPEG Streamclip först för konvertering. Är det en lång film föreslår jag att du gör grovklippningen i programmet också för att slippa lägga massa tid på att dekomprimera en massa material du inte kommer använda ändå.

Häpp. Har tjongat in detta i macen nu. Tyvärr verkar den inte vilja ta sig an .mts-filer (AVCHD). Kan man lösa det med nån plugin eller ska jag ha nåt annat program?

Ok. Har kommit en lååång bit på vägen sen mitt tidigare inlägg här ovan. Sitter med lite större projekt nuförtiden och det ställer till det lite.

Hur hanterar man mycket material (Final Cut Pro X) ?
Har lite mer än 1h i HD som skall klipas ihop till ca 2 min. Det blir rätt segt.
Hur gör man bäst?

1.Klipper ner allt i småbitar och kastar det mesta (tidsödande)
2.Skapar den slutgiltga filmen i flera bitar, som man SEN klipper ihop?

Finns det några bra trix?

Har du tagit in allting i FCPX än? 1TB råmaterial är inte mycket, ganska normalt faktiskt. FCPX är baserat på två databaser, en i Events och en i Projects och det spelar egentligen ingen roll hur mycket material du har.
Seghet beror på om man har en trött hårdvara och/eller materialet är i någon form av distributionscodec som t ex AVCHD.
Ta in hela klabbet, se bara till att klicka i Create Optimized media. Jag hoppas verkligen att du jobbar mot snabba diskar,helst inte systemdisken och framförallt ingenting som har nånting med USB att göra...

Har du tagit in allting i FCPX än? 1TB råmaterial är inte mycket, ganska normalt faktiskt. FCPX är baserat på två databaser, en i Events och en i Projects och det spelar egentligen ingen roll hur mycket material du har.
Seghet beror på om man har en trött hårdvara och/eller materialet är i någon form av distributionscodec som t ex AVCHD.
Ta in hela klabbet, se bara till att klicka i Create Optimized media. Jag hoppas verkligen att du jobbar mot snabba diskar,helst inte systemdisken och framförallt ingenting som har nånting med USB att göra...

Aha. Den där "Create Optimized" hade jag missat. Redigerar med en MacBook Pro, så det är den interna (system-) disken som används. Kanske idé att trycka i en SSD då.....

Tack för tipsen!

Last edited:
Aha. Den där "Create Optimized" hade jag missat. Redigerar med en MacBook Pro, så det är den interna (system-) disken som används. Kanske idé att trycka i en SSD då.....

Tack för tipsen!

Den knappen omvandlar mediats codec från ett distributionsformat till ett redigeringsformat (ProRes422)
Filerna blir MYCKET större men det MYCKET enklare för FCPX att räkna och spela upp mediat.

Att stoppa in en SSD som systemdisk är skitbra men de är relativt små än (och dyra) så du kommer inta att lösa problemet på det sättet. I min MacBook Pro har jag plockat ur CD-läsaren och satt en 750GB disk där istället. Systemdisken är en 256GB SSD disk som är snabb som satan.
Att ha sitt media på en SSD är ju ingen vits, filmen går ju inte fortare för det, om man inte jobbar med biograffilm och behöver bandbredden...
Däremot så räknar FCPX snabbare på en SSD plus att systemet går fortare så det blir en total hastighetsökning som heter duga.
En vanlig intern disk skickar 65-75MB per sekund, min Samsung SSD skickar 450-480MB per sekund...:tummenupp

Eftersom du har större mediabehov än vad som finns att köpa i singeldiskväg för montering internt i datorn så är det extern Raid som gäller. Har du en nyare MacBook Pro med Thunderbolt kontakt så är det en sådan disk du bör titta på. Finns i flera olika storlekar nu men det bästa är en fet raid. De kostar en slant men är helt överlägsna vad det gäller prestanda. En Promise Pegasus TB Raid på 4TB kostar ca 9 000 spänn men skyfflar lätt 500 MB/sek... klockrent för video upp till 2K redigering...:)

Budgetalternativet är mindre singeldiskar med antingen Thunderbolt eller Firewire, glöm USB helt om du inte har en flång ny Retina Mac med USB3...

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar