Ducati 1098



Bajk ljuger..:D

1098:an måste jag säga imponerade i verkligheten.. Bra j*vla mycket lättare än min gamla pråm.. Nu är det ju förtidigt att uttala sig om effekten, men vikten har minskats radikalt. Märktes tydligt när man rullade runt med hojen inför mässan att den blivit bra mycket lättare.
 
jag vet att det kommer en cykel till Italia Bike center i Arboga inom kort ,, och att det såldes en till därifrån bara för ett tag sedan ,, inte kan de vara sån brist heller !!!:yoparty

Har aldrig varit någon Ducce fantast, men med den här får man verkligen omvärdera inställningen, vilken skönhet!

Men hur är det med leveranser, går det att få någon i år? "Kotte" Grankvist som skulle köra STCC kan inte göra det i år pga cykelbrist!
 
kunde inte ha sagts bättre :D

Ungefär lika mycket som det svider i alla japse-älskare att Aprilia Factory är MasterBike 2006 och att Ducati är WSB mästare 2006 med sin 999..........:arsele ......alla "produktions hojar" och inga protyper......:tummenupp

/J

Det kallas modellnamn ,, i stället för o skriva kilometerlånga haranger på kåpsidorna som flertalet japanprodukter har ,, :huvet

EDIT: Varför kallar Ducati modellen för 1098 när motorn är på 1099?
Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.[/QUOTE]
 
Last edited:

Det kallas modellnamn ,, i stället för o skriva kilometerlånga haranger på kåpsidorna som flertalet japanprodukter har ,, :huvet

EDIT: Varför kallar Ducati modellen för 1098 när motorn är på 1099?
Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.
Så du menar att 1098 är kortare än 1099, eller?
 
kunde inte ha sagts bättre :D



Det kallas modellnamn ,, i stället för o skriva kilometerlånga haranger på kåpsidorna som flertalet japanprodukter har ,, :huvet

EDIT: Varför kallar Ducati modellen för 1098 när motorn är på 1099?
Det "normala" är ju att göra tvärtom, dvs att 599 blir 600, 999 blir 1000 osv.

Tror det är för att det är efterträdaren efter 998 och ej 999(den skapades efter linjer från 998 m.m)därför vart det 1098
 
Nja, men de har ett lustigt sätt att välja ut hojar på. En del får vara dyrare och ha en massa fina tillbehör. En del får ha 636 kubik osv.
:rofl

En del behöver ha glädjemätare för att hänga med de andra hojarna, en del behöver ha glädjevikt på pappret för att kunna slås med konkurenterna....det mest handlar om att kunna va värst vid korvmojen :näsblod ... va fan har du bara 599cc min ninja har 636cc o så on(allt för att va/eller låsas va bättre än konkurenterna)
 
Last edited:
Detta är den snyggaste hojen lanserad detta år :tummenupp

Men fullt racekit kommer den inte bara se grym ut utan även klå det mesta på bana,, som jag vill ha en... :gnissla
 
Trodde aldrig att det skulle hända men jag måste säga det...

Jag vill ha en Ducati!! :va
 
Som legitimerad Ducati hatare :tungan så är jag den förste att erkänna att 1098 är nått av det snyggaste jag sett.
stog en bra stund påmässan och kände på den, sånna former skulle jag kunna ägna en dag åt att ta på utan problem :-)

sen det här snacket om att dom hade en R1 i design studion, kan hända att det stog en där nånnstans ja men att dom skulle suttit och tittat på den och tagit fram 1098 är nog hyffsat långt ifrån sanningen..

Att man köper in konkurenternas produkter, utvärderar, provar, plockar ner, analyserar, har sönder, mm, det är mer regel än undantag.
R1-04 är ju mkt vacker och vann pris när den kom ut, iofs designad av en japan, Kazumasa Sasanami, men jobbet är gjort i Amsterdam.
(så vad är en japansk hoj/design?)

Pierre Terblanche lyckades riktigt bra med 999 tycker jag, felet han gjorde va ett det är ingen Ducati.
Han la designen lite väl långt ifrån traditionen, känner kunden inte igen "sitt" märke så är det lätt hänt att den kallas "ful", vilket ju 999 självklart inte är.

nä, en radfyra i 1098 och jag hade rånat banken igår..
 
Troligen kolfiber kåpor m.m + lite smygtrim i motorn m.m...öhlins, brembo m.m har den ju redan :)
Öhlins får man först på 1098S, det är Showa på 1098 om jag läste rätt i Bikes test.

Ska bli spännande att se om 1098 kan hävda sig mot radfyrorna i standardklasserna.
 
Det är så skönt att se att (nästan) alla är överens om att nya 1098:an är en fin och bra hoj. Frågan är vem som ska ta över hund(häst?)huvudet från Ducati som den genom tiderna mest överskattade hojen?

/Mackan
 
Angående det där med namnet, att den heter 1098 och inte 1099 har inte det något med avgasrestriktioner eller försäkringar eller något dyl att göra?

Ledsen att jag inte kan utveckla det mer men någon skrev nånstans (hehe) att de genom att benämna den med 1098 cc undgick någon regel...

Någon som vet vad jag yrar om? :rolleyes:
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top