Ducati 1098 vs Honda CBR 1000RR

Om du ska köra mest gata är frågan du ska ställa dig: Vill jag vara en i mängden med en random japshoj eller ska jag var unik och välja en hoj som inte alla andra vi korvkiosken har:va? Själv ville jag inte smälta in i den grå massan, så jag valde något unikt:banana och har inte ångrat det en sekund;).
 
Den stora skillnaden mellan tex Honda och Ducati är att Honda utvecklar en suverän gathoj som ska kunna köras långt med ett minimum av service.
Denna racepreppas sedan för att göra bra ifrån sig på tävlingsbanorna (Vilket den också gör).

Ducati gör precis tvärtom. De utvecklar en ren racehoj och hänger sedan på gatprylar, för att kunna sälja dem.

Ducati är mer servicekrävande än de flesta japshojar, men mycket hänger också på ägaren...

Min första 4 ventilare kollade jag ventilerna på var 500:e mil eftersom jag fått veta att detta måste göras, speciellt om den körs mycket på bana.
Efter ett antal kontroller var 500:e mil utan att behöva justera ventilerna, så ökade jag intervallen till 1000 mil och nu har jag ökat den till 1500mil.
Senaste hoj semestern blev det faktisk drygt 1700 mil innan justering och när jag gjorde justeringen låg ventilspelet fortfarande inom toleranserna.

Det jag är mest noga med är vilken typ av olja/viskositet jag kör med och att jag alltid varmkör hojen upp till arbetstemperatur innan jag belastar motorn.
För gammel hypern och andra med samma motor tar det ca 90 sekunder från start innan hela motorn har full smörjning och detta gäller även om motorn redan är varm.

Den nya motorn som kom med 749/999 och sedan har vidareutvecklats till 1098 etc är inte ens i närheten så servicekrävande som sina föregångare.

Vad det gäller service, så är den (när den behöver göras) dyrare än på japshojar, men detta gäller till stor del om man väljer att lämna in hojen till en auktoriserad verkstad.

Väljer man en icke auktoriserad verkstad som tex. Lolitech i Skåne så hamnar arbetskostnaden nästan på halva priset för en service och den blir minst lika bra gjord då han har alla specialverktyg, shims satser och kunnandet.

Vilken hoj du än väljer av dom 2, så får du en riktigt bra hoj. Du får helt enkelt låta känslan avgöra när du provkört dem, lycka till :)
 
Last edited:
bor uppe i östersund, så möjlighet till bra serrvice finns inte på världskartan.
och lika så möjligheten att provköra, men man kanske får ta en tripp ner över landet och prova båda hojarna innan man köper.
ja de gäller cbr från 08, duccen e ju lite dyrare än cbr'n men de lär den ju vara när jag ska sälja också.
är de nån som vet mer exakt hur servicarna är på duccen ? vilka miltal och vad dom kostar?

Du har 19 mil till närmaste 1098:a du kan provköra.
 
Sorry, skrev fel..., 90 sekunder ska det vara :)
Jag brukar dock använda mig av 2 minuter, så är man på den säkra sidan...

Det där får du också gärna utveckla, menar du att det tar 90 sekunder för oljepumpen att bygga upp tryck?
Eller att det tar oljan en och en halv minut att flytta sig från oljetråget till vipparmsaxlarna?
Då är det nåt som inte stämmer i din maskin.
 
Hmm, varför dyker du aldrig upp? Har du bestämt dig för en Ducce i alla fall? :7peta

nej har inte bestämt mig än,dock hade ja nog inte tänk at åka längre ner än sthlm iallafall, men pm'a en länk till din annons så får ja se, om den e nå fräschare än dom andra så kanske de blir den.
 
Jag skulle prova..

Jag var SUPERanti mot allt vad rad4 hette tidigare, men efter att ha provat r1 -06 racehoj (som iofs inte var helt orginal) så förstog man ju sbnabbt att de som jobbar med att bygga hojar i den fabriken också visste en eller två saker.

Viktiga är att hitta hojen man trivs på.
Jag trivs som fisken i vattnet på min gamla -98, men jag vet att den inte hänger med dagens hojar. Jag provade brorsans 1098 och den går jättefint, men jag hittar inte hem på körställningen riktigt.

Samma sak med Yamma R1:an.. Känns som jag sitter högt uppe på hojen med väldigt mycket vikt på armarna och dessutom är den grymt bred.

Soma sagt.. Prova.
och jag gissar på att det inte spelar någon roll vad som står i denna tråd när väl kärleken infinner sig.
 
Det där får du också gärna utveckla, menar du att det tar 90 sekunder för oljepumpen att bygga upp tryck?
Eller att det tar oljan en och en halv minut att flytta sig från oljetråget till vipparmsaxlarna?
Då är det nåt som inte stämmer i din maskin.

Nejdå, det tar absolut inte 90 sekunder för pumpen att bygga upp oljetryck och inte heller tar det så lång tid att transportera oljan från tråget till till vipparms axlarna, men..., det är inte det jag menar.

Jag menar att man inte har uppnått full smörjning förrän oljan är helt fördelad över varje del/lager/kontaktyta i hela motorn och det har du inte förrän efter ca 90 sekunder på gammel hypern. Att man har uppnått fullt oljetryck och att oljan flyttat sig från tråget till toppen innebär inte att man direkt uppnått full smörjning.

Sigma Performance gjorde en del tester på detta för ett antal år sedan där de kom fram till samma sak.

Har haft min 748 sedan 2003 och har ännu inte behövt byta en enda vippa, så nejdå det är inte något fel på min maskin :)
 
Nejdå, det tar absolut inte 90 sekunder för pumpen att bygga upp oljetryck och inte heller tar det så lång tid att transportera oljan från tråget till till vipparms axlarna, men..., det är inte det jag menar.

Jag menar att man inte har uppnått full smörjning förrän oljan är helt fördelad över varje del/lager/kontaktyta i hela motorn och det har du inte förrän efter ca 90 sekunder på gammel hypern. Att man har uppnått fullt oljetryck och att oljan flyttat sig från tråget till toppen innebär inte att man direkt uppnått full smörjning.

Sigma Performance gjorde en del tester på detta för ett antal år sedan där de kom fram till samma sak.

Har haft min 748 sedan 2003 och har ännu inte behövt byta en enda vippa, så nejdå det är inte något fel på min maskin :)

Just checking :)
 
nu har jag handlat hoj, och de vart varken en blade eller en ducce...
utan de vart en gixxer k8..

jag va igentligen emot sugkuki förut inte för att ja hade provat nån men ja tyckte dom va fula, men den här va riktigt snygg och hade redan allt jag hade tänkt köpa till annars, plus att den bara hade 140 mil på mätaren!
 
jajemen, är född 90, försäkringen landade på 20/helår vi sugkukis märkes försäkring, självrisken va dock oerhört dyr... men de den va samma för alla som har den här hojen och färsäkringsbolag, oavsätt ålder....
 
Kan rekomendera CBR 1000RR. Sålde min i våras för att testa nytt och det slutade med att jag prövat 4 andra hojar sen köpte jag tillbaka Firebladen. ( -09 med ABS )
Tar dessutom radfyra över twin utan att blinka. Men det är ju en smaksak.
Supersport ska vina och fräsa som en radfyra, inte mullra som en fiskebåt på nitro MEN som sagt... det är helt en smaksak!

Med en Fireblade är det svårt att välja fel.
 
nu har jag handlat hoj, och de vart varken en blade eller en ducce...
utan de vart en gixxer k8..

jag va igentligen emot sugkuki förut inte för att ja hade provat nån men ja tyckte dom va fula, men den här va riktigt snygg och hade redan allt jag hade tänkt köpa till annars, plus att den bara hade 140 mil på mätaren!

Trevligt, verkar finnas många GSXR i den här staden, har sett en hel del faktiskt. Såg bla 2 idag, en blå och en vit ute på frösön. :)
 
Trevligt, verkar finnas många GSXR i den här staden, har sett en hel del faktiskt. Såg bla 2 idag, en blå och en vit ute på frösön. :)

den vita kan nog ha varit jag;)

Kan rekomendera CBR 1000RR. Sålde min i våras för att testa nytt och det slutade med att jag prövat 4 andra hojar sen köpte jag tillbaka Firebladen. ( -09 med ABS )
Tar dessutom radfyra över twin utan att blinka. Men det är ju en smaksak.
Supersport ska vina och fräsa som en radfyra, inte mullra som en fiskebåt på nitro MEN som sagt... det är helt en smaksak!

Med en Fireblade är det svårt att välja fel.

ja jag tycker bladen ser riktigt trevlig ut, och va helt inställd på att köpa en, men sen så fök gixxern upp i sista sekund, och den hade redan allt jag hade tänkt köpa till till en blade, så som valtermoto pinnar, titax grepp, andra clip ons (mins inte vilket märke de va på dom) yoshimura slipon, r&g tailtiddy mm..

och de är den första gixxern ja tycker e snygg, tycker annars att dom e rätt fula faktiskt...
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top