Ducati Monster

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Hejhej, jag är ny här, kämpar med att ta mc-kort sedan några veckor tillbaka och behöver nu införskaffa en egen hoj att övningsköra privat på eftersom det blir för dyrt och för krångligt att enbart köra med skolans hoj. Dessutom är deras hojar lite för tunga för mig (55 kg nybörjare på en 230 kg kawasaki z750 känns smått osäkert, även fast det börjar kännas hanterbart...). Jag letar efter något som är 1: max 200kg i tjänstevikt, 2: inte för låg sitthöjd då jag är långbent, sitter fint på kawan. Har kommit fram till några hojar av lite olika typ: Ducati Monster 600 eller 750 Sport samt Kawasaki ER-5 eller ER-6n. Åsikter om dessa val av hojar till en nybörjare? Tack på förhand :-)
Förresten, stämmer det att för a-behörighet behöver handledaren inte gå handledarkurs utan bara ansöka om tillstånd?

/Sara

Last edited:
Ok, slut med skitsnacket:trött

Monster är en riktigt trevlig cykel!
Du kan lägga 600 åt handlingarna direkt och fokusera på 620 eller 695.
Båda är bra med fördelen att 620 är lite äldre och kostar ca 20 tusen mindre än 695.

Har själv 620 och det är min "första hoj"
Fördelen med Ducati är att dom låter som en motorcykel ska, har utseende och charm som en motorcykel ska.
Så om du gillar det så är det en hoj för dig:)
Kolla alltid att kamremmen är bytt och att ventilerna är justerade vid var 1000 mil.
Har du fler frågor så fråga på!

/Erik

Ok, slut med skitsnacket:trött

Monster är en riktigt trevlig cykel!
Du kan lägga 600 åt handlingarna direkt och fokusera på 620 eller 695.
Båda är bra med fördelen att 620 är lite äldre och kostar ca 20 tusen mindre än 695.

Har själv 620 och det är min "första hoj"
Fördelen med Ducati är att dom låter som en motorcykel ska, har utseende och charm som en motorcykel ska.
Så om du gillar det så är det en hoj för dig:)
Kolla alltid att kamremmen är bytt och att ventilerna är justerade vid var 1000 mil.
Har du fler frågor så fråga på!

/Erik

Stort tack för vettigt svar :-D
Jo men visst är det viktigt att det låter trevligt, nästan viktigare än utseendet faktiskt även fast det är utseendet jag gått och kärat ner mig i beträffande Monster.
Att jag skulle kunna tänka mig en Kawa er-5 är väl mest för att ha enbart för övningskörning och lite omkullvältningar såhär i början, vill inte bula till en fin hoj... även fast jag tror att jag redan avverkat mina nybörjarvurpor :näsblod och inte planerar för fler. Det blir nog med rätt stor säkerhet nån form av Monster, ska gå att hitta en i rätt prisklass och inte för långt från Västerås också.

Stort tack för vettigt svar :-D
Jo men visst är det viktigt att det låter trevligt, nästan viktigare än utseendet faktiskt även fast det är utseendet jag gått och kärat ner mig i beträffande Monster.
Att jag skulle kunna tänka mig en Kawa er-5 är väl mest för att ha enbart för övningskörning och lite omkullvältningar såhär i början, vill inte bula till en fin hoj... även fast jag tror att jag redan avverkat mina nybörjarvurpor :näsblod och inte planerar för fler. Det blir nog med rätt stor säkerhet nån form av Monster, ska gå att hitta en i rätt prisklass och inte för långt från Västerås också.

Det finns väl miljaarder monster(s) på blocket så är det någon gång du ska köpa instegsducce så är det nu...kan säkert pruta hur mycket som hellst!

Välkommen in i duccefamiljen och glöm inte att gå med i SDK

Vi ses på forumen!!

tänk bara på att svängradien på dom motsvarar ett mindre afrikanskt land, så lågfartsbanorna är äckligt svåra att trixa sig igenom. Men allt annat än VV's dumma lågfartsserpentin klarar dom galant! Ja, även krypkörning i vanlig stadstrafik.

Men det är klart att du ska ha en liten bit av italien att åka runt på :)

EDIT: Fan.. VV borde ge oss monsteråkare 4.5-5m mellan konerna istället.. så skulle det jämna ut sig...

Ska du köra upp på hojskrället är alla Monster under 750 diskade - såvida du inte vill ha A-kortet begränsat i två år. Annars skulle jag säga att ingen av Monster-modellerna är mer lätthanterliga än t.ex. Z750 även om de väger några kilo mindre, jag tycker Monstren är lite för sportiga i körställningen för det samt att svängradien är som ett ånglok. Lättkörda och lättstyrda i lite fart dock.

Mitt gamla Monster var rejält sunkig i fjädringen bak också och rätt svårkörd i stan med tanke på motorgången under 2000 varv men det var inte det jag skulle ha den till. Den var också på tok för liten för mig som är 186 cm (och även har 34 tum i jeanslängd :tungan). Den passade bra till min fru som är 158 och har damstorlek 34 i kläder (whatever that means). Men snygg som fan, har fortfarande ett stort foto på väggen av den.

Ska du köra upp på hojskrället är alla Monster under 750 diskade - såvida du inte vill ha A-kortet begränsat i två år. Annars skulle jag säga att ingen av Monster-modellerna är mer lätthanterliga än t.ex. Z750 även om de väger några kilo mindre, jag tycker Monstren är lite för sportiga i körställningen för det samt att svängradien är som ett ånglok. Lättkörda och lättstyrda i lite fart dock.

Mitt gamla Monster var rejält sunkig i fjädringen bak också och rätt svårkörd i stan med tanke på motorgången under 2000 varv men det var inte det jag skulle ha den till. Den var också på tok för liten för mig som är 186 cm (och även har 34 tum i jeanslängd :tungan). Den passade bra till min fru som är 158 och har damstorlek 34 i kläder (whatever that means). Men snygg som fan, har fortfarande ett stort foto på väggen av den.

Ops, låter som om Monster skulle passa mig lite illa då, jag har samma längd på jeansen som du även fast jag "bara" är 178 :D Men det kanske vore som en medellång person på en monkeybike då, inte så bekvämt... Oh denna beslutsångest :gnissla

Det där med begränsat eller ej spelar mindre roll, hittar jag en hoj som jag känner att jag trivs med och har större chans att klara uppkörningen på så kör jag upp på den även om det skulle råka innebära begränsat i två år, stör mig inte nämnvärt. Eller ok, lite grann kanske det skulle svida men...

Ah, jag är 190 och fäller ihop mig ypperligt och bekvämt på mitt monster :)

tips från mig: köp ingen alldeles för slö hoj för då blir du uttråkad efter en månad, en kollega har en er-5 och han kan inte köra snabbare än 110 då skakar skiten sönder, av de du har nämnt skulle jag satsa på en er-6an eller z750 verkar fina oxå.. har du långa ben så en lite äldre cbr 600 f fungerar väl fint?

Kopplingen på ett Monster kan vara lite svårjobbat, som på den S4RS jag körde tills nyligen. Annars är det klart att du ska ha ett Monster. Jag har inte upplevt att svängradien är så dålig faktiskt. Jag hade en 900ie 2002 som min första hoj och trivdes utmärkt med den. Jag är dock generellt lite avogt inställd till 2v / luftkylda Ducatis så den blev inte långlivad.

ER6 lämpar sig utmärkt till att få bulor på den, annars är det för ful att ens titta på en..fast kör man den så ser man ju inte...om man nu inte spanar sig sjävl i något skyltfönster på väg till poseringspasset som jag gör ;).

I Finland har vi ju ett helt annat system för hojkort, men jag "körde upp" med en ER-6, och det var faktiskt en riktigt trevlig hoj! Väldigt lätthanterlig som första hoj. Ser ju kanske lite småknasig ut bara..
Som alternativ tänker jag ge min hoj, GSR. Karaktär av sporthoj, rad fyra med 98hp (rad 2 i er-6 med 72hp, varvar ca 8000, GSR ca 14.000), och fungerar utmärkt som första hoj. Vikt har den också passligt, ligger väl på 190kg våtvikt.
Gamla går lös ganska billigt, och billig att försäkra (jämfört med t.ex. Gixxer 600)

Last edited:
Har för mig att små Monster har våtkopplingen.

Bara små monster som heter 695 eller senare har våtkopplingen. Dom andra har torr precis som riktiga Ducatis :)

Sambon, liten tjej på 55 pannor när hon inte är på smällen, hade inga problem alls med kopplingen på mitt monster (S2R). Kanske S4 har lite starkare koppling?!

Om du har möjlighet att provsitta de olika modellerna kanske det blir lättare att fastna för någon, beroende på körställning.

Själv skaffade jag en ER6:a i höstas som jag nöter på privat och jag trivs kanon med. Väger inte bly, bra svängradie, allmänt lättkörd, twinmotorn har bra bottenvrid, funkar helt okej att skjutsa på, ljudet kan man inte klaga på osv.

Jag valde också mellan att köpa en Monster eller ER6, men pga billigare inköp, billigare service och billigare försäkring slog jag till på en ER6:a när ett bra tillfälle dök upp. Byta hoj kan man ju alltid göra senare om man känner så.

Hade jag köpt en Monster hade det antagligen blivit en S2R 800 / 1000.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra