Dum idé tävla med TL 1000 S?

Ska re va så ska re!
En äkta fabrikare 996 RS F, Hojen uppdaterad till 01 i motor m.m. Säljes av Vberg racing
mcmassa.jpg
 
FireSalle skrev:
Respekt! :tummenupp :bow :Bugar Har du en fan-klubb? Kommer och hejar på Knudan nästa år om du lovar köra twin.

Tävlingen på Sviestad var ett test och jag lovar inget bestämt men jag är sugen på att köra mer men vilken klass / hoj och tävlingar det blir vet jag inte.
Knudan är väl en av de banor där hojen skulle klara sig ok på bara jag lär mig köra. :crash
 
Goodstuff skrev:
Tävlingen på Sviestad var ett test och jag lovar inget bestämt men jag är sugen på att köra mer men vilken klass / hoj och tävlingar det blir vet jag inte.
Knudan är väl en av de banor där hojen skulle klara sig ok på bara jag lär mig köra. :crash

Tror du skulle göra dig riktigt bra på en halvkittad r6'a.
Men du vet ju vad hjärtat blöder för ;)
 
Nr:18 skrev:
Tror att han skulle göra sej mycket bättre på en helkittad superbike :rock

Och vara tvungen att lämna iväg motorn på flera veckors renovering så man missar b-race som man lovat ställa upp på? :crash
 
oFFkeFF skrev:
Och vara tvungen att lämna iväg motorn på flera veckors renovering så man missar b-race som man lovat ställa upp på? :crash
Here we go again! Räkna antalet skruvtimmar på din hoj innan du talar om att det ska skruvas så j*vla mycket på en fulltrimmad superbike! Renoveringen tog 4 verkstadstimmar, det som tog tid var att få ner mekanikern i garaget mellan arbetspassen :fakta
 
oFFkeFF -- > Om jag hade pengarna så skulle det inte vara ngt snack om vilken hoj jag skulle köpa men tyvärr finns det inte så mycket pengar.
Det finns ju en del intressanta R-6.or för 50000+ på marknaden men för de pengarna kan man göra ganska mycket kul med TRX.en... :crash

Nr:18 --> No offence men din hoj är ointressant för mig. Be mig inte förklara för det finns inga rationella svar.
 
Nr:18 skrev:
Here we go again! Räkna antalet skruvtimmar på din hoj innan du talar om att det ska skruvas så j*vla mycket på en fulltrimmad superbike! Renoveringen tog 4 verkstadstimmar, det som tog tid var att få ner mekanikern i garaget mellan arbetspassen :fakta

Och det tog inte tid att få ner motorn till verkstan?
 
Goodstuff skrev:
oFFkeFF -- > Om jag hade pengarna så ...
...för det finns inga rationella svar.

Det finns flera bra hojar på marknaden nu med "i stort sett std" som byggnivå.

Det är rätt nivå för ALLA som vill börja rejsa fyrtakt men inte kan skruva så bra.

2 fräscha cbr600 i nyare snitt, Gixxer750-02 till skamligt bra pris osv osv. Plus att det har ryktats fram o tebak krin Metallis hoj i ett halvår nu. Är den till salu?
 
Chrille skrev:
Det finns flera bra hojar på marknaden nu med "i stort sett std" som byggnivå.

Det är rätt nivå för ALLA som vill börja rejsa fyrtakt men inte kan skruva så bra.

2 fräscha cbr600 i nyare snitt, Gixxer750-02 till skamligt bra pris osv osv. Plus att det har ryktats fram o tebak krin Metallis hoj i ett halvår nu. Är den till salu?

Brazze och Snärtarn säljer ju sina R6;or för bra priser. Hojar finns ju - bara pengarna som saknas...
 
Goodstuff skrev:
Brazze och Snärtarn säljer ju sina R6;or för bra priser. Hojar finns ju - bara pengarna som saknas...


Jupp, kit o kit.
bevisligen bra hojar men fel för vissa av oss. Körde bara mina standard-tips.
 
Nr:18 skrev:
Jo, 1 av de 4 timmarna

Heh, det är iofs bra och snabbt fixat av verkstan..

Men bara som en stänkare om hur det är att "mecka massor" med min honda.

Bara för att kåporna är av har man inte rivit hela hojen.
Det är 6 snabbskruvar för underkåpan, och 4st saxsprintar för överkåpan, det tar inte många sekunder.
Sen kanske man ibland bestyckar om, då lyfter man på tanken, lossars soppaslangen, lossar två skruvar för att lossa bägge förgasarna. Man lossar bottenpluggx2 och byter munstycken x2, det tar 2 minuter på sin höjd. Ibland byter man nål/nålhöjd, då behöver man inte lossa förgasarna, utan lossar 3xskruv på toppen av förgasarna, tar också bara 3 minuter.
Sen på kvällen på ett race, lyfter man ur airboxen, det är ytterligare hela två skruvar. Tömmer kylarvatten, 1.5 liter, och lyfter på topparna, kontrollerar hur det ser ut, kanske kommer på att man inte ska ha för tidig powerjetcut, och byter ett litet motstånd. Sen monterar man ihop allt igen, medan man ändå bara står o småpratar lite, kanske går runt och putsar på en cylinder som inte är helt perfekt eller så. Sen monterar man ihop allt, luftar kylsystemet, 5 skruvar. Allt fixat på en timme om man samtidigt slappar lite.
Varje cylinder sitter med 4 skruvar + en skruv för avgasportarna, topplocken sitter med 7 skruvar. Allt lätt åtkomligt, inga specialverktyg som behövs för sådant. Mothåll och svängshjulsavdragare behöver man dock om man ska in i lådan eller pilla på kopplingen.

Skulle dessutom något ha råkat gå sönder, så byter man snabbt en cylinder/kolv eller i värsta fall veven, men man kommer till start iaf, och man skickar iväg den trasiga cylindern på omnikasilning som man sedan får tillbaka fint igen.

I år, inte ett enda motorfel, på karlskoga missade jag lite i bestyckning så jag inte fick ut det där sista pulvret ur motorn, i övrigt har det snurrat fint. Och jag, har nog lagt ner i snitt 1h per tävling på motormeck, inklusive det meckandet som skett i garaget hemma, d.v.s kolvbyten. Resten av meckandet på banan har varit chassiproblem jag pulat med.

Seså, såga mig nu, tanka och kör-killar ;)
 
Offkeff, i år har du varit en av få räserkillar som faktiskt hunnit med att umgås ordentligt. Pluspoäng! Men sanningen är att et allt som ofast lyser i era tält långt in på natten. Det lyser visserligen i mitt också men av andra orsaker :)

Jag trodde att vi hade enats om att det är fråga om intresse?
 
Chrille skrev:
Offkeff, i år har du varit en av få räserkillar som faktiskt hunnit med att umgås ordentligt. Pluspoäng! Men sanningen är att et allt som ofast lyser i era tält långt in på natten. Det lyser visserligen i mitt också men av andra orsaker :)

Jag trodde att vi hade enats om att det är fråga om intresse?

Heh, om ni kollar in i racertälten så pågår det faktiskt en hel del annat där än meckande också. Det finns ett par meckar det brukar vara rätt bra liv och hålligång på också.
 
oFFkeFF skrev:
Heh, det är iofs bra och snabbt fixat av verkstan..

Men bara som en stänkare om hur det är att "mecka massor" med min honda.

Bara för att kåporna är av har man inte rivit hela hojen.
Det är 6 snabbskruvar för underkåpan, och 4st saxsprintar för överkåpan, det tar inte många sekunder.
Sen kanske man ibland bestyckar om, då lyfter man på tanken, lossars soppaslangen, lossar två skruvar för att lossa bägge förgasarna. Man lossar bottenpluggx2 och byter munstycken x2, det tar 2 minuter på sin höjd. Ibland byter man nål/nålhöjd, då behöver man inte lossa förgasarna, utan lossar 3xskruv på toppen av förgasarna, tar också bara 3 minuter.
Sen på kvällen på ett race, lyfter man ur airboxen, det är ytterligare hela två skruvar. Tömmer kylarvatten, 1.5 liter, och lyfter på topparna, kontrollerar hur det ser ut, kanske kommer på att man inte ska ha för tidig powerjetcut, och byter ett litet motstånd. Sen monterar man ihop allt igen, medan man ändå bara står o småpratar lite, kanske går runt och putsar på en cylinder som inte är helt perfekt eller så. Sen monterar man ihop allt, luftar kylsystemet, 5 skruvar. Allt fixat på en timme om man samtidigt slappar lite.
Varje cylinder sitter med 4 skruvar + en skruv för avgasportarna, topplocken sitter med 7 skruvar. Allt lätt åtkomligt, inga specialverktyg som behövs för sådant. Mothåll och svängshjulsavdragare behöver man dock om man ska in i lådan eller pilla på kopplingen.

Skulle dessutom något ha råkat gå sönder, så byter man snabbt en cylinder/kolv eller i värsta fall veven, men man kommer till start iaf, och man skickar iväg den trasiga cylindern på omnikasilning som man sedan får tillbaka fint igen.

I år, inte ett enda motorfel, på karlskoga missade jag lite i bestyckning så jag inte fick ut det där sista pulvret ur motorn, i övrigt har det snurrat fint. Och jag, har nog lagt ner i snitt 1h per tävling på motormeck, inklusive det meckandet som skett i garaget hemma, d.v.s kolvbyten. Resten av meckandet på banan har varit chassiproblem jag pulat med.

Seså, såga mig nu, tanka och kör-killar ;)

På skoj kan man ju jämföra förödelsen efter en liten marksyning också... :crash Tror racernissarna tar igen en del tid och pengar där. :D
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top