Dum idé tävla med TL 1000 S?

Chrille skrev:
äH, Big missunderstånding!

Nästan alla i R1000 kör standard hojar eller ibland trimmade 750is. De tider som körs, när till och med jag kan vara med lite i botten i NSB på vissa banor, körs alltså med det du efterlyser - "snälla hojar". Vilket reglemente, annat än mindre kubik, hade gjort saker o ting annorlunda?. I en avlägsen framtid, med dubbelt så många aktiva, så kanske vi kan ha 600std som b-klass...

Visst kan man säkert bygga sig en sjysst TLR för rookierejsing men man kommer ta stryk av likvärdiga förare på bättre maskiner - är man beredd att acceptera det?

Men man ser ju ex-Veidec/Synsam hojar i Rookie 600. Och slicks. Och Öhlinsgrejer. Och däcksvärmare. Rena rama proffsfasoner. :eek:
 
Nyteknik skrev:
Men man ser ju ex-Veidec/Synsam hojar i Rookie 600. Och slicks. Och Öhlinsgrejer. Och däcksvärmare. Rena rama proffsfasoner. :eek:

Its not what you got, its how you swing it!

Camilos R1 sägs vara orginal, Brinks R6 var orginal när den vann 600b 2001, Nesse som varit med riktigt bra under slutet av säsongen har också kört löjligt orginal :)

Och som sagt R1000-hojarna är i stort sett samtliga orginal. Den dan du kört med en riktig bakdämpare så vill du aldrig byta igen. Viktigare än slipon!

Titta inte så mycekt på prylarna, men du bör förlika dig med att det här är motorsport. Bridge är billigt har jag hört.
 
Chrille skrev:
Its not what you got, its how you swing it!

Camilos R1 sägs vara orginal, Brinks R6 var orginal när den vann 600b 2001, Nesse som varit med riktigt bra under slutet av säsongen har också kört löjligt orginal :)

Och som sagt R1000-hojarna är i stort sett samtliga orginal.

Låter ju i så fall inte som något annat än vettlöst slöseri att köpa dyra slicks, däcksvärmare, Öhlinsfjädring och avgassystem i titan. :confused:
 
Nyteknik skrev:
Låter ju i så fall inte som något annat än vettlöst slöseri att köpa dyra slicks, däcksvärmare, Öhlinsfjädring och avgassystem i titan. :confused:

Avgassystem i titan är naturligtvis inget anat än slöseri om du får slut på pengar innan säsongen är slut. 5 häst hit eller dit kvittar.

Slicks måste du ju ha? Vad ska du annars köra på? Mönstrat är ju dyrare?

Fjädring är viktigt även för en halvtaskig amatör. Det skadar inte med bra grejer.

Skulle jag bygga egen räser hade jag köpt i följande prioriteringsordning - däck, fjädring, helsystem och trim. Helsystem och trim hade alltså bara blivit aktuellt OM jag fick pengar över..... pffffffaaHAHAHAHA ....pengar över.
 
Nyteknik skrev:
Låter ju i så fall inte som något annat än vettlöst slöseri att köpa dyra slicks, däcksvärmare, Öhlinsfjädring och avgassystem i titan. :confused:

Skillnaden ligger i att du lägger pengarna på redan bra material för att få det lilla extra ur hojen. Men att bygga på någonting som överhuvudtaget inte är konkurrenskraftigt från början är ju som att ...

Jag har ochså tänkt tanken på att tävla med en TLS. Karlberg har faktist gjort det för några år sedan men jag tror inte att det gick så bra.

Jag har åkt på en -98 R1a iår helt orginal förutom Öhlins dämpare bak och ett helsystem.
Den cykeln ÄR konkurrenskraftig, men redan nu så märker man attt det saknas hästkrafter jämfört med nya GSXR1000.

#11
 
#11 skrev:
Skillnaden ligger i att du lägger pengarna på redan bra material för att få det lilla extra ur hojen. Men att bygga på någonting som överhuvudtaget inte är konkurrenskraftigt från början är ju som att ...

Jag har ochså tänkt tanken på att tävla med en TLS. Karlberg har faktist gjort det för några år sedan men jag tror inte att det gick så bra.

Jag har åkt på en -98 R1a iår helt orginal förutom Öhlins dämpare bak och ett helsystem.
Den cykeln ÄR konkurrenskraftig, men redan nu så märker man attt det saknas hästkrafter jämfört med nya GSXR1000.

#11

Har en GSX-R 1000 bara fördelar jämfört med andra?
 
Nyteknik skrev:
Har en GSX-R 1000 bara fördelar jämfört med andra?

Ja nästan.

Duccen ska vara bäst när det svänger, men Gixxer750 ska också vara bättre i kurva. R1 vette fan, men det är bevisligen en mycket bra hoj.

Dock har Gixxer1000 en otrolig maskin och ett så bra chassie att när det blir close racing så är pulvret inte fel att ha. Att Gixxer1000 dominerar som den gör (som R1 gjort innan) är ju inte slump.

EDIT i totalorginalskick så är det väl ingen som är såld på Sukkans stötdämperi...
 
Last edited:
Zilversurfer skrev:
Tycker nog du bör dra ut vaddarna i öronen :crash , och åka till en Tävling. För det första så mer än fyller man startfält, därav utkval. Blandat maskin Material, ja kanske - men det är inga rosthögar inte. Den äldsta jag sett i Rookie 1000 är #24 vilket är en Ex superbike GSXR 750 - 97-98 samt några R1:or från 98.

Det är till 90% upp till föraren om du placerar dig bra eller inte i Rookie klasserna. Om vi sen börjar prata att placera sig bra i Veidec, NSB så är det mer upp till hojjarna. Titta på #88 Per Gustavsson i Veidec när det regnar placerar han sig bra, när det är torrt halkar han efter ordentligt - detta är för att hojen helt enkelt saknar pulver.

Men att vara en medioker förare och köra på dåligt maskin material är givetvis ingen bra kombination.

Roligt att det är så många som kör Rookie-klasserna! Jag ställde ju faktiskt en fråga (och fick bra svar!) så det behövs inga påhopp tack. ;)

90% föraren i Rookieklasserna låter ju också bra, det är väl så klasserna är tänkta att vara.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top