Ducatister! Här kommer en nyfrälst! (med lite frågor)

Maxans

Trivs bäst på två hjul...
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
vad tror du...
Tack!! :) Ska säga det till gubben, han har säkert redan koll på det, mek som han är! Grymt fin cykel btw !:tummenupp

Lungt ingen fara.
bara roligt mer flera ducaster. :tummenupp
man träffar ju inte på så många med 1098s på vägarna.. :huvet
grym cyckel själv :tummenupp
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har just nu 3 Duccar och är rätt nöjd, fast 1098an ska jag sälja för jag kör aldrig den. Någon som är intresserad, hör av er ! Nyskick, aldrig banplågad, pimpad rätt bra ! FB :" drpalle"

Ducce klubben är bra att gå med i...måste nog själv göra det igen. Bra och kul folk och tillgång till en jävla massa samlad erfarenhet.

Jag kör avställningsbar försäkring på 1098 eftersom jag kör den så sällan.

Det där med spänningsregulatorn kan nog stämma, jag hade problem med batteriet med jämna mellanrum (bytte nyligen) och det är vad det kan bero på.
 

Maxans

Trivs bäst på två hjul...
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
vad tror du...
Har just nu 3 Duccar och är rätt nöjd, fast 1098an ska jag sälja för jag kör aldrig den. Någon som är intresserad, hör av er ! Nyskick, aldrig banplågad, pimpad rätt bra ! FB :" drpalle"

Ducce klubben är bra att gå med i...måste nog själv göra det igen. Bra och kul folk och tillgång till en jävla massa samlad erfarenhet.

Jag kör avställningsbar försäkring på 1098 eftersom jag kör den så sällan.

Det där med spänningsregulatorn kan nog stämma, jag hade problem med batteriet med jämna mellanrum (bytte nyligen) och det är vad det kan bero på.

ingen dålig maskinpark respekt... :Bugar
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Men svarta plasen kunde han ha bytt där det går...Inte steek ! ;)
 

Maxans

Trivs bäst på två hjul...
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
vad tror du...
Men svarta plasen kunde han ha bytt där det går...Inte steek ! ;)

räcker det inte med röd ram? :rodnar
tänkte inte så mycket på det när jag köpte den tyckte de skulle vara coolt med en svart istället för en röd. :kär
nu när man haft och kört med den så ser man aldrig några svarta bara röda och det är inte ofta det häller.
folk har frågat varför jag byttat plasten och färg, men den är helt orginal (kommer behålla den så)
för mycket pengar att lägga på att bytta kulör..
tillverkades nog inte hälften såå många svarta som röda tycker det är lite skoj att inte vara som alla andra.
 
Last edited:

Maxans

Trivs bäst på två hjul...
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
vad tror du...
Kongo:

kan även rekomendera att köpa ett verktygskit på ebay eller nån annanstans till att kunna spänna kedjan och till att plocka av däcken. (du kanske får det av den snälle fabrorn då är det ett plus eller nån polare att låna av)
så du själv kan bytta och handla däck vart du vill och inte är bunden till nån ducce verkstad som tar bra pröjs för däcksbytte eller kedjespänning...
jag pynta en 500 har jag för mig
typ nått sånt köpte jag på ebay.
http://www.ebay.com/itm/Ducati-1098...Parts_Accessories&hash=item35ba3ecf79&vxp=mtr

dumt att kasta pengar i sjön.
 
Last edited:

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Grattis till en fin hoj!
Jag har egentligen inte så mycket att tillägga bortsett från att många klagar på Ducatis kvalite, även jag själv innan jag ägde någon, men jag tycker inte att jag har märkt något som tyder på att dom har sämre kvalite än Japanska hojar. Tvärt om så tycker jag nog att dom t.o.m. kan ha högre kvalite när man tittar på detaljlösningar exempelvis.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Kongo:

kan även rekomendera att köpa ett verktygskit på ebay eller nån annanstans till att kunna spänna kedjan och till att plocka av däcken. (du kanske får det av den snälle fabrorn då är det ett plus eller nån polare att låna av)
så du själv kan bytta och handla däck vart du vill och inte är bunden till nån ducce verkstad som tar bra pröjs för däcksbytte eller kedjespänning...
jag pynta en 500 har jag för mig
typ nått sånt köpte jag på ebay.
http://www.ebay.com/itm/Ducati-1098...Parts_Accessories&hash=item35ba3ecf79&vxp=mtr

Ja man kan behöva utöka verktygslådan med ett antal hylsor och nycklar som sagt.
Hylsa till bakhjul 46 eller 50(?) har jag för mig beroende på om det är en 848/Monster eller 1X98. Hylsa till framhjulsaxel, 28mm. Haknyckel för kedjespänning. Stifthylsan till styrlagermuttern. Och om man använder Ducati orginal oljefilter så funkar inte touringbutikens oljefilternyckel p.g.a. delningen i antal kanter på filtrets "mutterdel".
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kongo:

kan även rekomendera att köpa ett verktygskit på ebay eller nån annanstans till att kunna spänna kedjan och till att plocka av däcken. (du kanske får det av den snälle fabrorn då är det ett plus eller nån polare att låna av)
så du själv kan bytta och handla däck vart du vill och inte är bunden till nån ducce verkstad som tar bra pröjs för däcksbytte eller kedjespänning...
jag pynta en 500 har jag för mig
typ nått sånt köpte jag på ebay.
http://www.ebay.com/itm/Ducati-1098...Parts_Accessories&hash=item35ba3ecf79&vxp=mtr

dumt att kasta pengar i sjön.

Är de verktygen ett måste, eller man kan fixa det med lite god vilja, lite uppfinningsrikedom och en hylsnyckelsats? På min ST4 så räckte det i alla fall.

Grejen som ser ut som ett T är väl bara för att vrida hjulaxeln fram rätt? Och vad används verktyget till som ser ut som en skära? Och den svarta grejen, den misstänker jag är Ducatis egen hylsa för hjulaxelmuttrarna?
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Är de verktygen ett måste, eller man kan fixa det med lite god vilja, lite uppfinningsrikedom och en hylsnyckelsats? På min ST4 så räckte det i alla fall.

Grejen som ser ut som ett T är väl bara för att vrida hjulaxeln fram rätt? Och vad används verktyget till som ser ut som en skära? Och den svarta grejen, den misstänker jag är Ducatis egen hylsa för hjulaxelmuttrarna?

Självklart kan man fixa det mesta utan dessa "special-tools" men vill man tatta med skiftnycklar och annat och förstöra ytor för att man ska snåla med nån krona på verktyg när man köper fina hojar för 50 000-200 000kr?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Köpte en risig 999 mest för att testa en twin, va fan måste ju pröva.......
Nu är jag helt rökt !
Stänkte på en Italieninspirerad lack och blev kär.
Tvättar och fejjar värre än en kärring och köper fina presenter (fotpinnar,kolfiberdelar mm) till den så fort det går.
Nu har hon fått två set bankläder också :)

169030_121087994630152_100001868576829_152802_1360180_n.jpg_PER3865.jpgIMG_1226.jpg
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Självklart kan man fixa det mesta utan dessa "special-tools" men vill man tatta med skiftnycklar och annat och förstöra ytor för att man ska snåla med nån krona på verktyg när man köper fina hojar för 50 000-200 000kr?

En hylsa är ju inte riktigt samma sak som en skiftnyckel. En skiftnyckel håller jag gärna på långt avstånd från allt vad muttrar heter.
 

Maxans

Trivs bäst på två hjul...
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
vad tror du...
Är de verktygen ett måste, eller man kan fixa det med lite god vilja, lite uppfinningsrikedom och en hylsnyckelsats? På min ST4 så räckte det i alla fall.

Grejen som ser ut som ett T är väl bara för att vrida hjulaxeln fram rätt? Och vad används verktyget till som ser ut som en skära? Och den svarta grejen, den misstänker jag är Ducatis egen hylsa för hjulaxelmuttrarna?

Grejen som ser ut som ett T är väl bara för att vrida hjulaxeln fram rätt? Rätt inte så viktig
Och vad används verktyget till som ser ut som en skära? Spänna kedjan kan vara bra men en händig kan göra en sådan själv kankse vad vet ja...
Och den svarta grejen, den misstänker jag är Ducatis egen hylsa för hjulaxelmuttrarna? Rätt den är till centrumbulten till fram och bakdäcket så man kan plocka av det. Jävligt bra att ha om man vill bytta däck själv hos en däckhandlare och slippa köra in till ducati verkstad och få det av plockat och köpa deras däck.Fram är en vanlig bult men bak är nått special iallafal på en 1098. men den händige kan nog fixxa alla dessa värktyg själv men runt en 500 så behöver man inte bry sig så det gjode jag... :banana
 

Maxans

Trivs bäst på två hjul...
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
vad tror du...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Haknyckeln till kedjespänning på enkelsvingen följer väl med i orginalverktygskittet? Gjorde det på min Multistrada iaf. Kostar å andra sidan inte så många kronor.

Hylsan till bakhjulsmuttern är oumbärlig om man vill kränga gummi själv. Vänder man på vissa modeller passar den även till muttern till framaxeln. Använde min förra helgen det det var dags för omsulning. Slogs då av hur underbart det är med enkelsving, kedja/drev och broms bara hänger kvar så där trevligt. :) Hjulet sitter alltid rakt också.
 

Maxans

Trivs bäst på två hjul...
Gick med
3 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
vad tror du...
Haknyckeln till kedjespänning på enkelsvingen följer väl med i orginalverktygskittet? Gjorde det på min Multistrada iaf. Kostar å andra sidan inte så många kronor.QUOTE]

Du har nog rätt där har nått svagt minne av en sådan i den mininala väskan är aldrig där och sprätter..
 
Last edited:

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Vad kostar säj en service med byte av remmar då? Skickat in förfrågningar till Ducati stockholm och AVA, men inte fått svar än...:va
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Haknyckeln till kedjespänning på enkelsvingen följer väl med i orginalverktygskittet? Gjorde det på min Multistrada iaf. Kostar å andra sidan inte så många kronor.

Hylsan till bakhjulsmuttern är oumbärlig om man vill kränga gummi själv. Vänder man på vissa modeller passar den även till muttern till framaxeln. Använde min förra helgen det det var dags för omsulning. Slogs då av hur underbart det är med enkelsving, kedja/drev och broms bara hänger kvar så där trevligt. :) Hjulet sitter alltid rakt också.

Haknyckeln var inte med i verktygssatsen till min Monster.
Jag betalade 260kr för en orginal vill jag minnas.
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Vad kostar säj en service med byte av remmar då? Skickat in förfrågningar till Ducati stockholm och AVA, men inte fått svar än...:va

Jag kan tipsa om Italia Bike Center i Arboga.
Både trevliga och proffessionella.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Jag kan tipsa om Italia Bike Center i Arboga.
Både trevliga och proffessionella.
Lite långt att åka för att serva cykeln, bor i Uppsala, sthlm är nog bättre, eller eg. vilken hojmek som helst som KAN, Ducati har ju snålgaranti i 2 år sen den har ju redan gått ut, så bara någon som kan är ok..
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top