Ducatismutskastartråd

El Presidente skrev:
Inte ett dugg, dock är det oroväckande(eller kanske rent av alarmerande...?) när lojalitet övergår till fanatism....


Lite "goodwill" i fallet med signatur Slangan hade ju kanske varit att "OK, vi gjorde en groda, klart att du får köra TROTS vår policy nu när du kuskat hit".
Å andra sidan är det väl i paritet med devisen "Begära att röven ska skita 24K guld..."
:rolleyes:


Vill bara tillägga: BINGO for vice President!!!
:Bugar

Tackar för att du skrev det jag glömde skriva.Lite goodwill där och vem vet?
Kanske hade man bytt in millen mot en motsvarande ducce och varit en
fanatisk desmo-taliban nu.

Vet att jag går kraftigt ot nu men ni som är anti sdk förtjänar att läsa detta.
Har en polare som driver ett lastbilsåkeri i södra sverige å som mest kör på italien.En anställd snubbe på plats där(en österrikare fö)va fanatisk ducce-åkare å han,läs å häpna,tillverkade bälten(läs även skärp) av remmarna som byttes ut vid servicarna.Som "beltbuckle" använde han ett termignoni emblem från en ljuddämpare som han fäst på en utstansad plåtbit i samma shape.
Ok att han kanske inte använde skärpet till några armanisar el likn men ändå!!
Undrar om ens sdk är i närheten av den entusiasmen.....

Hellre BRA grappa än sake då!!!!!
 
Att köra Ducce är som att vara nyfrälst, inga argument biter... :D

Fredrik :huvet
 
Warum denna tråd?
Vem tycker inte om Ducati? De är ju de finaste motorcykeln!

Jag har haft många Ducati och de har alle varit sehr schöön!!
 
Ni riskokaråkare är bara avundsjuka på vad riktiga hojar är. Säg en risare som har det ljudet en italienare har... Riskokare=symaskin
 
Günther skrev:
Warum denna tråd?
Vem tycker inte om Ducati? De är ju de finaste motorcykeln!

Jag har haft många Ducati och de har alle varit sehr schöön!!
Har du läst början av tråden innan du postade? Eller varför inte hela tråden? :hihi
Det verkar inte som om alla håller med dig. :tungan


:D
 
såg att ni duccevänner får våtkoppling på vissa nästa år :confused:

The 2005 ST models have done away with the noisy and somewhat troublesome dry clutch. All three bikes now benefit from a more conventional wet clutch system which will help to reduce the annoyingly high levels of mechanical noise on previous machines. This will be music to the ears of many Ducati owners how have had to replace the dry clutch basket on earlier models due to premature wear.


http://www.mcnews.com.au/
 
Last edited:
jolio skrev:
såg att ni duccevänner får våtkoppling på vissa nästa år :confused:

Har ofta varit våtkoppling på de svagare modellerna i familjen.. Vet egentligen inte varför... Billigare att tillverka kanske.. För gudarna skall veta att det går att stoppa mycket kraft genom våtkopplingar.

Personligen gillar jag inte ljudet av skramlande kopplingar.. Zeke löste det problemet med en fräst alu-koppling med Kevlar lameller..

Men nu går man i bytas tankar.. byta bort 748;an mot en Paris-Dakar Ducce.
 
amullo skrev:
Har ofta varit våtkoppling på de svagare modellerna i familjen.. Vet egentligen inte varför... Billigare att tillverka kanske.. För gudarna skall veta att det går att stoppa mycket kraft genom våtkopplingar.

Personligen gillar jag inte ljudet av skramlande kopplingar.. Zeke löste det problemet med en fräst alu-koppling med Kevlar lameller..

Men nu går man i bytas tankar.. byta bort 748;an mot en Paris-Dakar Ducce.

Bra val Amullo! Den Paris-dakar ducce är den beste som kommit från Bologna på länge!!

Zeke? Was ist das för ett märke? Vad är så bra med den koppling?
En Ducati ska skramla från kopplingen!!
 
Günther skrev:
Zeke? Was ist das för ett märke? Vad är så bra med den koppling?
En Ducati ska skramla från kopplingen!!

Zeke är en polare i klubben som gör egna kopplingskorgar.

Kopplingskorg CNC fräst ur ett stycke aluminium och ytbehandlat för styrka (På nått sätt..) tillsammans med Aluminium/kevlar lameller och hårdare fjädrar. Kopplingen lättar ca. 1 - 1.2 Kg på den roterande vikten i motorn, vilket i praktiken är ungefär samma lättning som ett lättare svänghjul från DP.

Hojen har snabbare respons och varvar lite lättare. På min 748 var det egentligen inte nödvändigt, men motorn svarar snabbare.. På en större desmoquottro eller en trimmad desmodue skulle nog denna operation ge en motor som blir mer sportig i karaktären, utan att försaka det vridmoment som finns alltför mycket.

Jag har kört över 12.000 Km med kopplingen och är riktigt nöjd med den. Enda nackdelen är att kopplingsingreppet är.. distinkt.. Så det är inte nått för stadsåkare.

Just ja.. Jo.. Det blir förmodligen en -03 Multistrada med 10.000km på mätaren för ca. 90.000SEK. Jag får runt 65.000:- för min SP.

Men detta är ju en smutskastartråd.. :3freak
 
:corn
ja du vet vad jag tycker björn.
 
jolio skrev:
såg att ni duccevänner får våtkoppling på vissa nästa år :confused:

The 2005 ST models have done away with the noisy and somewhat troublesome dry clutch. All three bikes now benefit from a more conventional wet clutch system which will help to reduce the annoyingly high levels of mechanical noise on previous machines. This will be music to the ears of many Ducati owners how have had to replace the dry clutch basket on earlier models due to premature wear.


http://www.mcnews.com.au/


Amen HALLÅ!! Kopplingsljudet hör till en Ducce. Även om min koppling är tystare än orginal så slamrar den iallafall litegrann.
It ads character.

Lite grann som att köra med orginalsystem också... Det kan man ju göra om man inte vill att hon skall sjunga av välbelåtenheten att få varvas.
 
ljudet från en torrkoppling är ju som en underbar symfoni!! körde en 750 SSi.e innan (med våtkoppling) var ju bara tvungen att byta till en hyper!! :yoparty mycket p.g.a ljudet!
Nu är den klotad :huvet men det blir en likadan igen!!
 
Sicken roli tråd. Jag har faktiskt läst hela tråden, otroligt nog.

Jag kör själv Ducce men inte fan är jag fanatiker för det. Alla jappsar suger inte. Jag förstår att endel stör sig på SDK-Ducce-fanatismen, men gränsen mellan entusiasm och hat för andra märken är hårfin, låt oss säga. Som Ducatist köper jag inte en Duc för att vara "inne" eller köra Bologna-hoj. Inte ens för att vara med i ryggdunkarklubbar o tycka att jag valde världens bästa hoj. MEN! Det är inget fel i att ha entusiasm för Duccar. Bara trevligt för fan. Men visst tusan kan jag gilla andra hojar också. Det var ang. märket det. :)

Över till motorerna. :) I sanningen namn tror jag inte att Duccar skramlar/rasar oftare än andra hojar. Kanske de är lite känsligare för ev. dåliga ägare, de kräver ju mer service och omvårdnad no doubt. Men kom inte o sandlåda om att Duccar har dålig kvalité. Vidare, jag tror att många gillar twinnar. För mig blev det en 750 SS i.e. av många anledningar. Och nästa hoj kankse blir en hyper, eller kanske man provar en TL1000, en VTR eller kör rad4 ett tag. Det är ju roligt o variera sig också.

Men visst har Ducati något som andra inte har (estrella?). Karaktär/utstrålning. Det är vackra MC. O ljudet! Om jappsarna släpper en enfärgad cykel så kanske man överväger den också. Men fan ta dessa fula stripes o neonfärger a la vespa-moppe. Inte porrigt alls. IMHO förstås. :)

Hoj som hoj. Beundra varandras hojar ist för o kasta skit på varandra.:mattias
P.S. Varför kan man inte slanga med Duccar, som ngn påstod? Skulle detta vara begränsat av ngn mekanisk konstruktion i motorn typ? Att oljesmörjningen inte funkar om man kör på slangen i trekvart, eller vadå? :va
 
Last edited:
Man ser ju i MotoGP hur Ducati suger! De kan bara vinna om reglerna är skrivna för dem som i SBK.
Ducati är motorcyklarnas motsvarighet till Alfa Romeo - snygga att titta på, trevliga att köra men totalt sett tämligen värdelösa. :crash

Nu fick ni något att bita i! Trevlig helg. ;)














ps. Jag kastar bara skit på Ducati, vilket ju var trådstartarens vilja. Skyll inte på mig utan på Bj.O.rn ds
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top