Ducati

Jimsan skrev:
En Ducati-FAQ hade varit bra då det är lagom förvirrande med beteckningar, kontra årsmodeller osv :tummenupp

Här är nog bj.O.rn den bäste att fråga. Han har koll på vad som hänt mellan de olika modellerna mer i detalj än vad jag någonsin vågar kunna hoppas på att få veta.

Men om du funderar på en Hyper så finns det en del grundmodeller

748 = Kom 1995. Tillverkades till 2002 Ett flertal olika specialmodeller med mer eller mindre trimmade motorer och olika fabrikat på stötdämpare mm. Grundmotorn var dock iprincip likadan hela vägen. 98 ystra hästar, men specialvarianter med upp till runt 120 finns (RS). Vanliga 98;an är dock vanligast.

916 = Urmodern. Kom 1994 och tillverkades fram till 1998. Samma sak här.. Olika trimmade varianter förekommer. Vanligast är 916 BiP.

996 = Kom 1999. Större motor och sånt.. en vidareutveckling av 916 motorn (Utom R). Tillverkades fram till -01. Även här finns olika trimmade varianter. 996 är vanligast. typ 117 Häst vill jag minnas...

998 = kom 2002. Nyutvecklad motor med bättre vrid och lite varvvilligare (Testastretta). Trevlig hoj. Tillverkades fram till nedläggning 2004. sista tillverkade kallas för 998FE (Final Edition). Vanliga 998 är en superb hoj.

Så. Lite snabbt om hypern.. Långt ifrån komplett info.. jag vet.. :)
 
Tyvärr så är forummet på ducceklubben endast för medlemmar annars hade
säkert funnits en massa info att frossa i sig, tack för den övriga infon :)
 
Jimsan skrev:
Tyvärr så är forummet på ducceklubben endast för medlemmar annars hade
säkert funnits en massa info att frossa i sig, tack för den övriga infon :)

Men måste ju inte ha en Ducce för att vara medlem :tummenupp
Bara ha Ducati intresse...

Angående service så behöver du inte vara så orolig för det, om du bara
kör som "normalt", Dvs inte rejsar med bågen.. :)

De flesta servar nog med 1000mila intervall, de som kör lite bana brukar
ta en mellan service varje 500 mil för att kolla vipparmar.

Fråga på du, vi ska väl försöka svara så gott vi kan..
 
Jimsan skrev:
Tyvärr så är forummet på ducceklubben endast för medlemmar annars hade
säkert funnits en massa info att frossa i sig, tack för den övriga infon :)

Ja, det är bara för medlemmar, men det är samma pajkastning och låga nivå som det ofta blir på sporthoj, så räkna inte med många jätteseriösa svar därifrån heller. Jag är aldrig inne där längre, det ger liksom inget.
Samma snubbar verkar hänga här ändå och verkar vara mer aktiva här.

Lita inte på alla svar du får här heller för den delen av de självutnämnda "experterna"... Kvaliteten varierar en hel del kan man ju lugnt säga... Ingen nämnd, ingen glömd.
 
Dr. Guzzi skrev:
Ja, det är bara för medlemmar, men det är samma pajkastning och låga nivå som det ofta blir på sporthoj, så räkna inte med många jätteseriösa svar därifrån heller. Jag är aldrig inne där längre, det ger liksom inget.

Jämrans stockhomlare som sabbar allt! Mailinglistan var faktist bättre, om man undantar det ständiga onsdagslatteblaskandet..

Färjestaden! hmm. Jag är uppväxt på östra sidan av ön..

/B
 
Dr. Guzzi skrev:
Ja, det är bara för medlemmar, men det är samma pajkastning och låga nivå som det ofta blir på sporthoj, så räkna inte med många jätteseriösa svar därifrån heller. Jag är aldrig inne där längre, det ger liksom inget.
Samma snubbar verkar hänga här ändå och verkar vara mer aktiva här.

Lita inte på alla svar du får här heller för den delen av de självutnämnda "experterna"... Kvaliteten varierar en hel del kan man ju lugnt säga... Ingen nämnd, ingen glömd.

De e sant.. Men pajkastningen där är mellan personer man umgås med, och med hjärlig italiensk stämning... :D
Osså skulle det ju vara tråkigt med ett 100% seriöst o strikt forum, om
det vore så skulle vi vara med i BMW klubben... :näsblod

Jag är absolut ingen expert,men lite kan jag, och det finns experter både här o där.
 
Jimsan skrev:
Tyvärr så är forummet på ducceklubben endast för medlemmar annars hade
säkert funnits en massa info att frossa i sig, tack för den övriga infon :)

Vilken modell funderar du på? Med lite mer info så kan du nog få mer kompletta svar av medlemmar som sitter på mycket info om vad man skall tänka på och vad som är värt att kollas innan köp, samt prislägen osv.

Vi hjälper gärna till. :) :tummenupp
 
amullo skrev:
Vilken modell funderar du på? Med lite mer info så kan du nog få mer kompletta svar av medlemmar som sitter på mycket info om vad man skall tänka på och vad som är värt att kollas innan köp, samt prislägen osv.

Vi hjälper gärna till. :) :tummenupp


Tackar för alla svar, trevligt :)

Amullo: anledningen till att ja vill veta mer är just att jag vill välja vilken
modell som lämpar sig för mig :banana
 
Jimsan skrev:
Tackar för alla svar, trevligt :)

Amullo: anledningen till att ja vill veta mer är just att jag vill välja vilken
modell som lämpar sig för mig :banana

Vad hade du tänkt använda den till?

Hypern är ju en hoj som är fenomenal på banan, men lite extrem för landsväg. Körställningen gör att man blir trött ganska fort.

SS är egentligen samma sak där, men den är lite mer gatanpassad.. Lite mitt emellan..

Monster o Multistrada är kung på vägen (speciellt småkurvigt) och i stan, funkar till viss del på bana, beroende på hur mycket man fixar med dem.
 
amullo skrev:
Vad hade du tänkt använda den till?

Hypern är ju en hoj som är fenomenal på banan, men lite extrem för landsväg. Körställningen gör att man blir trött ganska fort.

SS är egentligen samma sak där, men den är lite mer gatanpassad.. Lite mitt emellan..

Monster o Multistrada är kung på vägen (speciellt småkurvigt) och i stan, funkar till viss del på bana, beroende på hur mycket man fixar med dem.

...åsså elefanten som funkar överallt... på grus åxå... :tummenupp (talar i egen sak)
 
emullo skrev:
åsså ST2/ST3/ST3.. fast de e ju touring hojar..

Glöm inte ST4/ST4s!

Visst är de touringhojar, men jag har minsann sett ST4S som förnedrat bra många hyprar på banorna runt om i landet i händerna på rätt förare...

Vikt/hk är inte det enda kriteriet som gäller för att kunna köra fort på bana.
 
Som sagt. Här får du lika många svar som det finns Ducatister. :)

Personligen älskar jag min hyper, men vill gärna ha en Multi 1000 för gata och en ST4s ABS för långkörning och E-vägarna. Sen kanske en Monster 400 för stan och en Elephant för grusväg... En Desmosedici RR för bankörningarna och en MH900E för träffarna.. eller kanske en Paul Smart.
 
PeGe skrev:
Glöm inte ST4/ST4s!

Visst är de touringhojar, men jag har minsann sett ST4S som förnedrat bra många hyprar på banorna runt om i landet i händerna på rätt förare...

Vikt/hk är inte det enda kriteriet som gäller för att kunna köra fort på bana.

Bifogar bildbevis på att en ST4s är jättejättesnabb

gellerasen_aug_2004_6_hrnlen.jpg
 
Superlight skrev:
Bifogar bildbevis på att en ST4s är jättejättesnabb

Nää......det är inget bevis när den ligger bakom...dig. :D

/N
Edit: Sorry, kunde inte låta bli. :brinnerup
 
Last edited:
PeGe skrev:
Notera även hur långt det är ned till backen med knät om man kör hyper. :)

Det går ju inte snabbare bara för att man hänger som en apa med knäna i 90 graders vinkel ut från hojen :rolleyes:
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top