Ducati Desmosedici GP9

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ducati hade officiell pressrealese för årets förare och hoj på Wrooom 2009. Lite bilder på hojen därifrån.

_CA60613.JPG


_TIN1379.jpg


IMG_0368_P.jpg


DM12319516641.jpg


DM12319517381.jpg


DM12319517382.jpg


DM12319519113.jpg


DM12319519124.jpg


DM12319519102.jpg


DM12319516673.jpg


IMG_0206_P.jpg


_CA60733.JPG


_CA60542.JPG



Technical Specifications

Engine
liquid-cooled, 90 degree V4 four-stroke, desmodromic DOHC, four valves per cylinder.

Capacity
799cc

Maximum power
more than 200hp

Maximum speed
in excess of 310 kph/192 mph

Transmission
Six-speed cassette-type gearbox, with alternative gear ratios available. Dry multiplate slipper clutch. Chain final drive.

Carburation
Indirect Magneti Marelli electronic injection, four throttle bodies with injectors above butterfly valves. Throttles operated by EVO TCF (Throttle Control & Feedback) system.

Fuel
Shell Racing V-Power

Lubrificant
Shell Advance Ultra 4

Ignition
Magneti Marelli

Exhaust
Termignoni

Frame
Carbon fibre chassis, pressed aluminium swing-arm.

Suspension
Öhlins upside-down 42mm front forks and Öhlins rear shock absorber, adjustable for preload, compression and rebound damping.

Tyres
Bridgestone 16.5" front and rear

Brakes
Brembo, two 320mm carbon front discs with four-piston callipers. Single stainless steel rear disc with two-piston callipers.

Dry weight
148kg



Kul med nya designen på streckkoden! Även att dom nu kör med kolfiberram. Helrätt att skita i vad dom säljer på gatan och ta det som passar bäst till racingen istället.

Däremot känns det som att bara ha 10hk mer i dagens GP cyklar mot vad man hade i GP för 10 år sen och 20hk mindre än vad gathojarna i WSBK har idag.. tja.. Det är kanske inte riktigt lika mycket GP numera som det borde varit, tycker jag.
 
Last edited:
200hk har det väll stått nu i rätt många år i "beskrivningen".

Med det motorvarvtalet som används och varvtiderna bör effekten ligga över 240hk+ alla dagar i veckan.
Elektroniken tar hand om det oavsett hur ilsken motorn är (förhoppningsvis..)
 
200hk har det väll stått nu i rätt många år i "beskrivningen".

Med det motorvarvtalet som används och varvtiderna bör effekten ligga över 240hk+ alla dagar i veckan.
Elektroniken tar hand om det oavsett hur ilsken motorn är (förhoppningsvis..)

Honda uppgav över 240hk under 990 tiden. När den tog slut avslöjade dom att Hayden hade 253hk. Så det var 5% dom undanhöll sina konkurenter på att avslöja sanningen.

Gör dom samma nu så kan den som har mest, tex Ducarti, ha 210hk då. Man har ju sänkt max antal bensin man får ha osv vilket påverkat att kunna ta ut effekt.

Men nu har man ju på pappret mesigare hojar än WSBK iom det. Det är ju nästan som att en WTCC bil skulle haft mer effekt än en F1 så hade det känts fel det med. Värsta klassen ska vara värst. :)
 
Last edited:
hur f-n vågar de ha ute en italienare i sådant kallt väder...jaja.. de är väl bara hoppas de får igång den och den funkar som den ska tills träningarna börjar... ;-)
 
Det är ju nästan som att en WTCC bil skulle haft mer effekt än en F1 så hade det känts fel det med. Värsta klassen ska vara värst. :)

När Gunnar Nilsson körde F1 på 70-talet körde han även BMW i någon sorts karossbilsklass... Standardvagns-EM-någonting med ett RÄTT fritt reglemente.
Då hade BMW:n dubbelt så mycket effekt som F1:an och en juste "ketchupeffekt" pga en 7-8 stycken turboaggregat. "Den höll dig vaken" som Gunnar så fyndigt uttryckte det.
 
Kan inte bestämma mig om jag helst av allt vill ha Stoners hoj eller fru. Lucky bastard...
 
När Gunnar Nilsson körde F1 på 70-talet körde han även BMW i någon sorts karossbilsklass... Standardvagns-EM-någonting med ett RÄTT fritt reglemente.
Då hade BMW:n dubbelt så mycket effekt som F1:an och en juste "ketchupeffekt" pga en 7-8 stycken turboaggregat. "Den höll dig vaken" som Gunnar så fyndigt uttryckte det.

BMW CSL mot Porsche 935-fighterna :yoparty
I turbotrim så 700-850 hästar ur 3-litersmotorerna. Snygga var de också.
Men dubbelt mot F1:an? Låter lite skumt, vid den tiden var nog F1 motorerna på +500 hästar.
 
Mika Kallio bjöd hem sitt nya Ducatiteam till sitt eget hem.

Mika Kallio Pramac Racing Team

"When we signed the contract and we met the Team in Valencia, we started to think about planning something special for them, so we decided to invite the Team to my cottage. We thought this would be a great idea to get to know each other better and start the new season with good team spirit. Of course the visit has involved some of my off-season training activities, like snowmobile riding, rally driving and ice bike racing. We had a really good time even if in these few days the temperature weren't too friendly to us reaching almost minus forty degrees Celsius. I was really surprised that all the guys made it to follow us in all the activities planned: specially diving and swimming in the frozen lake ! I never thought they would have done it. This is the team spirit I like! I meet some special people and I am sure we will get alone very well. I am ready to give my best during the 2009 MotoGP season to give them more unforgettable moments."


Fabiano Sterlacchini Pramac Racing Technical Director

"When we first received the invitation from Mika in November we were totally surprised. I am in the bike racing world from many years and I never heard a rider who invited his new team crew to his house during pre season. It was very kind of him and we have of course accepted. We were really excited to live this marvelous experience. We have done amazing activities that before we could never think about, like seating beside famous rally driver Harri Rovanperä; for a full speed drive on a iced track! It was really incredible. We also tried some rally car but unfortunately we don't have his talent and we had some complications. Then we rode snowmobiles with Mika going through woods and seeing some reindeers. Likely we didn't meet any polar bears. It was really cold but the adrenaline didn't stop us. We have also tried a typical Finnish thermal activity: we have swum in the icy lake for a few seconds and then directly to the Sauna, two times. If I think about it now I still can believe we have done such a thing. In the name of the Pramac Racing Team I want to thank Mika and his staff for this unforgettable experience."
 
Kan inte bestämma mig om jag helst av allt vill ha Stoners hoj eller fru. Lucky bastard...

Om du tar hojen tar jag frugan! :D Så kan vi byta sen...hehe

/J

När Gunnar Nilsson körde F1 på 70-talet körde han även BMW i någon sorts karossbilsklass... Standardvagns-EM-någonting med ett RÄTT fritt reglemente.
Då hade BMW:n dubbelt så mycket effekt som F1:an och en juste "ketchupeffekt" pga en 7-8 stycken turboaggregat. "Den höll dig vaken" som Gunnar så fyndigt uttryckte det.

Var på BMW musset i somras och de hade en gammal F1 turbospis där.. 1200 hkr på 1,5 liter! :banana
jag vill se turbo i motogp!

/J
 
Last edited:
BMW CSL mot Porsche 935-fighterna :yoparty
I turbotrim så 700-850 hästar ur 3-litersmotorerna. Snygga var de också.
Men dubbelt mot F1:an? Låter lite skumt, vid den tiden var nog F1 motorerna på +500 hästar.

Jag har en bok här någonstansn som säger att de tog ut 1000+ hästar ur under korta stunder, och att F1:an rakt fram inte hade en chans mot BMW:n.
 
Såg program på TV som visade att Porsche hadde över 1500hk i några av sina testmotorer. Men som dom inte tävlade med. Minns inte om det var för att dom inte höll eller om det var körbarheten som inte fungerade.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top