Nakenhoj i mellanklassen - vad gäller?

Har hittat en beg. extrautrustad street triple 650 r -99 för 70000 men den saknar ABS och det ser inte lovande ut vad gäller försäkringskostnad. Alternativet att köpa en helt ny gsr750a faller bort pga värdeminskningen de första åren. Får väl fortsätta övervaka blocket och liknande helt enkelt, och provköra så mycket som möjligt under tiden.

Du menar 09 va?
Street triple är ju ap billig att försäkra!
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MC/Pages/Triumph.aspx

Du menar 09 va?
Street triple är ju ap billig att försäkra!
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MC/Pages/Triumph.aspx

Ja, ursäkta. Det var en 09a.

Handlaren ringde upp både if och bilsport&mc (där han hade kontakter) och det bästa priset de kunde erbjuda var 14000 hel/hel. Inte det värsta man hört, men inte billigt heller.

Det har slutat med att jag köpte horneten från -99 ändå. Fick till en försäkring hos folksam som jag kan leva med och hojen har tillräckligt med krut för att tillfredställa mina behov. Hade velat ha ABS, men ibland får plånboken bestämma - 23000 för denna hoj känns mer värt än 45000 för en -07a.

Ja, ursäkta. Det var en 09a.

Handlaren ringde upp både if och bilsport&mc (där han hade kontakter) och det bästa priset de kunde erbjuda var 14000 hel/hel. Inte det värsta man hört, men inte billigt heller.

Det har slutat med att jag köpte horneten från -99 ändå. Fick till en försäkring hos folksam som jag kan leva med och hojen har tillräckligt med krut för att tillfredställa mina behov. Hade velat ha ABS, men ibland får plånboken bestämma - 23000 för denna hoj känns mer värt än 45000 för en -07a.

Beror på hur man värderar sin egen hälsa...

Beror på hur man värderar sin egen hälsa...

Jag är som sagt förespråkare av ABS och min nästa hoj kommer med största säkerhet att ha det, men om man oroar sig för mycket över riskerna med att köra motorcykel så hamnar man till slut i situationer där man prioriterar säkerhet framför nöje. Mellanskillnaden på 22000 kan jag lägga på bensin, bankörningar, m.m. och dessutom så kommer det knappt att vara någon värdeminskning alls på den här hojen jämfört med en nyare.

Kanske bäst och köpa en stor Suv med inbyggd kuvös så man inte riskerar sin hälsa

Eller så skiter man i att köpa ordentlig skyddsutrustning också så har man sparat ytterligare 22000.-
..och dessutom har man nästan gått plus på att åka hoj...:krama

Svårt att se att ABS skulle förstöra nöjet med hojåkning - tvärtom gör det körningen till ett ännu större nöje då jag är medveten om att jag har större marginaler...

Eller så skaffar jag en SUV - vi får se...

PoK

KK

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...