Ducati 996 RS ex Fogarty genomgång

Jag håller med dig, det ser jäkligt fett ut faktiskt när avgasröret kröker sig runt hojen.
Här får du en extra porrbild på nederdelen.
View attachment 525552

Det är otroliga utvecklingspengar som lagts ner på denna racern, man hade i princip ingen gräns…man skulle bara vinna!
Jag har hört att en ”helt vanlig” 996RS kostade ca 2 miljoner att köpa på den tiden 🤯
Men Ducatis Corsa hojar hade en massa egna prylar framtagna till sina.
Är blocket också helt custom eller är det baserat på stock 996 men modifierat?

Är blocket också helt custom eller är det baserat på stock 996 men modifierat?
Jag tror det bara är modifierat, tex så ser du att man förlängt sumpen med en magnesium kupa. Men alla dom flesta modifieringarna sitter inuti motorn med delar av titan bla.
IMG_5495.jpeg
Hojen ska väga 152kg!
Och motorn är trimmad av Ducati Corse och ska ge ca 180 HK.

Jag har hört av dom som kört en, att den ska ha lite av en 2T karaktär, detta är nog tack vare dusch-inspruten som bara sprutar på höga varv. Eftersom dom sitter högre upp i luftburken så blandas soppan med luften innan den åker ner i tratten och kyls också innan.
Man kan koppla ur dusch insprutet med en kontakt, detta gjorde man på vissa banor eftersom hojen hade sån extrem kraft när man använder dom att hojen blev svårkörd på för små banor.

Last edited:
Italienskt insprut..... Vorne/Hinten????? :)
View attachment 525561

Jag tror det står för ”Vertical” och ”Horizontal”, Ferrari var lite mer internationella än Ducati 🤣

Alla andra delar på hojen så är det Italienska, tex hela kabelhärvan har italienska förkortningar. Där är horisontellt och vertikal V och O (Orizzontale).

Så det är till vilken av cylindrarna det ska spruta.

Jag tror det står för ”Vertical” och ”Horizontal”, Ferrari var lite mer internationella än Ducati 🤣

Alla andra delar på hojen så är det Italienska, tex hela kabelhärvan har italienska förkortningar. Där är horisontellt och vertikal V och O (Orizzontale).

Så det är till vilken av cylindrarna det ska spruta.
Tänkte inte så långt :)

Här kommer en annan del som man kanske kan säga är ett konstverk, växelföraren.

Den består av extremt många delar, allt för att du ska kunna ställa in den exakt där du vill ha den. Quickshift…eller som italienska Corse kallar det, Speedshift, är inbyggd i växelföraren.

En av lederna i växelföraren har en liten magnet switch, så det funkar så här: När man trycker spaken upp eller ner, så förflyttar sig allt, men när man kommer ”till botten” innan växeln ska gå i så stannar föraren, och leden börjar böja sig, switchen slår ifrån och klipper motorn en tusendel, och växeln går i. 😎

IMG_5491.jpegIMG_5492.jpeg

Här kommer en annan del som man kanske kan säga är ett konstverk, växelföraren.

Den består av extremt många delar, allt för att du ska kunna ställa in den exakt där du vill ha den. Quickshift…eller som italienska Corse kallar det, Speedshift, är inbyggd i växelföraren.

En av lederna i växelföraren har en liten magnet switch, så det funkar så här: När man trycker spaken upp eller ner, så förflyttar sig allt, men när man kommer ”till botten” innan växeln ska gå i så stannar föraren, och leden börjar böja sig, switchen slår ifrån och klipper motorn en tusendel, och växeln går i. 😎

View attachment 525564View attachment 525565

F-n, nu blev jag lite pilsk... Ricken var är du?!?!?!

*/ ?>
Nyheter
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

Back