Ducati Hypermotard 1198

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Har varit väldigt inaktiv på detta forumet senaste åren så därför tänkte jag bryta tystnaden med en trevlig byggtråd.

Har ända sen jag köpt Hypermotarden tänkt att det skulle vara kul att stoppa i en motor från sporthojarna, tidigare har det bara varit drömmar men i höstas snubblade jag över en 1198 motor på ebay som jag inte kunde motstå. Slog till på en motor med komplett elsystem, insprut och avgassystem för att ha något att bygga med.


En bild på hojen innan nedmontering

image.jpg
 
Du är galen!

Jävligt hög drevning får du ha iaf :) annars kommer den volta i varje växel, men det vill du kanske? Hur mycket måste byggas om?
 
Lite bakgrundsfakta:

Grundhojen är alltså en Hypermotard med en luftkyld 1100 cc motor som ska bytas mot en 1198 motor från en Ducati 1198. Den är vattenkyld vilket innebär en del jobb med placering av kylare osv. och sedan skiljer sig både insprut och luftburk markant.

Enligt efterforskningar ska motorfästen vara lika mellan motorerna vilket skulle innebära att största jobben blir kylare, luftburk, avgassystem och elsystem med insprut.

Hoppas ni kan finna detta intressant! :)
 
Du är galen!

Jävligt hög drevning får du ha iaf :) annars kommer den volta i varje växel, men det vill du kanske? Hur mycket måste byggas om?


Hoppas slippa slå över på varje växel...
Se inlägget ovan angående ombyggnad.
 
Ska bli kul att följa, dock skulle jag rekommendera att byta från Hypermotardens vekare sving/hub till 1098/1198:s biffigare om det är möjligt.
Originalet på din hoj kommer att få svårt att hantera effekten.
 
Allt som är lite utanför "boxen" är kul att följa så denna är nu sparad och skall följas.
 
Svingen från 1198/1098 borde passa men om du använder svingen från en 848 kan du använda bakhjulet från hypern. Kör du på 1198/1098 sving måste du skaffa annat bakhjul. Det är större bakaxel.
 
Ska bli kul att följa, dock skulle jag rekommendera att byta från Hypermotardens vekare sving/hub till 1098/1198:s biffigare om det är möjligt.
Originalet på din hoj kommer att få svårt att hantera effekten.


Svingen från 1198/1098 borde passa men om du använder svingen från en 848 kan du använda bakhjulet från hypern. Kör du på 1198/1098 sving måste du skaffa annat bakhjul. Det är större bakaxel.

Har funderat på svingen en hel del, just nu tror jag riktlinjen ligger mot att prova med original och se om de fungerar. Går det åt skogen får jag ta det då.

Har tittat på sving från 848/1098 och det borde passa bra, det jag funderar på är stötdämparen. Har inte riktigt blivit klok på om min original dämpare passar i dessa svingar.

En sak som skiljer mellan dem är att avgasröret från bakre cylindern går helt olika. På sporthojarna går det ut till höger om stötdämparen men på Hypermotarden går det ut till vänster och ner genom svingen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top