Ducati Desmosedici GP9

Såg program på TV som visade att Porsche hadde över 1500hk i några av sina testmotorer. Men som dom inte tävlade med. Minns inte om det var för att dom inte höll eller om det var körbarheten som inte fungerade.

I Can-Am serien i Nordamerika körde Porche med 5-liters turbomotorer och de gick vettlöst fort. På Museet vid Nürburgring står det en 7-litersmotor som aldrig användes då "vettlöst fort" var tillräckligt fort...
Jag fattade att den aldrig användes för att den var för mycket helt enkelt.
 
Jag har en bok här någonstansn som säger att de tog ut 1000+ hästar ur under korta stunder, och att F1:an rakt fram inte hade en chans mot BMW:n.
1000 hästar i en CSL, undrar om de inte sporthoj.com-ifierat de siffrorna.

I Can-Am serien i Nordamerika körde Porche med 5-liters turbomotorer och de gick vettlöst fort. På Museet vid Nürburgring står det en 7-litersmotor som aldrig användes då "vettlöst fort" var tillräckligt fort...
Jag fattade att den aldrig användes för att den var för mycket helt enkelt.
De raca:de 917 (luftkyld boxer tolva med turbos) i Can Am serien med 1200 hästar, 1500 hästar i kval set-up. Spinner tydligen loss i 250 om man ger fullt även på högsta växeln :näsblod
Det strök med några för många och Porsche var för dominanta så de införde både volym och förbrukningsbegränsningar.

Porsche 917/10
917-10-30.jpg


Trånga var de också, så korta att förarens fötter var framför framaxeln. Tröskellådorna innehöll bensintankarna. Kombinerat med 1500 hästar för kvalet så kan man tänka att det inte var så mycket säkerhetstänk där inte.
 
Last edited:
Det står att Bmw hade 1300hk vid 5,5bar 1986 (längst ner på gurneyflap sidan)men sen så kom det regler på laddtryck och effekten sänktes.

http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

Det verkar också vara någon som byggt sig en egen motor i Australien, så det ska bli spännande att se vad den går för när dom skruvar upp trycket.
 
Det står att Bmw hade 1300hk vid 5,5bar 1986 (längst ner på gurneyflap sidan)men sen så kom det regler på laddtryck och effekten sänktes.

http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

Det verkar också vara någon som byggt sig en egen motor i Australien, så det ska bli spännande att se vad den går för när dom skruvar upp trycket.


Om det är killarna som renoverade en gammal BMW 1500cc turbo F1 motor så är den igång och bromsad , den lämnade vad den skulle ge tydligen.

Det är på förslag att turbo ska återinföras i F1 till 2011 !
1.5 liters motorer, har för mig att max antal cylindrar kommer att bli 4 som det var förr i tiden.
 
Det står att Bmw hade 1300hk vid 5,5bar 1986 (längst ner på gurneyflap sidan)men sen så kom det regler på laddtryck och effekten sänktes.

http://www.gurneyflap.com/bmwturbof1engine.html

Det verkar också vara någon som byggt sig en egen motor i Australien, så det ska bli spännande att se vad den går för när dom skruvar upp trycket.
Nu körde inte Gunnar Nilsson F1 -86, utan -76.
 
Det kördes ett gokart-race i samband med Wroom 2009. Dom körde med 125cc 2-t Tony Kart med 36hk som hade monterats dubb på däcken då dom körde på is. Kvalets pole togs av Luca Badoer med Casey Stoner som 2:a. Racet var en duell mellan Felipe Massa som kom 2:a i F1 förra året och Casey Stoner. Felipe Massa gjorde dock ett misstag 2 varv från mål vilket lämnade segern till Casey Stoner. Nicky Hayden kom 4:a i racet.



_CA62157.JPG


E1B_7611_P.jpg


E1B_7624_P.jpg


E1B_7683_P.jpg


_CA62325.JPG


E1B_7640_P.jpg


E1B_7744_P.jpg
 
Last edited:
Fina bilder på Desmosedicin! :drool

& kul med go-kart racet! :tummenupp
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top