duger min hoj för uppkörning?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tänkte låna ut min hoj till en kompis som ska köra upp.

på hojen har jag ett vaines & hines som låter rätt rejält högt, miniblinkers fram och bak och helt värdelösa skitsmå men ruskigt snygga backspeglar.

den uppfyller alla krav annars och är besiktigad och försäkrad och allt sånt. kan det hända att det blir stopp pga "godiset" som sitter på den?

Nja...frågan är väl om det är värt att chansa. Är uppkörningsgubben sur så kan han nog neka din kompis att köra.

Körde upp på min, den har dock orginal backspeglar, men det spelar ju ingen roll eftersom att du inte ens behöver ha speglar egentligen!

Miniblinkers hade jag = inga problem!!

Däremot var jag "feg" o satte dit mitt orginaldämp!

/Niklas

Dumt att reta upp dom i onödan. Men jag tror knappast att du blir nekad att köra. Det är ju inte direkt så att man behöver köra som en tok på uppkörningen

Hehe min ena blinkers pajade under uppkörningen så jag fick åka och vifta med handen istället i varje höger sväng!!

Så egentligen borde dom väl inte klaga på miniblinkers så länge de fungerar?! :D

Beror nog helt på humöret på uppkörningsledaren?

Kan dessutom tillägga att brorsan körde upp med sprucket laser slip on som inte var så tyst heller.. de klagade dom aldrig på men sen så kör man ju aldrig på så höga varv på en uppkörning.

campar skrev:
Körde upp på min, den har dock orginal backspeglar, men det spelar ju ingen roll eftersom att du inte ens behöver ha speglar egentligen!

Miniblinkers hade jag = inga problem!!

Däremot var jag "feg" o satte dit mitt orginaldämp!

/Niklas

Har för mig att det är en ny lag på att man ska ha backspelgar på en MC nu oxå. Från och med Maj, eller så.

Men, vad ska man ha backspeglar till??
Jag har ingen backväxel på min hoj... :fakta
:D

campar skrev:

vadå inte behöver ha speglar? nu hänger jag inte med. tex när man ska svänga vänster ska man 1. kolla i backspegel. 2. slå i blinkers. 3. kolla döda vinkeln och svänga.

eller?

känns som att kanske orginalsystemet måste dit. även om man inte varvar med det så låter det högt. alla som hört den säger "fan va högt den låter" med ett stort smile.

bmwjohan skrev:
vadå inte behöver ha speglar? nu hänger jag inte med. tex när man ska svänga vänster ska man 1. kolla i backspegel. 2. slå i blinkers. 3. kolla döda vinkeln och svänga.

eller?
.

Nej...helt fel!

1. kolla i backspegel.
2. kolla döda vinkeln
3. slå i blinkers.
4. Lägga sig i rätt position i körfältet

5.svänga

Conrad skrev:
Nej...helt fel!

1. kolla i backspegel.
2. kolla döda vinkeln
3. slå i blinkers.

5.svänga

nee det kan inte stämma.
1.backspegel
2.blinkers
3.döda vinkeln.
4.körfälts byte.

tror jag. rätta mig om jag har fel.

En grabb som ja körde upp samtidigt som körde en monster 900 med raka rör typ, hjärtat ändra takt när han åkte förbi typ, marken skakade, men de va inga problem!s

pila skrev:
nee det kan inte stämma.
1.backspegel
2.blinkers
3.döda vinkeln.
4.körfälts byte.

tror jag. rätta mig om jag har fel.

Hmmm.. Var det inte bara:
1. körfältsbyte :va

Gustav1 skrev:
Det är inte lag på backspeglar på motorcykel.

Backspeglar

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar

1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.

Conrad skrev:
1. kolla i backspegel.
2. kolla döda vinkeln
3. slå i blinkers.

5.svänga

Dödskorrekt.

Båda speglarna ska kollas av om man ska vara petig.
Ska du svänga till vänster ska du först kika höger och sedan vänster spegel.
Högersväng så är det tvärtom som gäller...

För övrigt är det väl inte helt fel med en laglig hoj på uppkörningen...
"Och här har vi elsystemet med olagliga blinkers och här är ljuddämparen
som inte heller är laglig men nu sticker vi ut i trafiken!" :D

Last edited:
Om frågan kom upp 25-07-2003, 14:34 så borde uppkörningen vara avklarad nu.
Frågorna är alltså: Hur gjorde ni med hojen och hur gick det???

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2