Ducati-tråden

Matchi

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2010
Ort
where the sun don't shine
Hoj
Ducati Hypermotard Evo Sp-11
Tja!

Jag har en Ducati Hypermotard Evo Sp-11 som jag har lite problem att starta ibland.
Problemet är att det bara hörs ett klicka i reläet under sadeln när man trycker på start knappen ibland.
Hade cykeln inne på 100 mils service å de mätte batteriet å allt så det är ok. Mekanikern hade även han problem att få igång cykeln när det var dags för service men han sa att pga kompressionen så orkar den inte alltid dra runt motorn. Hans tips var att lägga i växel och jucka han fram lite så kolvarna flyttar sig en aning och prova igen.

Detta har fungerat ypperligt sen servicen de gånger som det hänt. Dock tankade jag ikväll och skulle starta han på macken å den total vägrade starta. Slutade med att jag fick hjälp av tre snubbar att springa igång den.

Är det någon annan med Ducati som har samma problem?
Batteriet borde det inte vara pga att de testat det samt att den alltid startat efter att man flyttat kolvarna lite förutom ikväll..
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Tja!

Jag har en Ducati Hypermotard Evo Sp-11 som jag har lite problem att starta ibland.
Problemet är att det bara hörs ett klicka i reläet under sadeln när man trycker på start knappen ibland.
Hade cykeln inne på 100 mils service å de mätte batteriet å allt så det är ok. Mekanikern hade även han problem att få igång cykeln när det var dags för service men han sa att pga kompressionen så orkar den inte alltid dra runt motorn. Hans tips var att lägga i växel och jucka han fram lite så kolvarna flyttar sig en aning och prova igen.

Detta har fungerat ypperligt sen servicen de gånger som det hänt. Dock tankade jag ikväll och skulle starta han på macken å den total vägrade starta. Slutade med att jag fick hjälp av tre snubbar att springa igång den.

Är det någon annan med Ducati som har samma problem?
Batteriet borde det inte vara pga att de testat det samt att den alltid startat efter att man flyttat kolvarna lite förutom ikväll..

Jag hade samma problem, SP:n har ett lättare svänghjul och den mindre massan orkar inte dra förbi kompressionsläget när den är riktigt varm.
Jag fick prova att starta ett flertal gånger tills startmotorn orkade dra den förbi kompläget.
Rulla fram med växel ett par dec, eller låta den svalna lite verkar vara konceptet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Man kan även byta batteri till ett som ger lite mer startström...
 

Matchi

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2010
Ort
where the sun don't shine
Hoj
Ducati Hypermotard Evo Sp-11
Man kan även byta batteri till ett som ger lite mer startström...

Det verkar bli det alternativet. Cykel vill fortfarande inte smälla igång.
Har haft batteriet på laddning hela natten och jag får bara ut 12,5 i spänning när jag mäter det full laddat. Har för mig att det låg på 13,5 minst förut?

Batteriet är ett Nitro YT12B-4 12v 10Ah. Nån som har ett tips på nått liknande men med mer kräm och inte kostar multum?
Måtten är förresten
Höjden 13cm
Längden 15cm
Bredden/djupet 7cm
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tipset är ett Shorai, motsvarande det du har. Gjorde under för min Aprilia, rotax i dem är ökänt svårstartade. Men det är inte billigt...

Dock är det 12 volt i batterierna, enda sättet få mer är att mäta över batteriet med hojen igång, då ska du ha mellan 13,5 och 14 volt om allt är friskt.

Edit: Hittade länken också, http://shop.nfracing.se/epages/nfracing.sf/sv_SE/?ViewAction=View&ObjectID=7114506
 
Last edited:

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Finns det några ducatiträffar i södra Sverige som man kan delta i framöver? Är inte medlem i någon klubb men hade gärna träffat lite fler ducatister:)
 

niohundrasexton

Jag har aldrig haft någon hoj från Asien
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675R -13
Finns det några ducatiträffar i södra Sverige som man kan delta i framöver? Är inte medlem i någon klubb men hade gärna träffat lite fler ducatister:)

- Jamen gå med i SDK, vettja´! I södra halvan av Sverige är klubben livlig. De har en massa möten och träffar.
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Efter 8,5 år så är det väl preskriberat att det är jag som är Mensa som startade den här tråden :)
Days were good innan folk kände till trolling! Den tjänar sitt syfte idag dock.

/V-gurra/3
 
Last edited:

johanhej

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2012
Ort
Skåne
Hoj
Desmo
Hur har vi det med mappning för duccar i södra Sverige förresten? Har gjort lite modiferingar och motorn får nog lite klent med bränsle nu.

Några rekommendationer?
 

Matchi

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2010
Ort
where the sun don't shine
Hoj
Ducati Hypermotard Evo Sp-11
Tipset är ett Shorai, motsvarande det du har. Gjorde under för min Aprilia, rotax i dem är ökänt svårstartade. Men det är inte billigt...

Dock är det 12 volt i batterierna, enda sättet få mer är att mäta över batteriet med hojen igång, då ska du ha mellan 13,5 och 14 volt om allt är friskt.

Edit: Hittade länken också, http://shop.nfracing.se/epages/nfracing.sf/sv_SE/?ViewAction=View&ObjectID=7114506

Tack för tipset, handlade ett sådant och det verkar vara riktigt schysst :)

Dock till det tråkiga, cykeln vill fortfarande inte starta...
Klickar i reläet under sadeln nästan hela tiden när man försöker starta. Två gånger har man hört startmotorn jobba men den låter inte frisk, låter som ett skrapande ljud av metall :(
Hoppas Ducati kan ta detta på garantin, hojen har endast gått 140 mil!
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Ta mobilen och filma, då blir det lätt att förstå vilket ljud du menar.

Högst sannolikt är det startkransen som är slut, då blir ljudet mer vinande och plågat och rätt snart blir det bara startmotorn som spinner i luften.

Sätt dit nya grejer ca 3500kr och byt kablaget till skyllermarks förtennade kablar, som du hittar i båtträsket, typ watski, för några hundra spänn.

Finns mer triks men det kan räcka för nu, det är det viktigaste.
 
Last edited:

Matchi

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2010
Ort
where the sun don't shine
Hoj
Ducati Hypermotard Evo Sp-11
Ta mobilen och filma, då blir det lätt att förstå vilket ljud du menar.

Högst sannolikt är det startkransen som är slut, då blir ljudet mer vinande och plågat och rätt snart blir det bara startmotorn som spinner i luften.

Sätt dit nya grejer ca 3500kr och byt kablaget till skyllermarks förtennade kablar, som du hittar i båtträsket, typ watski, för några hundra spänn.

Finns mer triks men det kan räcka för nu, det är det viktigaste.

Ska försöka fixa en liten film så blir det lättare.

Dock så är det inget vinande ljud eller att man hör att den jobbar hårt/plågad. 99% av alla startförsök så klickar bara reläet under sadeln. Har dock fått startmotorn att jobba två gånger och det låter som ett skrapande ljud i liknelse med att gnugga t.ex en skruv mot asfalten. Dålig beskrivning men det bästa jag kom på nu.

En annan sak jag märk först nu är när man har växel i samt kopplingen inne så hör man ett metalliskt klonk varje gång man rullar hojen fram & bakåt.
Detta ljud kommer från kopplingskorgen, är det normalt på Ducati med deras torrkoppling?
 

_Dräparen_

Medlem
Gick med
29 Sep 2011
Ort
Södertälje
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 900SSiE -00
Här vill ju jag och mitt Monster vara med. Inköptes för dryga månaden sedan, men jag tror att kärleken är evig. Inget annat än glädje bjuds mig :)

Ha haft min i snart 2½ månad och ännu har inte kärleken svalnat. Det känns precis som närman är nykär varje gång man vrider om nyckeln och får trycka på startknappen, pirrar lite i magen för att så fort motorn startar förbytas mot ett leende.
Tror och hoppas att denna känsla sitter i länge.

Ska kanske tillägga att jag hunnit med drygt 350mil under tiden jag haft den.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Hade dessvärre inte programvara för att kunna mappa hojen verkar det som. Synd.

Några andra idéer? Känns omständligt att ta sig till Italia bike i DK :/, och dyrt antagligen.
Fråga FettSnok om han vet, kan ha hunnit på semester men har en del kontakter i södra änden även om han helst pysslar med apor.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Guess who's back? :tummenupp
1014150_10151475983101339_2064766807_n.jpg
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top