Dum idé tävla med TL 1000 S?

Nyteknik skrev:
Får kanske tänka om. Frågan är ju vad som är värst: Att få materialstryk i varje race och bli ifrånkörd av sämre förare. Eller att köra med en dussinhoj. Synd att det inte finns en klass enbart för tvåcylindriga hojar.
Men det finns det ju! :hej läs min signatur :hej
 
Nyteknik skrev:
Ska du köra TRX:en i Rookie 1000 nästa år?

Tror inte det men inget är bestämt och troligen kan jag inte köra öht pga tid/pengar/arbete etc.

Hör med #11 här på forumet som hade en ngt modifierad TL1000S när han var instruktör på LMS gatkörningar förut. Han borde kunna ge ett bra svar på skillnaden mellan TL1000S och en fyra typ R1.
 
Gaaahhhahahaaha...... snacka om att köra den coolaste hojen :tummenupp Köper du den blir du kung :cool:
även om det inte är bäst :bow
 
TL1000S dras med en del problem som gör den rent olämplig som rookieräser. Om ramen spricker vid "normal" användning, vad skulle då hända när du vurpar hojen? Du skaffar dig mer problem än cred med en TL-S.
 
Mattias skrev:
TL1000S dras med en del problem som gör den rent olämplig som rookieräser. Om ramen spricker vid "normal" användning, vad skulle då hända när du vurpar hojen? Du skaffar dig mer problem än cred med en TL-S.

Redovisa gärna källan för uppgiften att TL 1000 S har en ram som spricker ovanligt lätt. Jag har aldrig hört talas om detta. Vad jag vet är att den har en tillförlitlig motor med en effektutveckling som troligen passar en gasglad rookie, radikala chassimått och låter fränt. :rock
 
Mattias skrev:
TL1000S är väl ändå välkänd som en av de sämsta motorcyklarna i modern tid? Den ramen, den bakfjädringen... Du gör det bara svårare för dig, skulle jag tro. Bit i sur-dolmen och köp en R1, effektivaste Rookievapnet skulle jag tippa.

Det är varken original bakfjädring eller original ram på hojen på bilden.
 
Nyteknik skrev:
Jag vet att TL:en på bilden är extremt udda. Själv hade jag tänkt mig en i originalskick men med typisk racespecifikation.

Aha.. såg inte detta, trodde du skulle köpa hojen på bilden.
Vet inte om originalramen är bra nog, originalfjädringen är säkerligen inte bra nog heller, som Mattias påpekade (men det är ju bara att ringa Wilbers ang. fjädringen). :rodnar

Om du vill veta mycket mer om TLS så lägg in en tråd på tlplanet. Satsa på en R istället då? Ja, den är lite tyngre men tål mer trim och har mycket stadigare chassi, förövrigt nästan samma bakdämpare så den lär du ju byta. Den väger f ö lika mycket som en SP1, speciellt i bantrim.
 
Last edited:
Bottom line e väl att det är som med allt annat som inte e riktigt konkurrenskraftingt från början, det blir för dyrt att göra det bra. Men om man kan acceptera att det är halv bra, så kan man ju ha kul i alla fall. Varken chassit eller motorn e väl riktigt bra för bana, har jag för mig. Chassit e väl lite nervöst och motorn e för brutal för att va "användarvänlig" för seriös banåkning.
 
FireSalle skrev:
Tror säkert att du får kul, och så kommer du att få 'fans' p.g.a du har det maffigaste ljudet på banan :tummenupp

:va :hördu räknas inte en SPS till avdelningen "maffigt ljud" :kocko

/B
 
Lessen Björn men Gubbstuffs mullerkärra fick faktisk Duccen att att låta lite tunn.

Bortsett från det hördes inget annat än TechnoFarfar och Palmer med årets överlägset skrikigaste hojar.....
 
Originally posted by Nyteknik
Planerar att lägga vantarna på ett lagom udda men någorlunda konkurrenskraftigt objekt att köra Rookie1000 med nästa år.
Allså. Ta mig inte bakifrån nu..
Ja är ingen RoadRäcingräv på nåt sätt men om ja får säga va ja tycker så skulle ja uppskatta den fräna hojen i klassen mer än den som ALLTID vann.

I amatörklasser är de ändå bara larvigt o vara överseriös.

Men o andra sidan.. Mattias är ju som bekant rätt påläst om både de ena o de andra och om de är så som han säger: Inte ovanligt med sprickor och så vidare.. Då skulle ja nog ändå tänka om.
Man vill ju gärna slippa de problem man kan komma undan.
 
Det är ju rätt ovanligt i Svedala med TL räsers men yytomlands (England, USA, Sydafrika) finns det faktiskt många som tävlar rätt framgångsrikt med TL-moppar.

Ett exempel från i år:
Race Title:SUPERTWINS and ROOKIE 400

Race No.: 16 Event No.: Heat No.:

Circuit: Brands Hatch Length: 1.2036 Start Time: 15:58:3 Date: 8/3/2003



Place Bike Rider cc Bike Completed Race Race Speed Fastest
No. No. Lap Time m.p.h Lap

1 31 David Higgins 1000 Suzuki TLR 9 9:02.68 71.86 0:58.65
2 21 Steve Bullimore 1000 Aprilia RSV 9 9:16.44 70.08 1:00.54
3 27 Alan Skinner 1000 Aprilia RSV 9 9:19.08 69.75 1:00.27
4 62 Tony MacBride 1000 Aprilia RSV 9 9:19.45 69.71 0:59.56
5 28 John Coughlan 1000 Aprilia RSV 9 9:20.16 69.62 0:59.45
6 33 Don Plane 1000 Aprilia RSV 9 9:24.02 69.14 1:00.98
7 30 Dave Lodge 1000 Aprilia RSV 9 9:28.63 68.58 1:00.99
8 29 Kristian Johnson 1000 Suzuki TLR 9 9:29.60 68.46 1:00.43
9 95 Richard Pomphrett 955 Ducati SP 9 9:30.23 68.39 1:00.56
10 35 Eddie Stewart 1000 Suzuki TLS 9 9:32.15 68.16 1:01.43
11 4 Harry Cole 998 Ducati SPS 9 9:37.05 67.58 1:01.80
12 48 Stephen Iles 998 Ducati RS 9 9:37.46 67.53 1:02.03
13 74 Paul Parkinson 1000 Aprilia RSV 9 9:52.27 65.84 1:03.39
14 19 Dave Fiorini 998 Ducati RS 9 9:56.33 65.39 1:03.39
15 14 Alan Witt 1000 Aprilia RSV 9 9:56.74 65.35 1:04.17
 
Inte fan kan du rejsa med en sådan. R1 -04 måste du väl ha?Absolut inte en CBR1000RR eller GSX-R1000, de har 3-4 hk mindre.
 
valmers skrev:
Inte fan kan du rejsa med en sådan. R1 -04 måste du väl ha?Absolut inte en CBR1000RR eller GSX-R1000, de har 3-4 hk mindre.

Ja, glömde bort att vi är i Sverige. Här det ju naturligtvis omöjligt att rejsa nåt annat än R1 -04. Förlåt.
 
valmers skrev:
Inte fan kan du rejsa med en sådan. R1 -04 måste du väl ha?Absolut inte en CBR1000RR eller GSX-R1000, de har 3-4 hk mindre.

Ha ha! :tummenupp

Men det är svårt att invända mot att högre effekt ger mer fart på raksträckorna. Fråga Goodstuff och Bj.O.rn. :fakta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top