Ducati-tråden

Tja!

Jag har en Ducati Hypermotard Evo Sp-11 som jag har lite problem att starta ibland.
Problemet är att det bara hörs ett klicka i reläet under sadeln när man trycker på start knappen ibland.
Hade cykeln inne på 100 mils service å de mätte batteriet å allt så det är ok. Mekanikern hade även han problem att få igång cykeln när det var dags för service men han sa att pga kompressionen så orkar den inte alltid dra runt motorn. Hans tips var att lägga i växel och jucka han fram lite så kolvarna flyttar sig en aning och prova igen.

Detta har fungerat ypperligt sen servicen de gånger som det hänt. Dock tankade jag ikväll och skulle starta han på macken å den total vägrade starta. Slutade med att jag fick hjälp av tre snubbar att springa igång den.

Är det någon annan med Ducati som har samma problem?
Batteriet borde det inte vara pga att de testat det samt att den alltid startat efter att man flyttat kolvarna lite förutom ikväll..
 
Tja!

Jag har en Ducati Hypermotard Evo Sp-11 som jag har lite problem att starta ibland.
Problemet är att det bara hörs ett klicka i reläet under sadeln när man trycker på start knappen ibland.
Hade cykeln inne på 100 mils service å de mätte batteriet å allt så det är ok. Mekanikern hade även han problem att få igång cykeln när det var dags för service men han sa att pga kompressionen så orkar den inte alltid dra runt motorn. Hans tips var att lägga i växel och jucka han fram lite så kolvarna flyttar sig en aning och prova igen.

Detta har fungerat ypperligt sen servicen de gånger som det hänt. Dock tankade jag ikväll och skulle starta han på macken å den total vägrade starta. Slutade med att jag fick hjälp av tre snubbar att springa igång den.

Är det någon annan med Ducati som har samma problem?
Batteriet borde det inte vara pga att de testat det samt att den alltid startat efter att man flyttat kolvarna lite förutom ikväll..

Jag hade samma problem, SP:n har ett lättare svänghjul och den mindre massan orkar inte dra förbi kompressionsläget när den är riktigt varm.
Jag fick prova att starta ett flertal gånger tills startmotorn orkade dra den förbi kompläget.
Rulla fram med växel ett par dec, eller låta den svalna lite verkar vara konceptet.
 
Man kan även byta batteri till ett som ger lite mer startström...

Det verkar bli det alternativet. Cykel vill fortfarande inte smälla igång.
Har haft batteriet på laddning hela natten och jag får bara ut 12,5 i spänning när jag mäter det full laddat. Har för mig att det låg på 13,5 minst förut?

Batteriet är ett Nitro YT12B-4 12v 10Ah. Nån som har ett tips på nått liknande men med mer kräm och inte kostar multum?
Måtten är förresten
Höjden 13cm
Längden 15cm
Bredden/djupet 7cm
 
Last edited:
Tipset är ett Shorai, motsvarande det du har. Gjorde under för min Aprilia, rotax i dem är ökänt svårstartade. Men det är inte billigt...

Dock är det 12 volt i batterierna, enda sättet få mer är att mäta över batteriet med hojen igång, då ska du ha mellan 13,5 och 14 volt om allt är friskt.

Edit: Hittade länken också, http://shop.nfracing.se/epages/nfracing.sf/sv_SE/?ViewAction=View&ObjectID=7114506
 
Last edited:
Finns det några ducatiträffar i södra Sverige som man kan delta i framöver? Är inte medlem i någon klubb men hade gärna träffat lite fler ducatister:)
 
Finns det några ducatiträffar i södra Sverige som man kan delta i framöver? Är inte medlem i någon klubb men hade gärna träffat lite fler ducatister:)

- Jamen gå med i SDK, vettja´! I södra halvan av Sverige är klubben livlig. De har en massa möten och träffar.
 
Efter 8,5 år så är det väl preskriberat att det är jag som är Mensa som startade den här tråden :)
Days were good innan folk kände till trolling! Den tjänar sitt syfte idag dock.

/V-gurra/3
 
Last edited:
Hur har vi det med mappning för duccar i södra Sverige förresten? Har gjort lite modiferingar och motorn får nog lite klent med bränsle nu.

Några rekommendationer?
 
Tipset är ett Shorai, motsvarande det du har. Gjorde under för min Aprilia, rotax i dem är ökänt svårstartade. Men det är inte billigt...

Dock är det 12 volt i batterierna, enda sättet få mer är att mäta över batteriet med hojen igång, då ska du ha mellan 13,5 och 14 volt om allt är friskt.

Edit: Hittade länken också, http://shop.nfracing.se/epages/nfracing.sf/sv_SE/?ViewAction=View&ObjectID=7114506

Tack för tipset, handlade ett sådant och det verkar vara riktigt schysst :)

Dock till det tråkiga, cykeln vill fortfarande inte starta...
Klickar i reläet under sadeln nästan hela tiden när man försöker starta. Två gånger har man hört startmotorn jobba men den låter inte frisk, låter som ett skrapande ljud av metall :(
Hoppas Ducati kan ta detta på garantin, hojen har endast gått 140 mil!
 
Ta mobilen och filma, då blir det lätt att förstå vilket ljud du menar.

Högst sannolikt är det startkransen som är slut, då blir ljudet mer vinande och plågat och rätt snart blir det bara startmotorn som spinner i luften.

Sätt dit nya grejer ca 3500kr och byt kablaget till skyllermarks förtennade kablar, som du hittar i båtträsket, typ watski, för några hundra spänn.

Finns mer triks men det kan räcka för nu, det är det viktigaste.
 
Last edited:
Ta mobilen och filma, då blir det lätt att förstå vilket ljud du menar.

Högst sannolikt är det startkransen som är slut, då blir ljudet mer vinande och plågat och rätt snart blir det bara startmotorn som spinner i luften.

Sätt dit nya grejer ca 3500kr och byt kablaget till skyllermarks förtennade kablar, som du hittar i båtträsket, typ watski, för några hundra spänn.

Finns mer triks men det kan räcka för nu, det är det viktigaste.

Ska försöka fixa en liten film så blir det lättare.

Dock så är det inget vinande ljud eller att man hör att den jobbar hårt/plågad. 99% av alla startförsök så klickar bara reläet under sadeln. Har dock fått startmotorn att jobba två gånger och det låter som ett skrapande ljud i liknelse med att gnugga t.ex en skruv mot asfalten. Dålig beskrivning men det bästa jag kom på nu.

En annan sak jag märk först nu är när man har växel i samt kopplingen inne så hör man ett metalliskt klonk varje gång man rullar hojen fram & bakåt.
Detta ljud kommer från kopplingskorgen, är det normalt på Ducati med deras torrkoppling?
 
Här vill ju jag och mitt Monster vara med. Inköptes för dryga månaden sedan, men jag tror att kärleken är evig. Inget annat än glädje bjuds mig :)

Ha haft min i snart 2½ månad och ännu har inte kärleken svalnat. Det känns precis som närman är nykär varje gång man vrider om nyckeln och får trycka på startknappen, pirrar lite i magen för att så fort motorn startar förbytas mot ett leende.
Tror och hoppas att denna känsla sitter i länge.

Ska kanske tillägga att jag hunnit med drygt 350mil under tiden jag haft den.
 
Last edited:
Hade dessvärre inte programvara för att kunna mappa hojen verkar det som. Synd.

Några andra idéer? Känns omständligt att ta sig till Italia bike i DK :/, och dyrt antagligen.
Fråga FettSnok om han vet, kan ha hunnit på semester men har en del kontakter i södra änden även om han helst pysslar med apor.
 
Guess who's back? :tummenupp
1014150_10151475983101339_2064766807_n.jpg
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top