Ducati

Lill-Sivert skrev:
Nu börjar jag nästan tro att ni driver med mig???
Jag är faktsikt jäkligt rädd om min Virago, och när ni pratar om ducce så reagerar man ju för det är ju samma typ av motor, V-twin. Jag är ju inte så bra på att mecka än, det är ju därför jag är på forumet för att lära mig!

Dont worry be happy.

Kör på du, service varje 1000 mil funkar bra om du inte kör bana och inte toktrimmat duccen. :tummenupp

de där som säger "jag har hört" hit o dit är ju bara saker de "hört"..

Men de e klart, ett bra ögonmått är aldrig fel, själv kallibrerar jag mitt ögonmått 2ggr per år med hjälp av plast shims..
 
Vertikalcylindern? Båda lutar ju lika mycket, jag har tittat vid båda men kan inte hitta nån ventilation...jaja men det verkar ju som det är lite överdrivet med serviceintervallerna i den här tråden. 1000 mil säger dom på butiken så ni får nog läsa på lite!!!
 
Lill-Sivert skrev:
Vertikalcylindern? Båda lutar ju lika mycket, jag har tittat vid båda men kan inte hitta nån ventilation...

Hörrö din tokfrans :hej , tråden handlade om Ducatimotorer, så svaren har ju naturligtvis rört Ducatimotorer. På din fransmoppe så har du en V-twin, därmed ingen horisontal/vertikal-cylinder. Duccarna har typ "L-twin", vilket ger horisontal/vertikalcylinder med tanke på hur den är monterad i ramen.

Om du tittar på en Duccemotor så hittar du vevhusventilationen där jag beskrev att den skulle finnas, likaså kontakten för att kolla pinjongmotståndet. Nu när du säger det så kan jag ju tipsa dig om att pinjongjustering är bra mycket viktigare på en Virago än en Ducce. Du riskerar att få helt fel tändföljd på Viragon om Pinjongen är skev.

Vad handlarna säger om serviceintervall är marknadsanpassad skit :fakta . Titta en gång till på länken till Sigmaperformance som jag postade tidigare i denna tråd... Ok, visst går det med 1000-mil mellan serviceintervallerna... Men det går tydligen att åka Virago oxå :7peta :hihi

/T

.
 
Intressant, TSRD.

Jag har en Ducce SS 750 -00 och är lite nyfiken på vad detta med pinjong är..?! Whatta hell gör den och varför ska den justeras? :confused: Kan jag justera den själv på min Ducce?


Tack på förhand..
 
Zee skrev:
Intressant, TSRD.

Jag har en Ducce SS 750 -00 och är lite nyfiken på vad detta med pinjong är..?! Whatta hell gör den och varför ska den justeras? :confused: Kan jag justera den själv på min Ducce?


Tack på förhand..


NEJ FÖR BÖVELN ZEE!! Ge dig inte på å justera nåt alls på din Ducce själv! Å framförallt inte pinjongen!! Om du inte är utbildad meck förstås...

Tråden känns som om den spårat ut lite måste jag säga!
Alla vet ju hur j-vla svårt det är å mecka ducce, därför så kan jag bara rekommendera följande:

Lämna in hojen på service efter ungefär en veckas körning, eller absolut max var 100:e mil. Då kommer du nog att klara dig undan några större problem.
Visst, billigt är det inte, men vem sa att det skulle vara billigt å köra Ducce?
 
Zee skrev:
Jag har en Ducce SS 750 -00 och är lite nyfiken på vad detta med pinjong är..?! Whatta hell gör den och varför ska den justeras? :confused:

Äsch, du är ju redan en omvänd rättrogen Ducatist :tummenupp , så du behöver inte bry dig om pinjongen. Den är enbart till för att skrämma skiten ur förtappade själar :hihi .

/T

.
 
pidda skrev:
Jag behöver er hjälp!

Jag tycker Ducati 748, 998 och 916 ser jävligt cool ut och jag tänker köpa en sån maskin. Jag är helt enkelt såld på Ducati för utseendet och ljudets skull.

Nu undrar jag vad det är för skillnad på de olika modellerna mer än cylindervolym. 748 R är en dyrgrip men vad står R:et för? Vad står S:et för i 748 S ?

Jag vill inte ha den dyraste utan den som ger mest för pengarna.
Jag tänker inte köra på bana utan endast på skånska landsvägar och inne i stan för att glänsa.

Jag har en Honda VFR 750F -88 och det var min första drömhoj. Nu har den drömmen slagit in och det är dags för nästa att ta vid...
Vad är den största skillnaden mellan min nuvarande Honda och en Ducce?


Skillnaderna är... Nä, jag vågar inte. Då kommer Japps-armén och jagar mig.
Vilken sifferkombination du än väljer att köpa så kommer du att bli nöjd och glad. När det gäller skruvandet så är alla rykten överdrivna. Jag skruvar inte ett skit på min och har aldrig haft några problem. Jo, jag råkade visst göra en highsider på Knutstorp, men det är snart fixat.
KÖP KÖP KÖP KÖP
/Dino Velvet
Ps. Klart du ska köra bana. Ds
 
TSRD skrev:
Hörrö din tokfrans...Ok, visst går det med 1000-mil mellan serviceintervallerna... Men det går tydligen att åka Virago oxå :7peta

/T

.
Usch vilken obehaglig stämning det blev här!
Måste man vara dryg bara för att man har en ducce???
Jag trodde vi tvinnare var kompisar...
Sen tycker jag du verkar va en snålis :kocko
Snål med hjärtat och snål som inte lämnar in hojen på service hos dom som kan :huvet
 
Dino Velvet skrev:
Vilken sifferkombination du än väljer att köpa så kommer du att bli nöjd och glad. När det gäller skruvandet så är alla rykten överdrivna. Jag skruvar inte ett skit på min och har aldrig haft några problem. Jo, jag råkade visst göra en highsider på Knutstorp, men det är snart fixat.
KÖP KÖP KÖP KÖP
/Dino Velvet
Ps. Klart du ska köra bana. Ds

Det där skruvandet tar jag med en nypa salt. Det fattar ju jag också att skruvandet är kopplat till hur och hur mycket man kör. Och det kan jag säga direkt, vilken Ducce jag än väljer lär jag köra långt under vad maskinen är byggd för.

Det där med bana är inget jag tänker på nu när jag försöker ta reda på vilken maskin som kanske skulle passa mig bäst. Men det är klart, en vacker dag kanske till och med jag skrapar knäna :)
 
Lill-Sivert skrev:
Usch vilken obehaglig stämning det blev här!
Måste man vara dryg bara för att man har en ducce???
Jag trodde vi tvinnare var kompisar...
Sen tycker jag du verkar va en snålis :kocko
Snål med hjärtat och snål som inte lämnar in hojen på service hos dom som kan :huvet

På fråga 1 svarar vi JA
På fråga två vet vi inte
På fråga tre svarar vi JA

/M

PS Pinjong är en fransk elektronikterm, men dess värde kan diskuteras. Läste om den på ett amerikanskt forum och de ansåg att den inte hade nåt värde alls. Men det kan ju vara samma som med the metric system.
 
pidda skrev:
Jag är helt enkelt såld på Ducati för utseendet och ljudets skull.
.
.
inne i stan för att glänsa.

PeGe skrev:
Alla vet ju hur j-vla svårt det är å mecka ducce, därför så kan jag bara rekommendera följande:

Lämna in hojen på service efter ungefär en veckas körning, eller absolut max var 100:e mil. Då kommer du nog att klara dig undan några större problem.
Visst, billigt är det inte, men vem sa att det skulle vara billigt å köra Ducce?


Servicearna kommer nog inte vara något större problem, det blir inte så många mil om man har en hoj för ljudets och utseendets skull... och för att glänsa i stan

Lycka till med hojköpet!!
 
Lill-Sivert skrev:
Usch vilken obehaglig stämning det blev här!
Måste man vara dryg bara för att man har en ducce???
Jag trodde vi tvinnare var kompisar...
Sen tycker jag du verkar va en snålis :kocko
Snål med hjärtat och snål som inte lämnar in hojen på service hos dom som kan :huvet

Jamenhallå, om du börjar prata om, och blanda ihop, Viragomotorer med Ducatimotorer så måste du väl ändå inse att det blir lite "tråkningar" från Ducatikollektivet. Jag var ju faktiskt ovanligt snäll i mitt inlägg och kastade in lite flinande smilisar... Men om du tog illa upp så får jag väl be om ursäkt dårå :rolleyes: .

Men visst, det har jiddrats om en hel del kreativa lösningar i denna tråd, som säkert kan uppfattas som seriösa inlägg i debatten om man inte är så hemma på motorer i allmänhet, och Ducatimotorer i synnerhet. Kanske inte sådär jättemoget med den typen av inlägg, men vem har sagt att man måste vara mogen hela tiden :7peta ?

Att du sedan tycker att jag är snål för att jag inte lämnar in hojen till "dem som kan" får ju stå för dig... Det är över 10 år sedan jag lämnade in en av mina hojar på verkstad. Nuförtiden gör jag allt jobb själv så att jag vet att de blir riktigt gjort. Det tycker inte jag är "snålhet"... skulle snarare kalla det för "vishet" :tuttar ... Fast du åker ju tydligen Virago... så jag förstår om du blandar ihop de begreppen :hihi . Hoppsan, nu blev jag sådär dryg igen :tummenupp .


/T

.
 
Keihin skrev:
En drygjävel till. Typiskt 08:or :död

/K

GAIS råkkar!

Joråsåatteeee...
Lillebrorskomplex?

Fatta att det inte är så lätt å vara ödmjuk då man vet att man är bäst, å 08:orna är bäst... :kocko Så är det bara... :D
 
TSRD skrev:
Att du sedan tycker att jag är snål för att jag inte lämnar in hojen till "dem som kan" får ju stå för dig... Det är över 10 år sedan jag lämnade in en av mina hojar på verkstad. Nuförtiden gör jag allt jobb själv så att jag vet att de blir riktigt gjort. Det tycker inte jag är "snålhet"... skulle snarare kalla det för "vishet" :tuttar ... Fast du åker ju tydligen Virago... så jag förstår om du blandar ihop de begreppen :hihi . Hoppsan, nu blev jag sådär dryg igen :tummenupp .

/T
.

TSRD, du kan väl förstå att det kan verka lite SNIK att inte lämna ifrån sig nån service? :D :D :tungan

Men för en gångs skull så är vi nog överens i alla fall. Det är lika bra å säkerställa att grejerna blir riktigt gjorta på ens ögonsten...

/PG
 
PeGe skrev:
Joråsåatteeee...
Lillebrorskomplex?

Fatta att det inte är så lätt å vara ödmjuk då man vet att man är bäst, å 08:orna är bäst... :kocko Så är det bara... :D

Fjollträskare! Lägg av å mopsa upp er nu å låt detta vara ett seriöst forum!
Åk å ställ dig vid McDonalds eller nåt...
 
Back
Top