duccesäljare självupptagna divor?

Dr.Bike skrev:
Faktum är att Hondas SP1 med sina enorma 40mm ventiler och endast 5mm skaft, väger ventilerna lika. (Ok, det skiljer ett halvt gram!)

Hondan tål med konventionell teknik och originalfjädrar samma eller högre varvtal. osv. osv. osv...

Olika tekniska lösningar finns, so be it, och var tid har fått sin lösning då existerande samtida lösningar var sämre.
Enkelt.
Så när desmo kom var det ju en frälsning från dåligt fjäderstål och outveklad materialteknik som medförde onödigt tunga ventiler.

Som teknikfreak kan jag älska det JUST för att det är annorlunda.
Så fram för udda och coola lösningar!
Just i detta nu är jag så glad att jag har både en Honda och en Ducce för då slipper jag välja sida. Allt jag har är ju jättebra! :banana :hihi

amullo skrev:
Tar vi det personligt? Till viss del så gör vi det. Åtminstone jag.

Om någon säger att min hoj är byggd med onödigt dyr och komplicerad teknik som inte behövs lär jag också ta det lite personligt. Det betyder att jag inte vet vad jag köpt eller att jag är en person utan koll. Ungefär som om jag köper en merca för att jag tror den rostar mindre än en Toyota :rolleyes:

Pejo skrev:
Stämmningen är hjärtlig men rå, men framförallt hjärtlig. Det finns ju hopp för den här tråden och forumet trots allt!

Kanske tråden borde hamna i teknikforumet snart :hihi

Bonnie skrev:
Om någon säger att min hoj är byggd med onödigt dyr och komplicerad teknik som inte behövs lär jag också ta det lite personligt. Det betyder att jag inte vet vad jag köpt eller att jag är en person utan koll. Ungefär som om jag köper en merca för att jag tror den rostar mindre än en Toyota :rolleyes:

Det är synd om oss..
Men vi kan ju gråta på hojen iallafall. :D

Men jag håller med. Man väljer med hjärtat. :3freak

#Olsson# skrev:
Ingenstans. Det är Pejo jag ger mig på. Men han har jag snackad med på telefon om diverse ting, så jag vill vara lite ödmjuk mot honom. Du är kaxig, håller med honom i allt, så jag använder bara dig som slagpåse liksom. :)
Slå på du! :D
Jag hejar på Pejo eftersom han har tekniska kunskaper i ämnet som inte jag har men vi har samma mål och det är att förstå varför Ducati väljer en viss teknik som ingen annan i samma bransch använder.
Är den bra? Varför då? osv.
Sånt tycker jag att man ska kunna diskutera utan att folk tar det personligt.

Skulle någon ifrågasätta varför Suzuki har valt 14 underliggande kamaxlar, fyrkantiga kolvar och en vevaxel av hubba-bubba på K5:an så skulle jag gärna också vilja veta varför och knappast ta det personligt :)

amullo skrev:
Det är synd om oss..
Men vi kan ju gråta på hojen iallafall. :D

Men jag håller med. Man väljer med hjärtat. :3freak

Pengar är ju inte allt men jag gråter hellre på en Ducati än på vilken dussintillverkad könlös gixxer/retta/bläjd som helst!

Precis på samma sätt som jag hellre åker en gammal klassisk Ferrari med 300 hk än en våldtagen Toyota Supra med 800++ hk, lösgodislack och dumpventil. :)

Bj.O.rn skrev:
Det kostar både ansenlig fjäderkraft plus kraft att accelerera ventildelarnas massa på en fjädertopp. Vid ökande varvtal så minskas dessutom "återbäringen" för att vid gränsen för ventilsläpp vara noll. All kraft man då laddat fjädern med går åt för att vända på eländet..

Dessutom lever vi inte i en perfekt värld, det finns friktion, den brukar avgå i värme har jag hört.. (inte för att Desmosystemet är perfekt där heller, men vid lägre varvtal vinner det poänger)

Det är inte friktionen eller effektförlusterna som är grejjen, kamaxelprofilerna är ganska speciella, just därför att det är möjligt.. Osymetriska lobecentrum är en sån sak.. Måttligt överlapp trots maxöppning av ventilerna vid en punkt som om den hade det.

Hej hopp!
/B SDK(r)

Yepp, men en sak är säker, desmo drar mer effekt, annars skulle du se det på alla bilar, var så säker. Friktionen nämde jag eller?
Jag fattar också att det är kamaxelprofilen som man kan få speciell, men vad jag spånade i vad varför man inte kan få samma profil på en ventilstyrd fjäder. Det var ju detta jag beskrev. Osymmetriska lobecentrum har du ju på en vanlig kamaxel också.

Det mest optimala är att använda en luftkudde som fjäder, just för att du inte har risk för självsvängning. Formel 1 bilarna.

/tomass :D :D

sandstream skrev:
Jag hejar på Pejo eftersom han har tekniska kunskaper i ämnet som inte jag har men vi har samma mål och det är att förstå varför Ducati väljer en viss teknik som ingen annan i samma bransch använder.
Är den bra? Varför då? osv.
Sånt tycker jag att man ska kunna diskutera utan att folk tar det personligt.

Varför valde du din gixxer?

Kollade du först att den inte innehöll teknik som ingen annan använder?

Vad händer om din gixxer innehåller teknik som andra tycker är dyr och omotiverad, måste du sälja den då?

Är det inte så att en beggad gixxer är en katastrof på andrahandsmarknaden (som de flesta sporthojar), borde du inte valt en Yamaha Dragstar som ej har udda teknik och suveränt andrahandsvärde?

Det här är baserat på vad jag tror och tycker. :rolleyes: :hihi

Bonnie skrev:
Är det inte så att en beggad gixxer är en katastrof på andrahandsmarknaden (som de flesta sporthojar), borde du inte valt en Yamaha Dragstar som ej har udda teknik och suveränt andrahandsvärde?

Det är lungt, sandstream skriver så här i sin annons:

"Välvårdad, tantkörd, GSXR K5 med ärliga mil på mätaren. Har aldrig gått på fram- eller bakhjul och har aldrig varvats över 8000 rpm" och då ljuger han ju inte... :hihi

Fakkverk skrev:
Pengar är ju inte allt men jag gråter hellre på en Ducati än på vilken dussintillverkad könlös gixxer/retta/bläjd som helst!
Du har verkligen svalt myten med hull och hår :rofl
Bonnie skrev:
Varför valde du din gixxer? Kollade du först att den inte innehöll teknik som ingen annan använder? Vad händer om din gixxer innehåller teknik som andra tycker är dyr och omotiverad, måste du sälja den då? Är det inte så att en beggad gixxer är en katastrof på andrahandsmarknaden (som de flesta sporthojar), borde du inte valt en Yamaha Dragstar som ej har udda teknik och suveränt andrahandsvärde?
1. Jag har haft 2 Suzuki innan och är nöjd med hur de har betett sig.
2. Jag ville ha en hoj som var snabbare, lättare och roligare än min R750 -02.
3. Jag struntar fullständigt i vad som finns innanför skalet och om den producerats i 1 eller 27.000 exemplar.
4. Andra får tycka vad de vill om mitt val, jag köper hojen jag vill ha och tar det inte personligt.
5. Jag visste redan när jag köpte den ungefär vad den skulle vara värd om 1, 2, 3 år osv.
Maverick_ou812 skrev:
Det är lungt, sandstream skriver så här i sin annons:
"Välvårdad, tantkörd, GSXR K5 med ärliga mil på mätaren. Har aldrig gått på fram- eller bakhjul och har aldrig varvats över 8000 rpm" och då ljuger han ju inte... :hihi
Allting stämmer förutom det där med 8000 rpm, men "rödvarvat" den har jag aldrig gjort.
Vi får väl se vad du säger efter Gotland Ring (för visst skulle du med?), om du tycker att jag utnyttjar hojen någorlunda eller om jag bör köpa en gammal Ducce istället :lol :pannkyss

sandstream skrev:
Allting stämmer förutom det där med 8000 rpm, men "rödvarvat" den har jag aldrig gjort.
Vi får väl se vad du säger efter Gotland Ring (för visst skulle du med?), om du tycker att jag utnyttjar hojen någorlunda eller om jag bör köpa en gammal Ducce istället :lol :pannkyss
Tänkte varna för att detta blir lite OT men....
Ang. GR (inte "den" GR):
Tyvärr så sket det sig och jag fick hoppa av. Trist men så är det ibland. Hoppas jag får tillfället att studera dig nån annanstans. :)

sandstream skrev:
Du har verkligen svalt myten med hull och hår :rofl

...
4. Andra får tycka vad de vill om mitt val, jag köper hojen jag vill ha och tar det inte personligt.

Jag köper också den hoj jag vill ha. Men, det skiter inte alla i...
Kan inte du bara somna nu?

Dr.Bike skrev:
Det BjOrn säger, dvs att kamprofilerna KAN vara radikalare på en desmo är ju sant, (i teorin iaf) och är ju hela grejen med desmo.
Men frågan är om de ÄR det? D.v.s utnyttjas potentialen?
Jag har ett par 916 toppar ligger hemma som jag portat, och kammarna ligger bredvid, och såvitt jag mätt upp dem så finner jag inga radikaliteter.

Va fan?! Jag som trodde min 916 SP hade radikala kammar?! Det var ju därför jag köpte den (nästan). Jaha ja, då får det bli japs nästa gång....

/Ssss

Fakkverk skrev:
Pengar är ju inte allt men jag gråter hellre på en Ducati än på vilken dussintillverkad könlös gixxer/retta/bläjd som helst.....

Men yääääh fan va "baaad" du är nu :hihi :yoparty :tungan! Ducati använder ett ovanligt marknadstrick som du verkar ha fallit för, ducati über alles!

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

hållundan skrev:
Absolut den sämsta MC-butiken jag varit i, någonsin.
kalle i halmstad e ganska bra men han har en tendens å prata som fan utan å reflektera att där e fler kunder i butiken men när man handlat lite av honom så får man bra rabatt å så men man ska inte ha bråttom när man ska dit dessutom så e han själv i butik förutom verkstads killarna :D

Detta är vad jag vet en av de elakaste kammarna som finns till en desmoquattro. första gen. 748RS kammar. Mycket hände, men ventilsläpp blev det inte...

Bifogat

• kam.jpg
    kam.jpg
    45.6 KB · Visningar: 83
Last edited:
Ktm'arn skrev:
Men yääääh fan va "baaad" du är nu :hihi :yoparty :tungan! Ducati använder ett ovanligt marknadstrick som du verkar ha fallit för, ducati über alles!

Meningen var att röra runt lite i grytan. Jag hade väl trott att japsåkarna skulle replikera snabbast men så fel jag hade... Svart humor & ironi genomsyrar nästan samtliga mina inlägg i den här tråden.
Bara så du vet till nästa gång! :tummenupp

Edit: Inte är väl du över 20 år!?

Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
Tänkte varna för att detta blir lite OT men....
Ang. GR (inte "den" GR):
Tyvärr så sket det sig och jag fick hoppa av. Trist men så är det ibland. Hoppas jag får tillfället att studera dig nån annanstans. :)
Trist :(

Fakkverk skrev:
Jag köper också den hoj jag vill ha. Men, det skiter inte alla i...
Kan inte du bara somna nu?
Prova att läsa vad som står i en tråd innan du svara nästa gång, det tjänar vi alla på :tummenupp

... och det här är ett par yoshimura trimkammar:

cams2.jpg

Jämför med RS kammarna ovanför, så ser man lite skillnad.

Fakkverk skrev:
Meningen var att röra runt lite i grytan. Jag hade väl trott att japsåkarna skulle replikera snabbast men så fel jag hade... Svart humor & ironi genomsyrar nästan samtliga mina inlägg i den här tråden.
Bara så du vet till nästa gång! :tummenupp

Edit: Inte är väl du över 20 år!?

Då valde du fel tråd att vara ironisk i, fullständigt bortkastat tyvärr :bladder

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...