Nyteknik
Bannad
J-Bone skrev:
Jag mejlade säljaren och frågade lite allmänt om TL-R. Hans svar:
"If you have to race against GSXR1000 the TLR would not be a good choice."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
J-Bone skrev:
Jag har också kört ifrån R1'or, 996'or, Millar och allt vad de heter. På Gelleråsen i somras, i snabbaste gatgruppen - med en standard Aprilia RS125.TLRR skrev:Har åkt ifrån både SP-1 or och R1-or med bara den justeringen samt ett 40 tänders bakdrev,slipon o k&N filter skall sägas.OCH det är FAKTA.
Min poäng är att ditt resonemang enbart hänger på föraren.TLRR skrev:Jag åkte ifrån dom på en krokig väg till Torö.sen är det aldrig sagt att TL-en går fortare än ex. R1 rakt fram. Min poäng var att en riktigt injusterad TL kan man åka ifrån många radfyror och twinnar för den delen med under aktiv körning på gatan.
Nyteknik skrev:Planerar att lägga vantarna på ett lagom udda men någorlunda konkurrenskraftigt objekt att köra Rookie1000 med nästa år. Funderar på en TL 1000 S. Kan det vara något? Eller är det bara en dum dröm som kommer göra mig besviken?
SpeedAbuser skrev:Att blanda in gatåka i det hela är att malplacera sammanhanget helt, eller gå offtopic om man hellre vill kalla det så.
soppatorsken skrev:Tja, du verkar ha fått samma svar från alla som kör RR och ett annat svar från de som äger en sån hoj.
Vem litar du mest på?
Nyteknik skrev:Jag tänkte "gå offtopic" lite grand:
Är det kul att köra "125 standard" för någon som har testat en 600-1000 cc fyrtaktare? Jag har ju noterat att startfälten i 125 (och även 250) är försvinnande små. Beror det bara på att det anses töntigt att köra 125?![]()
Nyteknik skrev:Tyvärr är ju alla så tvärsäkra i sina ståndpunkter utan att ha egna erfarenheter. Ingen har ju faktiskt försökt tävla med en TL. Jag ska lägga ut ett par trådar på engelska och amerikanska forum och se vad jag får för svar.
PS. Hur gör man för att göra text fet, liten, kursiv etc? DS.
Lokke skrev:Det verkar som om det är alltför många som tar Rookie tävlandet på blodigt allvar.
Nyteknik skrev:Håller med. Rookie borde man bara kunna vara första säsongen. Därefter får man slåss med de stora grabbarna. Och för att göra klassen tillgänglig för fler borde man göra den till en strikt standardklass. För vem gynnar det att tempot i Rookie är som i Nordisk Superbike? Hårdare regler!![]()
J-Bone skrev:Det skulle va grymt ball med en BoTT-klass i Sverige också, men det finns väl inget underlag kan jag tänka, det finns väl knappt förare för att fylla ett startfält i R600 eller R1000?
Under de gamla superbikereglerna så kunde ju en litertwin faktiskt matcha en 750cc radfyra effektmässigt och de hade dessutom ett bredare effektregister med en "snällare" karaktär. I rejstrim så fick man dessutom ner vikten rejält så det var inte heller något som låg twinnarna i fatet.
Men en 1000cc 4-cylindrig maskin kommer man inte i närheten av i effekt (samma trimmningsgrad förutsatt), när de nya 1000cc fyrorna dessutom väger 25 kg mindre i standardutförande så säger det sig självt att man inte hänger med på en 2-cylindrig maskin. Återigen förutsatt att det sitter kompetenta förare på hojarna. Om vi talar TLR specifikt så är det ju faktiskt en 6 år gammal design och en rättvisare jämförelse är ju hur en sån skulle stå sig mot t ex ZX7R, GSXR750 96-99 osv.... Att jämföra den mot GSXR1000 funkar liksom inte riktigt.
Ducati skulle väl inte fortfarande vinna i SBK heller om inte fyrorna hade restriktorer inbillar jag mig?
Vet inte hur pass bra R1000 i Sverige är men det körs väl på lite blandat material? Har dessutom svårt att tänka mig att alla Rookieförare kan hantera all sin effekt i sina gsxr1000 och r1, såna skalper kan man ju ta på en effektsvagare hoj. Men att vara med uppe i toppen där med en twin är nog bara att glömma.
Zilversurfer skrev:
Det är till 90% upp till föraren om du placerar dig bra eller inte i Rookie klasserna. Om vi sen börjar prata att placera sig bra i Veidec, NSB så är det mer upp till hojjarna. Titta på #88 Per Gustavsson i Veidec när det regnar placerar han sig bra, när det är torrt halkar han efter ordentligt - detta är för att hojen helt enkelt saknar pulver.
oFFkeFF skrev:Nja, det är det väl kanske inte enbart, utan att Per faktiskt kör jäkligt bra i regn. Eller att hans motor är snäll och fin i regn.
Pinsamt men sant, så är det nog faktiskt så att jag har högre toppeffekt i min hoj än watz, men att watz hoj har ett bredare register och accar helt enkelt betydligt bättre än min cykel.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |