Ducati 900 SS - blysläde eller ....

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Funderar på en 93a som har rullat dryga 5000 mil.
Vad ska man tänka på vid ev köp?
Jag vill ha en lättsvängd hyfsat smidig maskin som kan funka både på en bandag och som pendlarhoj.

Definera pendlarhoj.

Ägde en 98SSie och pendlarhoj enligt mig är det inte. Hård och stötig och obekväm men alldeles, alldeles underbar... På rätt sak.

Nöjesturer på kurviga vägar, inte pendling eller långresor.

men 93an är väl en helt annan kaross än 98an?

Ingen expert på modellen, men det mesta förutom sprut och design är nog likt? Någon mer kunnig kan säkert rycka in men vad jag vet är det "samma skiten" under skalet.

Oavsett vågar jag säga att ingen av dom är en pendlarhoj. På en 93:a har man dessutom mer service och pyssel än modeller 98- och framåt då kvalitén rycktes upp avsevärt.

Fin hoj iaf, men inte bekväm.

Är inte så kunnig på de maskinerna men en sak bör du nog kolla efter bästa förmåga på årsmodeller före -94. Denna har ju dessutom några mil bakom sig.

Maskiner tom -93 hade lite väl korta ventilstyrningar vilket ändrades till 94-an. Lurigt på,(förlåt mig ducatister), en förhållandevis känslig konstruktion, iaf om det någon gång slarvats med service.

Borde väl gå att få en hälsokoll på det, behöver ju inte vara nån fara. Gillar det råare stuket på de äldre.

Hård och stötig och obekväm men alldeles, alldeles underbar... :tummenupp:)
Är ett stort fan av dessa äldre 2-ventilare men inte som pendlarhoj långa sträckor på 110-väg. På kurvig väg och bana tycker i alla fall jag den är riktigt kul och man kan hänga med många mer effektstinna hojar där, om inte raksträckorna är för långa:rolleyes:
Köper du tror jag inte du bli besviken.:)

Jag pendlade en del med min 93:a och inte led jag särskilt fast jag hade 7 mil motorväg till jobbet. Det värsta va att det ofta tog ett pat timmar att komma hem eftersom man alltid hittade en massa roliga småvägar att köra. :tummenupp

Jag pendlade en del med min 93:a och inte led jag särskilt fast jag hade 7 mil motorväg till jobbet. Det värsta va att det ofta tog ett pat timmar att komma hem eftersom man alltid hittade en massa roliga småvägar att köra. :tummenupp

Så länge småvägarna inte är ojämna med massa tjälskott så visst.

Det är en alldeles underbar hoj, som styr makligt men stabilt. Dess efterföljare från runt -98 kostar ibland mindre än gamla karossen, go figure..

Jag lovar att varje por tackar dig att du raspar liv i en sån på morgonen än en ER-6 eller nåt..

Den är inte värre än nån annan sporthoj jag kört.

Kanske inte, men jag rekommenderar inte någon sporthoj till pendling.

Saknar min SSie nåt grymt ibland. Men jag vet att jag skulle ogilla den igen om jag köpte en igen. Den är underbar men går bara framföra på 10% av Sveriges vägar utan att ens njurar ska säga ifrån.

På bana och fina vägar visst, det är underbart!

Kanske inte, men jag rekommenderar inte någon sporthoj till pendling.

Saknar min SSie nåt grymt ibland. Men jag vet att jag skulle ogilla den igen om jag köpte en igen. Den är underbar men går bara framföra på 10% av Sveriges vägar utan att ens njurar ska säga ifrån.

På bana och fina vägar visst, det är underbart!

Undrar vad du skulle tycka om fjädringskomforten på en några år gammal 999, DEN är hård, inte din förra:D

Undrar vad du skulle tycka om fjädringskomforten på en några år gammal 999, DEN är hård, inte din förra:D

Må så vara. Men jag svarade i min bästa förmåga vad TS önskade om modellen.
Sa inte att den är värst i komfort. Bara att den suger till pendling och vardagskomfort, precis som de flesta sporthojar. Inte minst Ducati-hojar.

Ok, mkt info om komforten. Tack.
Men rent tekniskt, vad ska man titta på om man vill kolla skicket?

Servicebok är heligt på Ducati:s. Remmar och ventilservice. Sedan givetvis allmänskick.

Kolla efter sprickor i ramen vid styrhuvudet och pinnbultarna för cylindrarna kan gå av.
Kolla när remmarna är bytta senast, det är ju bra om serviceboken är med.

Är det gjort nå på den eller är den helt orginal?

Jag hade en 96'a och att nämna ordet lättsvängd och 900ss i samma mening borde vara straffbart. De som säger annat har antagligen bara kört klumpar av detta slag.
Skön motorkaraktär, jävligt sköna bromsar men sen är det inte mycket mer. Ok, skön sittställning.
De dras med problem med sprickor i ramen, mestadels runt styrhuvud men säkerligen på fler ställen. Dessa ser man oftast men inte alltid, kan vara väl dolda på undersidan.
Jag körde med min trots detta och märkte ingen skillnad. Men klart är att en sådan maskin inte tål misshandel av det grövre slaget (ramen syftar jag på) men ska man bara glida runt så lär man inte ha problem med sprickor.

Jag hade en 96'a och att nämna ordet lättsvängd och 900ss i samma mening borde vara straffbart. De som säger annat har antagligen bara kört klumpar av detta slag.
Skön motorkaraktär, jävligt sköna bromsar men sen är det inte mycket mer. Ok, skön sittställning.
De dras med problem med sprickor i ramen, mestadels runt styrhuvud men säkerligen på fler ställen. Dessa ser man oftast men inte alltid, kan vara väl dolda på undersidan.
Jag körde med min trots detta och märkte ingen skillnad. Men klart är att en sådan maskin inte tål misshandel av det grövre slaget (ramen syftar jag på) men ska man bara glida runt så lär man inte ha problem med sprickor.

Sprickor i ramen förekom men man bytte ramarna på garanti och efter det va det inga problem.
Sjhälv har jag spöat min maskin gansk länge nu utan några problem.

Ok, mkt info om komforten. Tack.
Men rent tekniskt, vad ska man titta på om man vill kolla skicket?
Hej Gartan,

med tanke på vad du kört innan så bör du tänka på att detta är ett monster på 78 hk konstruerat och byggt i början av 90-talet... En Classic bike skulle jag vilja påstå.

Bromsarna är som sagt underbara, fjädringen lättjusterad och rätt inställd blir den riktigt lättkörd. Hade Michelin Pilot Power 2CT på min 900 Superlight (samma MC i grund och botten) och med dessa så var hojen otroligt lättsvängd med kanongrepp. Stekte både R1:or och Fireblades på SRW med min tack vare att den var så lätt att få runt. Markfrigången för aktiv bankörning är sådär, inte mer och som alla twinnar, ett bra bottendrag. Körde flertalet 30-mila rundor och det är inga problem, lite skakningar och vibrationer får man räkna med, det är ju en Ducce.

Kolla det som man normalt kollar på en gammal hoj. Remmarna är det viktigaste men låt inte det skrämma dig, ett byte på verkstad ligger väl runt 2000 kr. Kolla även så att den inte tar för mycket olja (lite får du nog räkna med). I övrigt så är det ramen som bör kollas upp, de flesta är nog bytta på garantin, kolla serviceboken.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra