Ducati 996/998

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Vendelsö
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Ska äntligen köpa drömhojen Ducati 996 och har hittat ett ex som verkar bra. Vad tänka på och kolla extra på? den är nyservad och verkar välskött hela vägen. Allt ang modellen är välkommet
 
Det största problemet såvitt jag vet är beläggningen på vipparmarna som slits i förtid, räkna med att du kommer byta dessa nu eller någon gång i framtiden, en eller flera stycken.

998:an är en mycket bättre maskin, men kostar därefter :(
 
+1 på föregående.

Kolla om dessa är åtgärdade och att det är seriösa servicar som är gjorda.

På min 996a av årsmodell -99 fick jag byta 6 st a´1500:- när jag gjorde 2000mila, och det var ingen rolig historia o få det utöver den redan smaskiga räkningen från Biscaya :gnissla

I övrigt är det bl.a kopplingskorg o lammeller som behöver ses över så inte det är det första du behöver byta, har den gått mycket småkörning/stadskörning nöter lammeller o korg ut varanda ganska snabbt, en kostnad på några tusen även om du gör det enkla jobbet själv.

Men i stort är det ju en "gammal" cykel så rent generellt är det dokumentation och historia som är av största vikt.

Har du hittat ett fint exemplar kommer du att bli grymt förälskad :tummenupp

M.V.H
MIcke
 
DOKUMENTERAD servicehistorik!

Om du inte själv är duktig på att skruva: Undvik sönderskruvade och/eller trimmade hojar.

Beroende på budget skulle jag i första hand rekommendera en 998 då den nyare testastrettamotorn är att föredra ur flera aspekter. Och allra helst en 998s då man får en hel del godsaker på köpet.

http://www.mcnews.com.au/NewBikeCatalogue/2001/Ducati/2002/998/

Men om budgeten inte tillåter det så är ju 996 är i grunden nästan samma hoj :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top