Ducati drar sig ur WSBK

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Kanske Honahawazukis sporthojskunder mest varit intresserad av mest effekt per krona istället?
Så tror jag absolut att det är och därför är inte Ducati så stora på sporthojar. Den stora massan vill ha en massa effekt och hög toppfart, inte en massa krimskrams som gör att hojen kan gå fortare när det svänger.

Hade inte haft något emot en lite "värre" version av tex R1000 med lite Öhlins-komponenter, Brembo bromsar osv så länge priset var någorlunda skäligt :)
 
Så tror jag absolut att det är och därför är inte Ducati så stora på sporthojar. Den stora massan vill ha en massa effekt och hög toppfart, inte en massa krimskrams som gör att hojen kan gå fortare när det svänger.
Inte bara kan, den gör det också med samma förare på samma sträcka under samma förhållande.
Sedan har du säkert rätt i att de flesta har behov av att ha hojen med flest hk, även att hästkrafterna mest är "i vägen" för 98% av dem.
Det kanske är först när man blir lite äldre som man inser att det är mindre smart att köpa en egen familjepizza som man ändå inte kan kränga, utan man köper för samma pengar eller rent av lite dyrare, en god, lagom stor pizza som man kan njuta av hela vägen tills den är slut :)
Hade inte haft något emot en lite "värre" version av tex R1000 med lite Öhlins-komponenter, Brembo bromsar osv så länge priset var någorlunda skäligt :)
Visst är det skönt med riktiga grejer ... helt klart, men då börjar det att kosta också :tummenupp
 
Honda har ju sält RC30, RC45 och NR. Yamaha OW-01, Kawa och Suzuki har sålt 750s med några extra R på.
Honda RC30, Honda RC45 och Yamaha R7 (+ möjligen OW01) är de enda semiprototyper värda namnet. Som du själv skriver är de andra inget annat än befintliga modifierade gatmodeller.

Edit: Desmosedici är förvisso inte en variant på en befintlig gatmodell. Men eftersom Ducati inte verkar ha målsättningen att tävla med den i WSBK känns den inte äkta på något sätt.
 

Bifogat

  • eric.jpg
    eric.jpg
    42.7 KB · Visningar: 28
  • Yamaha YZF-R7.jpg
    Yamaha YZF-R7.jpg
    38.9 KB · Visningar: 31
  • rc30_800_0012.jpg
    rc30_800_0012.jpg
    72.6 KB · Visningar: 32
Last edited:
Lugn i sandlådan nu. Honda och Yamaha har gått längst av alla och sålt äkta vara ända ut i fingerspetsarna i form av 125 och 250 2T-racers. Honda sålde ju t o m ett kort tag en äkta 500. Vilka kompromisser har Ducati gjort på sin gatureggade och lyktförsedda hoj? Är alla hästarna kvar i stallet? Är det riktigt gåsdun i framgaffeln eller bara hönsfjädrar? Och kanske viktigast av allt, är alla ettor och nollor kvar i CDI'n?
 
Honda RC30, Honda RC45 och Yamaha R7 är de enda japanska semiprototyper värda namnet. Som du själv skriver är de andra inget annat än befintliga modifierade gatmodeller.

Nja fanken, det gick inte många ow-01'or på gatan direkt heller(det var väl fzr750r?). Samma sak med gsxr750rr, som hade en helt annan växellåda, förstärkt ram har jag för mig.
rc30's fanns det ju rätt många ute iaf, polaren hade en runt 1990.
Men "värstingarna" släpptes ju enbart för homologiserings skull.
 
Honda och Yamaha har gått längst av alla och sålt äkta vara ända ut i fingerspetsarna i form av 125 och 250 2T-racers. Honda sålde ju t o m ett kort tag en äkta 500.
De är visserligen inga semiracers för gata, men det är sant att de är det mest extrema som har tillhandahållits över disk. Och till en relativt rimlig peng!
 

Bifogat

  • 39405d62.jpg
    39405d62.jpg
    17.8 KB · Visningar: 34
Visst var det väl en sån Peter Lindén köpte på 80-talet? Modellnamn?

Det vet jag inget om. Jag tänkte på NSR500V (2 cyl 500cc 2T) som såldes "över disk" ett par år under 90-talets andra hälft. Över disk inom citationstäcken som ett overstatement eftersom den i praktiken var en beställningsvara precis som Ducati. Det coola var dock att den stod med i Hondabladet som vilken annan hoj som hellst, typ granne med Goldwing och med samma troftiga tekniska beskrivning. Just den presentationen var däremot ett underbart understatement. Ungefär som om man skulle gå på ICA och få syn på en burk rysk kaviar inklämd mellan Kalles Randiga och ICA's Ostkaviar.
 
2891051 Var det den han körde på GP 500-racen på Anderstorp i mitten av 80-talet?
Jupp.
:yoparty
Peter.jpg
 
Var Honda NS500 en produktionsracer precis som NSR500V? Det var den hojen Lindén körde när han vann 500 EM 1989.

Hur coolt var inte det förresten på 80-talet, då man körde 500cc både i SM och EM? Tänk er om Yamaha och Honda började tillverka TZ500 och RS500R V-twinnar enligt samma koncept som dagens produktions-250.....de skulle inte behöva bli mycket dyrare än vad det är att bygga en Supersport 600, och ungefär en miljard gånger häftigare.
 
Tänk om ändå Saab kunde hänga i 750-kubikaren från djungeltrumman i nya 9-3:an. Fett. :rolleyes:
 
Back
Top