Dum idé tävla med TL 1000 S?

J-Bone skrev:
BOTT vinnare till salu!
http://forums.13x.com/showthread.php?s=&threadid=34673

tlr.jpg

Jag mejlade säljaren och frågade lite allmänt om TL-R. Hans svar:

"If you have to race against GSXR1000 the TLR would not be a good choice."

TLRR skrev:
Har åkt ifrån både SP-1 or och R1-or med bara den justeringen samt ett 40 tänders bakdrev,slipon o k&N filter skall sägas.OCH det är FAKTA.
Jag har också kört ifrån R1'or, 996'or, Millar och allt vad de heter. På Gelleråsen i somras, i snabbaste gatgruppen - med en standard Aprilia RS125.

Betyder det att en 125'a går snabbare än R1...? Njaaeeeee. :rolleyes:

Jag blir också frånåkt av Africa Twin på krokig väg... men när vi far ut på bana så har han inte mycke att komma med.

Tycker inte det har så mycke att göra med hojen än vad det är föraren.

(Jag är skitskraj när jag kör gata...)

/lastu

TLRR skrev:
Jag åkte ifrån dom på en krokig väg till Torö.sen är det aldrig sagt att TL-en går fortare än ex. R1 rakt fram. Min poäng var att en riktigt injusterad TL kan man åka ifrån många radfyror och twinnar för den delen med under aktiv körning på gatan.
Min poäng är att ditt resonemang enbart hänger på föraren.
Snackar vi gatåkare är detta faktum extremt tydligt. Det finns tonvis av gatåkare som har R1'or och annat skrot trots att de egentligen inte kan utnyttja en bråkdel av dess kapacitet.

Att också jag har kört ifrån rad-4'or på bland annat Torövägen (bor inte långt från Nynäshamn) med min före detta 125'a från '89 med drygt 25 hästar borde väl mer än väl understryka detta. För du tror väl knappast att en gammal liten lättviktare är snabbare än en R1 oberoende förare...?

Summa summarum:
Enda gången som man verkligen kan se hojars fulla kapacitet är när de pressas till max på bana av en extremt duktig förare, med andra ord det som denna tråd handlar om - hojarnas kapacitet oberoende förare i racetempo. Att blanda in gatåka i det hela är att malplacera sammanhanget helt, eller gå offtopic om man hellre vill kalla det så.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Planerar att lägga vantarna på ett lagom udda men någorlunda konkurrenskraftigt objekt att köra Rookie1000 med nästa år. Funderar på en TL 1000 S. Kan det vara något? Eller är det bara en dum dröm som kommer göra mig besviken?

Tja, du verkar ha fått samma svar från alla som kör RR och ett annat svar från de som äger en sån hoj.
Vem litar du mest på?

SpeedAbuser skrev:
Att blanda in gatåka i det hela är att malplacera sammanhanget helt, eller gå offtopic om man hellre vill kalla det så.

Jag tänkte "gå offtopic" lite grand:

Är det kul att köra "125 standard" för någon som har testat en 600-1000 cc fyrtaktare? Jag har ju noterat att startfälten i 125 (och även 250) är försvinnande små. Beror det bara på att det anses töntigt att köra 125? :confused:

Re: Re: Dum idé tävla med TL 1000 S?

soppatorsken skrev:
Tja, du verkar ha fått samma svar från alla som kör RR och ett annat svar från de som äger en sån hoj.
Vem litar du mest på?

Tyvärr är ju alla så tvärsäkra i sina ståndpunkter utan att ha egna erfarenheter. Ingen har ju faktiskt försökt tävla med en TL. Jag ska lägga ut ett par trådar på engelska och amerikanska forum och se vad jag får för svar. :cool:

PS. Hur gör man för att göra text fet, liten, kursiv etc? DS.

Det finns inget "rätt" svar. Det du vill ha reda på är hur en kille med exakt dina kunskaper ligger till i jämförelse med dom övriga i R1000. Det enda sättet att få det svaret är att köp en TL å tävla en säsong, funkar det inte så sälj den å köp Retta till nästa år, om du fortfarande vill tävla. Åtminstone blev du en erfarenhet rikare. :fakta

Det verkar som om det är alltför många som tar Rookie tävlandet på blodigt allvar. Sist å slutligen så handlar väl Rookie-klasserna om att bli en bättre tävlingsförare, och då tävla du ju mest mot dig själv, och att förbättrar din körning. Oberoende vilken hoj du kör med första året så får du erfarenhet.

Nyteknik skrev:
Jag tänkte "gå offtopic" lite grand:

Är det kul att köra "125 standard" för någon som har testat en 600-1000 cc fyrtaktare? Jag har ju noterat att startfälten i 125 (och även 250) är försvinnande små. Beror det bara på att det anses töntigt att köra 125? :confused:

Ja, det som är kul en 125 standard eftersom du billigt kan tillhandahålla en konkurrenskraftig hoj som har potential att vara med och fightas i toppen. Spårval och kurvtagning blir extemt viktigt när hojarna går så likvärdigt. Dessutom är 125STD näst efter racerhojarna de maskiner som är snabbast ta sig genom kurvorna, detta på grund av sin låga vikt.
Ut ur kurvor och på rakorna blir man däremot stekt levande av allt annat, men man kör väl inte RR för att åka snabbt rakt fram...?

Anledningen till att "125 standard" är så litet är till viss del att det numera är en ren insegsklass , d.v.s. junior. ~15 man per race som det varit i år är ändå ganska bra jämfört med hur det var för bara något år sedan. När det gäller klassen så är det en minimiålder på 14 år och en maxålder på 20(?) vilket innebär att det är en ganska smal målgrupp där de flesta är beroende av sina föräldrar, vilka tvingas göra enorma uppoffringar både tidsmässigt och ekonomiskt för att vara med och tävla en hel säsong.

Tillverkarna över huvudtaget har ju mer eller mindre lagt ner tvåtakt så det är ju inte så konstigt att fyrtaktarna har kommit med stormsteg de senaste åren på bana.

Tyvärr...eftersom det enligt mig egentligen är racerhojarna som är de verkligt häftiga maskinerna (har du sett en 250R någon gång så förstår du nog). Men det är mycket omvårdnad och tid som behövs för att underhålla en sådan också, mycket mer än vad som behövs när det gäller exempelvis en 600STD.

För de som ska börja köra RR så tycker jag dock helt klart att 250SP är den vettigaste klassen att börja i, det är standard som gäller och du kan få tag på en konkurrenskraftig cykel >billigt<. Eftersom det inte längre tillverkas några nya 250SP-maskiner så kommer nog tyvärr klassen att försvinna i framtiden vilket är väldigt synd.

Last edited:
Re: Re: Re: Dum idé tävla med TL 1000 S?

Nyteknik skrev:
Tyvärr är ju alla så tvärsäkra i sina ståndpunkter utan att ha egna erfarenheter. Ingen har ju faktiskt försökt tävla med en TL. Jag ska lägga ut ett par trådar på engelska och amerikanska forum och se vad jag får för svar. :cool:

PS. Hur gör man för att göra text fet, liten, kursiv etc? DS.

Du lär väl få ungefär smma svar som här. En del säger att det inte är värt det och en del säger att Tray Batey verkligen har visat att det funkar, även om jag tror att det i hans fall lutar åt bättre förare och taskig konkurrens än överlägsen maskin.

För att ändra stil använder du knapparna över fönstret, när du svarar genom "reply" knappen vill säga, du skriver i.

B för fet, I för kursiv och U för understruken text. Du trycker på knappen för det du vill göra och skriver texten i rutan som kommer fram och avslutar med enter när du är klar.

STORA och små storlekar får du genom size medan du byter typsnitt med font-knappen.
Plättlätt!

Last edited:
Lokke skrev:
Det verkar som om det är alltför många som tar Rookie tävlandet på blodigt allvar.

Håller med. Rookie borde man bara kunna vara första säsongen. Därefter får man slåss med de stora grabbarna. Och för att göra klassen tillgänglig för fler borde man göra den till en strikt standardklass. För vem gynnar det att tempot i Rookie är som i Nordisk Superbike? Hårdare regler! :whip

För att förtydliga så tror inte jag heller att en TLR eller SP1 rår på gixxer1000 och r1 i tävlingssammanhang, däremot har jag postat en del "bevis" (tävlingsresultat) som visar att TLR mycket väl kan hävda sig mot andra litertwinnar i tävlingssammanhang och att den inte förtjänar sitt rykte. Tray Batey kör endast TLR i Heavyweight twins där han kör mot just SP1, RSV, 996 m fl
I Formula 1 kör han gixxer1000 och i Stock 750 kör han gixxer750. Alltså vill man tävla med en litertwin på amatörnivå eller vad man ska kalla det så är TLR ett gott val, men slår den R1or och gixxer1000 i händerna på en och samma förare? Nej.
När ska folk börja läsa vad man skriver?

Jag vet om två olika som provat på att tävla med twin i Finland. Först var det Hakki Maikola som för ett par år sen körde Honda SP1:a, vilket inte gick något vidare, man började undra om det var åldern på gubben som börja göra sig påmind... Då körde han så pass dåligt så det var flera b-förare före han i resultatlistorna, men sen när han bytte till gsxr 1000 så har han återigen börjat köra som en hel karl...(ursäkta tjejer). SP1 satsningen var ändå hyfs seriös, de hade Siukola som ska vara ganska duktig på att bygga motorer, som en i teamet.

Den andre jag kan komma på som gått över till twin nu är Jonte Karlsson som körde en gammal Yamaha ow01:a som b-förare och gick sen över till Aprilia rsv mille. Vad jag vet så har han varit snabbare med gammelyamman än med millen...

Fast jag tycker ju ändå att det är kul med lite omväxling på banorna, så för att slippa se bara 1000 kubiks radfyror så får jag nog bara ta å önska lycka till å hoppas du hittar nån intressant hoj.

Så... om man ska tänka vettigt så ska man inte köra twin, men för fasen - ibland så måste man gå lite andra vägar. Om man inte är inriktad på pallplaceringar utan bara å ha kul så - köööööör TL.

/lastu

Last edited:
Det skulle va grymt ball med en BoTT-klass i Sverige också, men det finns väl inget underlag kan jag tänka, det finns väl knappt förare för att fylla ett startfält i R600 eller R1000?

Under de gamla superbikereglerna så kunde ju en litertwin faktiskt matcha en 750cc radfyra effektmässigt och de hade dessutom ett bredare effektregister med en "snällare" karaktär. I rejstrim så fick man dessutom ner vikten rejält så det var inte heller något som låg twinnarna i fatet.

Men en 1000cc 4-cylindrig maskin kommer man inte i närheten av i effekt (samma trimmningsgrad förutsatt), när de nya 1000cc fyrorna dessutom väger 25 kg mindre i standardutförande så säger det sig självt att man inte hänger med på en 2-cylindrig maskin. Återigen förutsatt att det sitter kompetenta förare på hojarna. Om vi talar TLR specifikt så är det ju faktiskt en 6 år gammal design och en rättvisare jämförelse är ju hur en sån skulle stå sig mot t ex ZX7R, GSXR750 96-99 osv.... Att jämföra den mot GSXR1000 funkar liksom inte riktigt.

Ducati skulle väl inte fortfarande vinna i SBK heller om inte fyrorna hade restriktorer inbillar jag mig?

Vet inte hur pass bra R1000 i Sverige är men det körs väl på lite blandat material? Har dessutom svårt att tänka mig att alla Rookieförare kan hantera all sin effekt i sina gsxr1000 och r1, såna skalper kan man ju ta på en effektsvagare hoj. Men att vara med uppe i toppen där med en twin är nog bara att glömma.

Nyteknik skrev:
Håller med. Rookie borde man bara kunna vara första säsongen. Därefter får man slåss med de stora grabbarna. Och för att göra klassen tillgänglig för fler borde man göra den till en strikt standardklass. För vem gynnar det att tempot i Rookie är som i Nordisk Superbike? Hårdare regler! :whip

äH, Big missunderstånding!

Nästan alla i R1000 kör standard hojar eller ibland trimmade 750is. De tider som körs, när till och med jag kan vara med lite i botten i NSB på vissa banor, körs alltså med det du efterlyser - "snälla hojar". Vilket reglemente, annat än mindre kubik, hade gjort saker o ting annorlunda?. I en avlägsen framtid, med dubbelt så många aktiva, så kanske vi kan ha 600std som b-klass...

Visst kan man säkert bygga sig en sjysst TLR för rookierejsing men man kommer ta stryk av likvärdiga förare på bättre maskiner - är man beredd att acceptera det?

J-Bone skrev:
Det skulle va grymt ball med en BoTT-klass i Sverige också, men det finns väl inget underlag kan jag tänka, det finns väl knappt förare för att fylla ett startfält i R600 eller R1000?

Under de gamla superbikereglerna så kunde ju en litertwin faktiskt matcha en 750cc radfyra effektmässigt och de hade dessutom ett bredare effektregister med en "snällare" karaktär. I rejstrim så fick man dessutom ner vikten rejält så det var inte heller något som låg twinnarna i fatet.

Men en 1000cc 4-cylindrig maskin kommer man inte i närheten av i effekt (samma trimmningsgrad förutsatt), när de nya 1000cc fyrorna dessutom väger 25 kg mindre i standardutförande så säger det sig självt att man inte hänger med på en 2-cylindrig maskin. Återigen förutsatt att det sitter kompetenta förare på hojarna. Om vi talar TLR specifikt så är det ju faktiskt en 6 år gammal design och en rättvisare jämförelse är ju hur en sån skulle stå sig mot t ex ZX7R, GSXR750 96-99 osv.... Att jämföra den mot GSXR1000 funkar liksom inte riktigt.

Ducati skulle väl inte fortfarande vinna i SBK heller om inte fyrorna hade restriktorer inbillar jag mig?

Vet inte hur pass bra R1000 i Sverige är men det körs väl på lite blandat material? Har dessutom svårt att tänka mig att alla Rookieförare kan hantera all sin effekt i sina gsxr1000 och r1, såna skalper kan man ju ta på en effektsvagare hoj. Men att vara med uppe i toppen där med en twin är nog bara att glömma.

Tycker nog du bör dra ut vaddarna i öronen :crash , och åka till en Tävling. För det första så mer än fyller man startfält, därav utkval. Blandat maskin Material, ja kanske - men det är inga rosthögar inte. Den äldsta jag sett i Rookie 1000 är #24 vilket är en Ex superbike GSXR 750 - 97-98 samt några R1:or från 98.

Det är till 90% upp till föraren om du placerar dig bra eller inte i Rookie klasserna. Om vi sen börjar prata att placera sig bra i Veidec, NSB så är det mer upp till hojjarna. Titta på #88 Per Gustavsson i Veidec när det regnar placerar han sig bra, när det är torrt halkar han efter ordentligt - detta är för att hojen helt enkelt saknar pulver.

Men att vara en medioker förare och köra på dåligt maskin material är givetvis ingen bra kombination.

Zilversurfer skrev:

Det är till 90% upp till föraren om du placerar dig bra eller inte i Rookie klasserna. Om vi sen börjar prata att placera sig bra i Veidec, NSB så är det mer upp till hojjarna. Titta på #88 Per Gustavsson i Veidec när det regnar placerar han sig bra, när det är torrt halkar han efter ordentligt - detta är för att hojen helt enkelt saknar pulver.

Nja, det är det väl kanske inte enbart, utan att Per faktiskt kör jäkligt bra i regn. Eller att hans motor är snäll och fin i regn.

Pinsamt men sant, så är det nog faktiskt så att jag har högre toppeffekt i min hoj än watz, men att watz hoj har ett bredare register och accar helt enkelt betydligt bättre än min cykel.

Sen glömmer vi hela tiden en viktig aspekt i den här diskussionen.

Om du vill köra en säsong, inte enskilda tävlingar, så kommer du stötta åp många frågetecken på vägen. Vem ska du fråga om tips o råd, vem kan ha den kraschprytteln liggande som du har glömt hemma??

Kör du radfyra kan du fråga nästan vem som helst och kör du Ducce har du några riktigt säkra killar i depåerna men vem kan veta något om rejsin med TL'en?!

Last edited:
oFFkeFF skrev:
Nja, det är det väl kanske inte enbart, utan att Per faktiskt kör jäkligt bra i regn. Eller att hans motor är snäll och fin i regn.

Pinsamt men sant, så är det nog faktiskt så att jag har högre toppeffekt i min hoj än watz, men att watz hoj har ett bredare register och accar helt enkelt betydligt bättre än min cykel.

Aja, det är hans ord iallafall, jag utgår alltid från att folk pratar sanning :hej, sen har han faktiskt ca 10-15 hk mindre än många av förarna.

Mvh//ZF

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...