Ducati goes screamer

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Naturally the new livery and colour is not the only innovation - the 800cc engine is also completely new. Smaller and narrower than the 990cc unit, the new engine is characterised by a conventional (even) firing-order - instead of the 'big bang' designs used in the latter years of the 990cc era - that benefits maximum power and helps fuel consumption.

Där ser man :va

Den e så fin :o)

Bifogat

• 03.JPG
    03.JPG
    36.1 KB · Visningar: 279
  • desmogp72wk2.jpg
    desmogp72wk2.jpg
    50.4 KB · Visningar: 363
  • desmogp78af7.jpg
    desmogp78af7.jpg
    71.2 KB · Visningar: 297
Naturally the new livery and colour is not the only innovation - the 800cc engine is also completely new. Smaller and narrower than the 990cc unit, the new engine is characterised by a conventional (even) firing-order - instead of the 'big bang' designs used in the latter years of the 990cc era - that benefits maximum power and helps fuel consumption.

Där ser man :va

20000 rpm screamer :)

Det hör man ju på filmerna från tex Brno och Valencia. Ljudet är helt annorlunda jämfört med 990:n. Tufft!

BigBang infördes ju framför allt därför att förarna uppfattade det som att det var lättare att kontrollera hjulspinn/sladd med en sån motor. Nu när alla har tractioncontroll och bara slår fullt mitt i böj så lär det inte spela så stor roll längre

Snygg hoj. Duccarna ser ut att bli giftiga i år.

Det gör de inte.
Har tidigare citerat tex Colin Edwards som berättar att man inte kan slå fullt mitt i böjen.

Oj, fan va svårt det måste vara då ...
Och vilken jätterisk!! Tänk om man gasar fullt av misstag!!

2720930 BigBang infördes ju framför allt därför att förarna uppfattade det som att det var lättare att kontrollera hjulspinn/sladd med en sån motor. Nu när alla har tractioncontroll och bara slår fullt mitt i böj så lär det inte spela så stor roll längre
Det är ju så det går i toppen, samma med de första Big Bang hojarna som ju senare byttes mot screamers igen när däcken blev bättre.

Det gör de inte.
Har tidigare citerat tex Colin Edwards som berättar att man inte kan slå fullt mitt i böjen.

Nya BMW M5 har ett powerslide-läge på sin antispinn/antisladd, d.v.s du kan lägga en lång fet powerslide, utan risk att du sladdar runt.
Iofs mer parametrar för en hoj, men det dröjer nog inte länge innan man har datorer som fixar det på hojar, om det inte redan finns.
Minns melandri fetställ med pekfingret i luften, tyckte faktiskt den sladden ser misstänkt enkel ut..

För övrigt, ducati lyckas nästan alltid tillverka vackra hojar.

Last edited:
Oj, fan va svårt det måste vara då ...
Och vilken jätterisk!! Tänk om man gasar fullt av misstag!!
Nä, det är nog inget svårt alls, vem som helst skulle nog kunna hänga med toppen i MotoGP :rolleyes:
Nya BMW M5 har ett powerslide-läge på sin antispinn/antisladd, d.v.s du kan lägga en lång fet powerslide, utan risk att du sladdar runt. Iofs mer parametrar för en hoj, men det dröjer nog inte länge innan man har datorer som fixar det på hojar, om det inte redan finns.
Minns melandri fetställ med pekfingret i luften, tyckte faktiskt den sladden ser misstänkt enkel ut..
Som jag har förstått det kan man ställa TC rätt individuellt och det är ju möjligt att Colin har andra inställningar än tex Melandri.
TC eller inte, hans sladd ut på start/mål på PI var grym :yoparty

goas back to screamer, ska det vara..
en av de första konfigurationerna dom testade va screamer.
har en ljudfil på det, just nu som väckningssignal i mobilen.

Nu kan jag inte svara för Edwards, men flera andra förare slår fullt. Bromsar in mot apex, möter med gas tills dom känner att den drar och att dom prickat spåret och sen slår helt fult och låter elektroniken sköta det hela.
Ellison (kass exempel iofs), Haslam & Lavilla i BSB m.fl.

Den e fin nya GP-Ducatin. För ett tag sen fanns ett clip på webben där en sådan startas upp. Även den nya Yamahan startas och körs. Jag kan inte längre hitta detta clip. Är det någon som har en länk, om det finns kvar på webben? Det var Loris Capirossi och Valentino Rossi som körde och jag tror det var i Brno.

Synd på ljudet bara, en Big Bang-V4 har ett tuffare sound än en screamer-dito, all IMHO.

BigBang infördes ju framför allt därför att förarna uppfattade det som att det var lättare att kontrollera hjulspinn/sladd med en sån motor. Nu när alla har tractioncontroll och bara slår fullt mitt i böj så lär det inte spela så stor roll längre

Nja riktigt så enkelt är det inte, fördelen med BigBang (eller long bang som det eg borde heta hos de flesta i MotoGP då de inte är två cylinderpar som eldas av samtidigt) är att däcket har längre tid på sig att återfå greppet mellan pulserna, denna fördelen finns ju kvar även om man har TC som då får ett lättare liv och kan tillåta mer kräm.

Anledningen att Ducati har gått från BigBang tror jag snarare är screamerns mindre påfrestningar på veven vilket gör det möjligt att åka med mer varv något som troligen behövs för att få effekt nog med mindre CC. Hur de sen pusslar ihop det med högt varv och låg bränsleförbrukning är ett mysterium.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...