Ducati vs Daytona 675 som första hoj?

Min tjej har en 999 -03, och om man bortser från körställningen så är det en alldeles utmärkt förlåtande nybörjarhoj men en mycket snäll motor, speciellt om du har ett öppet avgaseri med tillhörande ECU så går den fint på lågvarv.

Att den sen räcker till bra långt i din uteckling som förare behöver man väl inte tillägga.

Och så det viktigaste argumentet av alla: Med en Triumph så har du inte hela Ducceklubben i ryggen... ;)
 
Personligen tycker jag att 999ser förjävlig ut.. gillade inte att ducce la lysena ovanför varandra.

sneglat mycket själv på 675 inför årets säsong men inte hunnit testa...

Haft en 748 själv... underbar hojj kan kännas trött men köp big bore kit och montera så e du uppe i 848 CC
 
Duccen TVEKLÖST!
Har haft tre Duccar och de är fantastiska maskiner.
En 675 är en mer eller mindre dussinhoj som inte har något direkt speciellt. Börjar du med 999 så är du fast i Ducce träsket!
Köp för bövelen :yoparty
 
Tommy är en klok säljare, lycka till med Street Tripeln och jag hoppas du tog den svarta han precis ställt fram! ;)

Till trådskaparen, jag har själv en 675 Daytona och dessutom en Ducce (även om det är en gammal tvåventilare).
Har givetvis provkört 999:an och jag säger en sak. Handla med hjärtat.
Jag är otroligt nöjd med min Daytona men du kommer att ångra dig om du inte följer känslorna.

Som nån sa, hojköp behöver inte vara rationella (dom är sällan det, det är ju leksaker för de flesta.)


hehe nej de fick bli en orange med mkt lull lull :D diggar den svart han fått in men ja gillar nt alls de guldiga fälgarna. annars hade de nog blivit den svarte...
 
Akta dig för Ducceträsket, jag har suttit fast i ~10år nu och i höstas köpte jag en ny 848... :näsblod
 
Tack för alla svar!

Ni gör det verkligen inte lätt för mig, men de klokaste råden har nog ändå varit att man ska följa sitt hjärta. Och mitt hjärta lutar åt Ducati!

Ska ställa upp en lista ikväll med för och nackdelar för båda hojarna,emotionella och rent praktiska fördelar. Sen ska jag lägga upp den här i tråden så ser vi vilken som vinner.

Jag lovar att uppdatera er om vilken hoj jag köper nästa vecka!

Bästa hälsningar
 
Är 748 ett bra alternativ? Är rädd att man saknar pulver i den, som sagt kommer jag att köra försiktigt men vill ändå veta att jag KAN :) vrida på.

Det där är en fråga om vilka referenser man har. En 10 år gammal 600cc radfyra eller 750cc twin kan röra på sig ordentligt. En 748 är inte långsam, men jämfört med en 999 eller ännu modernare 600cc och 1000cc har den inte mycket att hämta. Åtminstone inte på pappret. Tänker du köra bana kan du titta på en R eller SP modell ur 748 serien. Den har lite bättre specifikationer i motor och chassi.

Oavsett vilken motorcykel du köper så se till att den är servad och har fräscha däck, bromsar och drivpaket. En ventiljustering på en Ducati är inte särkilt billig. På 748 ska du vara uppmärksam att vipporna är hela. Det är en känd svaghet på modellen. Tror det drabbar främst de tidigare årsmodellerna, men har hört att det förekommer även på de senare fast i mindre utsträckning. Själva kamremsbytet är ingen stor kostnad i sammanhanget.

Gillar du 999 serien tycker jag du ska köpa en sådan. Har inte följt prisutvecklingen. Skiljer det inte för mycket i inköp skulle jag rent av titta på en s-modell. Kolla även in 749 serien. Den är inte alls dum. Snällare effektregister än sin storebror.

Glöm inte att gå med i Ducceklubben om du köper en Ducati. Deras bankörningar är väldigt bra arrangerade med deltagare som visar varandra stor hänsyn.
 
Ett bra tips är ju att mala igenom de modellspecifika trådarna här på SH, då får du en ganska bra bild av vad ägare själva säjer om sina hojjar helt osminkat, vad är det för trubbel med hojjarna, vad är bra, vad har dom moddat, erfarenheter från bankörningar/gata osv.

Skulle helt ärligt säja att har man inte gjort det innan man frågar om vilken hoj man ska köpa är man lat och inte speciellt intresserad av att veta vad respektive hojj egenkligen går för ;) Vet om en i "vår" 675 tråd som gjorde så och även om det antagligen tog en stund tror jag det var värt det :)

Det finns TONVIS av info om bra och dåliga grejjer med de hojjar du är intresserad av. Sen som alla säjer, provkör och köp med hjärtat, lycka till :tummenupp

exempelvis

675 tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=108964
Ducati tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61510
 
Last edited:
Jag såg en Daytona hos en MC firma, jag tyckte om utseendet, bland den snyggaste hoj jag sätt, läste hela daytona tråden här på SH och funderade ett år och nu köpte jag den, hittar inga direkta svagheter på den.
 
Duccen TVEKLÖST!
Har haft tre Duccar och de är fantastiska maskiner.
En 675 är en mer eller mindre dussinhoj som inte har något direkt speciellt. Börjar du med 999 så är du fast i Ducce träsket!
Köp för bövelen :yoparty
Håller med dig om Ducce habegäret men i övrigt har du har uppenbarligen ingen aning om vad du snackar om.

@ TS, om du nu skaffar en 675:a se då till att den är RÖD!
Den sorten är klart snabbast. :D


Triumph_Daytona_675.jpg
 
Last edited:
Köp med hjärtat. Hojåka är en hobby och då ska man inte tänka så rationellt. Ska du tänka ekonomiskt etc etc så finns det massor av "körskolehojar" på blocket. Men det finns nog ingen hoj som väcker så mycket känslor och habegär som en Ducati...

PS. Effektmässigt behöver du inte oroa dig speciellt mycket. Jag har haft en ST2 -98 med en moderat effetkt av 83 hk... Räckte långt på bankörningarna oxå. :) DS.
 
Last edited:
Tjöp Duccen och sätt in den i garaget - och köp oxå en billig skithoj runt 10.000. Sen när du tycker du har koll på skithojen, då ruller du ut duccen.
 
Jag har ägt en 675, och mer underbar hoj kan man leta länge efter, men så är jag väl en aning partisk med..

Hade jag däremot drömt om en ducce så hade jag köpt en sånt, som nån skrev är hojåkning en hobby och man ska inte basera sitt köp efter testerna i diverse mc-tidningar.


Och givetvis, så är den svarta 675.an helt klart snabbast. :D
 
Köp 999:an om det är den du vill ha. Att köpa en billig hoj bara för att man ska tappa den/klota tycker jag är kontraproduktivt. Ha den inställningen att du inte klantar dig :) Skulle du råka göra det är det väl bara att slanta för lagningen/försäkringen. Man ska köpa det man vill ha så länge man har råd till det, orka hålla på att köpa något annat.
 
Som korvgubbe skrev, kolla upp forsakringen. Annars kan det bli en dyrare historia an vad du raknat med.

Triumph tex har markesforsakring hos IF.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top