Ducati goes screamer

Nja riktigt så enkelt är det inte, fördelen med BigBang (eller long bang som det eg borde heta hos de flesta i MotoGP då de inte är två cylinderpar som eldas av samtidigt) är att däcket har längre tid på sig att återfå greppet mellan pulserna, denna fördelen finns ju kvar även om man har TC som då får ett lättare liv och kan tillåta mer kräm.

Nu ska jag inte sticka ut hakan för långt, men så vitt jag vet är det där bara en teori som blivit allmänt accepterad men långt ifrån bevisad.
Man har inte kunnat "mäta" att du får bättre fäste, men genomgående är att förare har uppskattat det.

Bränsleförbrukningsminskning är dock ett mysterium.

Nu ska jag inte sticka ut hakan för långt, men så vitt jag vet är det där bara en teori som blivit allmänt accepterad men långt ifrån bevisad.
Man har inte kunnat "mäta" att du får bättre fäste, men genomgående är att förare har uppskattat det.

Bränsleförbrukningsminskning är dock ett mysterium.

Nä visst är det bara hypoteser och däcksfabrikanterna har inte kunnat se skillnad på däck som rullat med de olika konfigerna men det får ändå hållas för troligt att BigBang ger bättre grepp.....

Har du läst nya MotoGp technology av Niel Spalding, klart läsvärd?

Nä visst är det bara hypoteser och däcksfabrikanterna har inte kunnat se skillnad på däck som rullat med de olika konfigerna men det får ändå hållas för troligt att BigBang ger bättre grepp.....
Placebo-effekten ska aldrig underskattas :D
Har du läst nya MotoGp technology av Niel Spalding, klart läsvärd?
Läsvärd även för en som inte är så insatt i tekniska termer på engelska?

Placebo-effekten ska aldrig underskattas :D
Läsvärd även för en som inte är så insatt i tekniska termer på engelska?

Absolut man behöver ingen teknisk examen för att fatta vad där står samtidigt som den är tillräcklig djupgående för att jag skall finna den läsvärd

Det där med däck är lite kul ... när man kör rakt fram har man en anläggningsyta mot asfalten som i sina punkter har ganska lika radier. Det är lätt för däcket att justera sina in- och utgångsradier till anliggningsytan.

När man svänger och lägger ner däremot så kommer anliggningsytan att ha olika radier till hjulaxeln (rotationscentrum).
Detta innebär teoretiskt att det bara finns en oändligt tunn radie i anläggningsytan som har rätt hastighet, de radierna som ligger innanför tycker att det går för fort och de utanför att det går för sakta.
Det är här gummit måste börja jobba och ta upp dessa hastighetsvariationer inne i själva däcket. I all rullfriktion har man en kontinuerlig glidning, men man kan inte, med bibehållet grepp, superponera en glidrörelse från hastighetsvariationen inom kontaktytan.
Så, ett däcks "grepp" handlar mycket om att brygga över hastighetsvariationer mha av sin elasticitet och det är ju inte så konstigt att ett däck blir varmt :)

Förr när det inte var så mycket kräm i t ex en 250 cc racer så hände det att man var tvungen att växla ner i långa högfartssvängar eftersom hastigheten sjönk ner nedanför effektregistret (som iofs inte var så brett). Så det kostar att svänga :) Höjer därmed bränsleförbrukningen också :tummenupp

tackar, tips på andra böcker när man ändå spenderar ??

"Motorcycle Road and Racing Chassis Designs
A Modern Review of the Best Independents av Noakes, Keith " ??

"Motorcycle Design And Technology" har jag läst men äger inte, tyckte den va bra men lite trög..
edit
Hannas Britten bok saknas i hyllan,men 500kr, inte denna månad.. :rolleyes:

Va sägs om studiobild/PS?

jävligt snygg hoj, lär ju låta gött åsså.:yoparty

Ducati har lanserat sina nya MotoGP-hojar uppe i några snöiga berg nånstans dom senaste åren.

http://www.ducati.com/racing/home_news_popup_racing.jhtml?newsId=32795

Tror man flyger dit dom med helikoptern.

Hittade en bild på paret Stoner därifrån. :)

06.JPG
[/QUOTE]

Last edited:
Det där med däck är lite kul ... när man kör rakt fram har man en anläggningsyta mot asfalten som i sina punkter har ganska lika radier. Det är lätt för däcket att justera sina in- och utgångsradier till anliggningsytan.

När man svänger och lägger ner däremot så kommer anliggningsytan att ha olika radier till hjulaxeln (rotationscentrum).
Detta innebär teoretiskt att det bara finns en oändligt tunn radie i anläggningsytan som har rätt hastighet, de radierna som ligger innanför tycker att det går för fort och de utanför att det går för sakta.
Det är här gummit måste börja jobba och ta upp dessa hastighetsvariationer inne i själva däcket. I all rullfriktion har man en kontinuerlig glidning, men man kan inte, med bibehållet grepp, superponera en glidrörelse från hastighetsvariationen inom kontaktytan.
Så, ett däcks "grepp" handlar mycket om att brygga över hastighetsvariationer mha av sin elasticitet och det är ju inte så konstigt att ett däck blir varmt :)

Förr när det inte var så mycket kräm i t ex en 250 cc racer så hände det att man var tvungen att växla ner i långa högfartssvängar eftersom hastigheten sjönk ner nedanför effektregistret (som iofs inte var så brett). Så det kostar att svänga :) Höjer därmed bränsleförbrukningen också :tummenupp

Spännande! Naturligtvis är det så men det har aldrig slagit mig förrut! :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...