Ducati drar sig ur WSBK

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Kan iofs förstå Ducati då de sagt att de inte ska tillverka fler tusenkubiks gathojar men det är ju ett medvetet val från deras sida.
Medvetet och av tvång kanske? 999an sålde väl inte så bra. Att sälja en Superbike gathoj kräver idag säkert 150+ hästar. 999Rens trimingsgrad är kanske alltför dyr att göra pålitlig och "massproducerad?

Bayliss och Xaus hojar ser också daterade ut nu när man kollat på 1098:an. Vad blir poängen med att race:a i en serie där hojarna ska se ut som gathojarna, när hojen inte ens säljs längre?
 
Medvetet och av tvång kanske?
För att få snurr på försäljningen av deras sporthojar var det säkert ett tvång. Visst har de sina trogna kunder men de lär också ha tröttnat på att betala en massa mer utan att få något tillbaka, inte ens en hoj som kan matcha betydligt billigare jappsar.
När det gäller gathojarna tycker jag att Ducati gör helt rätt som satsar på en större motor och en 1198 för gatbruk med 160-170 bakhjulshästar och ett pris under 200.000:- vore en höjdare.
 
Hmmm ... jag kan inte reglementet ...
Vad är det som hindrar Ducati att köra i WSBK med Desmosedicin när den börjar säljas via återförsäljarkanaler?

Den är väl dessutom på under 900 cc och borde få starta 500 m före startled 1 för att klara av de japanska mukelmaskinerna
 
De har valt att inte homologisera den för SBK, bla. Vilket ju är logiskt eftersom de vill köra med det de säljer fler än 500 ex av.
 
Last edited:
Får man bara homologisera en hojmodell per fabrik?
Per definition får du homologisera hur många hojar du vill men för just WSBK kanske man bara får göra det för en hoj.

Att Ducati inte väljer att köra med sin V4:a kan ju också ha att göra med att det är just en V4:a och att det förstör lite av V2-imagen.

Den är väl dessutom på under 900 cc och borde få starta 500 m före startled 1 för att klara av de japanska mukelmaskinerna
Försprånget de har nu genom att få trimma mer än radfyrorna verkar räcka.
 
Last edited:
Bra fråga! Jag har en annan: vilken nytta drar Ducati av sin gatversion av Desmosedici?

1. man säljer de 300 exen svindyrt till folk med för mycket pengar och gör en bra hacka.

2. dräggelobjekt för vanliga dödliga som höjer varumärkets värde
 
Ganska smart, de var först, och de enda, som sålde en MotoGP-hoj. Bra med gratispublicitet. Kanske smart också, de säljer V-twins men race:ar V4a - de som ville och hade pengarna kunde välja det alternativet. Ändå "billig" jämför med MV-specialarna och säkert inte sämre på någon punkt. Undrar hur bra och 'gatmässig' den är?
 
2888987 Ok då ... då får de väl köra träningen som vanligt då :)



Får man bara homologisera en hojmodell per fabrik?
Du får homologisera flera modeller men det finns ju inget värde för Ducati att homologisera den för SBK eftersom den inte utgör den modell de vill sälja volymer av. Dessutom anser de att den skulle bli för överlägsen de andra hojarna så det är lite fair play också. :D
 
Inte säkert att de kommer med hårda packväskor till den ... :D



VAD får de trimma som inte radfyrorna får?

grejer nedför topplocket....
de som läst artikeln ser att Ducati ville skippa den möjlighet
och istället diffentiera volymen.
 
2. dräggelobjekt för vanliga dödliga som höjer varumärkets värde
Om det var så enkelt att "höja värdet på varumärket" hade de japanska fabrikaten dragit nytta av det för länge sedan och alltid sett till att det fanns en modell som var både a) en trovärdig kopia av GP-prototypen och b) tillräckligt dyr för att ge märket en aura av magi som det gick att ta del av genom att köpa/köra folkmodellerna. Som man gör nu tror jag att Ducatis V4 på sikt blir ett identitetsproblem.
 
Last edited:
Ingenting, antar jag? Inte behöver väl fantastiska Ducati, med den fina själen och hantverksandan, trimma mer än könlösa japaner?

Nej just det. Du har naturligtvis rätt. Tänkte inte på det ... :tummenupp
 
Om det var så enkelt att "höja värdet på varumärket" hade de japanska fabrikaten dragit nytta av det för länge sedan och alltid sett till att det fanns en modell som var både a) en trovärdig kopia av GP-prototypen och b) tillräckligt dyr för att ge märket en aura av magi som det gick att ta del av genom att köpa/köra folkmodellerna.
Är inte helt säker men brukar inte de japanska tillverkarna släppa specialmodeller bara i Japan? Det kanske bara är dekaltrimmade standardhojar?
 
Honda har ju sält RC30, RC45 och NR. Yamaha OW-01, Kawa och Suzuki har sålt 750s med några extra R på. Inte GP-protyper men ändå med race-kopplingsambitioner. I Hondas fall vann de kanske något på det, genom teknikghysterin?I de andra fallen är det nog mer tveksamt.
 
Är inte helt säker men brukar inte de japanska tillverkarna släppa specialmodeller bara i Japan? Det kanske bara är dekaltrimmade standardhojar?

GP-replika har man ju inte släppt sedan rd500/rg500/ns400 från japan.
Varken i japan eller nånannastans.
Sen har man som salle skriver, släppt ow01, zxr750rr, rc45, rc30, gsxr750rr etc som värstingcyklar som man kunde homologisera, som ibland hade en del specialgrejer på sig.
 
GP-replika har man ju inte släppt sedan rd500/rg500/ns400 från japan.
Varken i japan eller nånannastans.
Sen har man som salle skriver, släppt ow01, zxr750rr, gsxr750rr etc som värstingcyklar som man kunde homologisera, som ibland hade en del specialgrejer på sig.
Jag vill minnas att det var förfinade varianter av deras vanliga 750s, i huvudsak annan slaglängd för ev. trimning och med dyrare chassikomponenter. Tror priserna var väl magstarka för presumtiva köpare som skulle använda sina hojar på gata, inte snabbare acceleration eller fler hästkrafter att skryta med. Kanske inte så kul att bli rökt vid rödljusen av en betydligt billigare FZR1000 eller så?

Italienska tillverkare har däremot släppt en hel drös exklusiva hojar och byggt varumärken kring det (även om det inte alltid varit ekonomisk framgång). Desmosedici passar väl in där.
Ducati och Aprilia verkar ha kunder som är villiga att betala lite extra för en variant med Öhlins och lite annat godis, japanerna kan väl anses ha försökt. Kanske Honahawazukis sporthojskunder mest varit intresserad av mest effekt per krona istället?
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top