Ducati 996 RS ex Fogarty genomgång

Maila mig adress så skickar vi tidningen, enklast så, då kommer den till dig snarast.
Thomas
Spinnin Wheel
Jag fick tidningen idag, TACK!!
Mycket rolig läsning och fina bilder, ett kul reportage. Otroligt snällt Thomas, tack!

Onödigt vetande:
Foggy fick just denna hojen som testkörs i reportaget, efter att han blivit världsmästare, han behöll den ganska länge men sålde den för några år sedan till en Japansk samlare.
Jag har fått höra genom säkra källor att han sålde den för 5 miljoner.
Den är kvar hos denna samlare och är tömd på vätskor och står i hans samling.
Han körde den på bana 1 gång innan han ställde undan den.

Ett snabbt inlägg bara, min startare ifrån Italien kom idag!! Så nu ska jag bara få till att en kompis kommer hit så vi kan starta.
IMG_6529.jpeg

Då kommer det ett avslut på denna tråden!

När jag äntligen blev bättre och kunde ”typ” röra armen så började jag fixa med det sista på hojen.
Den startade inte första gången vi provade, andra tillfället så hade vi startgas, då rände den direkt, så vi visste att det fanns gnista.

Jag frågade en kompis som kan mycket om dessa hojarna och han sa ta och gör rent alla insprut innan du fortsätter.
Jag plockade av alla 6 och gjorde rent dom i ultraljud och sen med en rengöring med att pressa igenom rengöringsmedels ifrån båda hållen.

Tredjegången gillt med att starta, och den går igång med ett VRÅL!! DirEkT!! :)
IMG_6690.jpeg

Detta är 1 vecka före 61 års-racet, jag hade accepterat att det inte skulle bli något detta året, men nu såg det lovande ut igen om jag orkade få dit hojen.
Jag kunde juh inte köra den men det hade varit kul att visa upp vad man hållit på med ett år.

Pratade med MCHK, dom ville gärna ha hojen där, så jag fick en fin plats precis vid ingången, jag sa till dom att jag vill inte bo själv så jag bor hellre vid mina kompisar, då sa dom att vi kunde bo där allihop.
Plus, att vi fick åka runt med hojen i parad! Tack MCHK.

Sen tvingar jag min kompis Mr Moto här på forumet som brukar vara en av dom som jag bor med på olika ”bandagar”, att han skulle kunna köra hojen på paraden! Som tur var är han erfaren och vågade sig på det, så det blev succé. Jag hoppas att han kan skriva lite om hur det vara att köra den här. :)
Tack till er båda Christer och Kenth, hade inte ni hjälpt till i Linköping hade jag inte kunnat komma dit. :hjarta

Det känns som ett perfekt slut på denna resan, och det ska bli kul att ta ut denna hojen lite då och då under åren. Tack för alla som kom fram och snackade med oss och som har följt tråden.
Här är en liten video som komprimerar dagarna i Linköping.

IMG_6743.jpeg

Kul att den blev klar och till synes toppskick. Hoppas man får tillfälle att se den nån gång. Vore något för MC-mässan i Jönköping i vinter.

Last edited:
Så, då har den bekännt färg lite grann, då följer en rapport från test piloten.
Ser på rakan att han pinnar på duktigt...men förmodar att ni satt en varvgräns, för det sliter med dom sista goa varven....där troligen 10 pållar till finns att hämta.

//jj

Ja hur var det att köra?
Kan säga att jag inte var så nödbedd. Fantastiskt att som vanlig dödlig få chansen att spaka en sådan. Normalt brukar det ju vara gamla ex världsmästare och de värsta mc reportrarna som får åka.
En viss anspänning infinner sig såklart. Hur är en fabrikshoj? All effekt på en gång? Slår man baklänges osv....Dyr är den..... Många tittar...klanta dig inte....
Men så fort vi startat så infinner sig ettlugn och fascination. Det dundrar och skakar och låter. Man blir bara glad.

Hojen har som sig bör en väldigt hög 1:a. Så vid depå åka får man koppla flitigt.
Tog några riktigt lugna varv. Det är ju parad med alla möjliga maskiner i sällskap och varierande hastighet. Så det är ju inte läge att köra hårt.

Direkt när jag började köra på lite kände jag igen ett visst arv från RC30 och 916. Viss geometri kommer säkert därifrån. Hojen var väldigt lätt att köra, den hittar spåret själv nästan. Man kan köra med väldigt lite input. Väldigt tryggt och mjukt.
Sen slutar likheter . Det är allt på steroider. Vridet och effekten är brutal. Det var helt underbart att accelerera. Jag tog det väldigt lugnt med gasöppnandet. För hojen vill lyfta framhjulet direkt. Läckraste var när man accelrerade ut på start och mål med nedlägg. Då ruskade den på huvudet för att hjulet var på väg upp. Men väldigt kontrollerat.
Vid något tillfälle kunde jag dra på såpass så den riktiga duschen kom igång. Den har ju spridare som sitter ovanför som vid viss spjällöppning vräker in bränsle. Det har beskrivits som att den är lite som en tvåtaktare på det sättet. Mycket effekt på en gång. Och det kände jag på rakan. Den började tokaccelerera. Jag undrar verkligen hur de bar sig åt för att hålla ned framhjulet när de hade riktigt bråttom.
Men lättkördheten tillsammans med det otroliga vridet gör att man förstår varför man blev världsmästare gång på gång. I rätt händer är ju det en stor hjälp.

Jag är fantastiskt glad för att fått köra. TACK Tobias! Och nöjd med att kunna hantera pressen det innebär med en så fin hoj, publik och ändå kunna köra och ha skoj. Så det var även en trevlig mental övning.
Sen att ladda om efter och ge sig ut på sin standard zx7 och tävla var svårt. Men nog smittade VM hojen av sig. Gjorde mitt livs bästa start och tog mig från nionde ruta till femte plats on i första sväng

Så vissa dagar är bättre än andra som ni förstår.
20260808_141700.jpg

Last edited:
- Förutom skitfrän hoj med det rätta offensiva utseendet, måste jag ju gilla dig som vågar använda "han" om din båge.
Min/mina är också hannar minsann.

Det är bara fartyg som är honor.
Jag gör det med flit, kul att du såg det!

Jag har tagit det ifrån en förare som körde dessa när det begav sig, och jag vet att alla Italienare säger HON.
Men den här föraren (har glömt namnet nu) sa han, och när alla ifrågasatte honom och sa -du menar väl HON så sa han -Nä den här hojen har ”balls” så det är en Han! :)

Och det är lite så jag ser på alla mina hojar, så mina är hanar.

Last edited:
Höjdpunkten på årsracet!
Trodde du hade fått förhinder och satt i kompisens depåtält och väntade på älgkebab när jag fick höra i högtalarna något om foggy.. Kan det vara den?! Upp på kryckorna och iväg, mötte mitt kebabbud halvvägs och ropade: sätt det tältet den får vänta! Jag var tydligen den snabbaste person dom sett på kryckor.. 🤣
Skämt åsido jättekul att du fick ihop det till årsracet och väldigt kul att få sett den live!

Höjdpunkten på årsracet!
Trodde du hade fått förhinder och satt i kompisens depåtält och väntade på älgkebab när jag fick höra i högtalarna något om foggy.. Kan det vara den?! Upp på kryckorna och iväg, mötte mitt kebabbud halvvägs och ropade: sätt det tältet den får vänta! Jag var tydligen den snabbaste person dom sett på kryckor.. 🤣
Skämt åsido jättekul att du fick ihop det till årsracet och väldigt kul att få sett den live!
Det här var det bästa! Vi kallade det ”miraklet i Linköping”!! 🤣

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...