Ducati 996 RS ex Fogarty genomgång

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport, Ducati 996RS -98
Jag håller på att sätta ihop en lite speciell hoj, detta är faktiskt min ”drömhoj”, som jag egentligen aldrig trodde att jag skulle kunna få tag på över huvudtaget!

Förra sommaren så dök ett tillfälle upp och den blev min. Det saknades lite delar som blivit bortplockade eller bytta genom åren.
Hojen är i ett otroligt bra skick och har full racing historia. Det mesta kommer ifrån Carl Fogartys fabriks hoj ifrån 1998, jag kommer berätta mer om alla komponenter under tiden här i tråden.
Lite fakta, vad jag förstått så byggdes 18st under 1998, det är som en 996 till utseende, men i princip ALLT är större, lättare eller special, man sparade inte på något!
Man kan säga att det är lite som en 996 fast man gett den anabola, swingen, fälgarna och styrkronorna är i magnesium, nästan allt annat är kolfiber förutom motor och skruvar i titan.

Trattarna och inspruten sitter INNE i luftburken, och det är 3 insprut per tratt, 2 sitter nere i tratten och ett sitter utanför tratten riktad ner i hålet. Ferrari byggde detta bränsle system till ducati Corsa till deras 98 kampanj.

Här är lite bilder på hur han ser ut för tillfället, meningen är att han ska vara klar till sommaren och kommer åka på banorna under sommaren i Classic (parad).
Alla delar finns, man ser bara inte allt i bild, men kommer att monteras sakta men säkert och berätta lite mer om alla sakerna som sitter på eller när dom sätts dit.

IMG_5400.jpegIMG_5401.jpeg

Last edited:
Har faktiskt kört en sådan sving i fräsen - kompisen besökte fabriken någon gång 99-2000 och fick köpa en delvis obearbetad långsving - så jag gjorde de saknade hålen för stötdämparen. Tyvärr förstod jag varför den svingen inte blev använd på någon fabrikshoj - "öronen" för stötdämparinfästningen hade inte rätt höjd. Det funkade ändå men kändes inte helt 100

Nä men fy satan vilken drömhoj!!
Eller hur, jag ser verkligen fram emot att köra den till sommaren.
Har faktiskt kört en sådan sving i fräsen - kompisen besökte fabriken någon gång 99-2000 och fick köpa en delvis obearbetad långsving - så jag gjorde de saknade hålen för stötdämparen. Tyvärr förstod jag varför den svingen inte blev använd på någon fabrikshoj - "öronen" för stötdämparinfästningen hade inte rätt höjd. Det funkade ändå men kändes inte helt 100
Min swing är fabriks swingen som sitter på en Pierobon race-ram, vad jag vet så använde dom denna hela 1998, och Fogarty vann även detta året och blev världsmästare i superbike.

Bakdämparen är specialbyggd av Öhlins, den byggdes i 10 ex på beställning av Ducati Corsa, detta är en av bara några stycken som finns kvar. Fogarty gillade denna dämparen men Corsa ville ha en annan, men Foggy var envis och fick ha den.

IMG_5111.jpeg

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back