Dubbla strålkastare - samma funktion?

På det tidiga nittiotalet när man åkte till besiktningen fick bara en av lamporna lysa på halvljus. På helljus båda. Nu hade jag en USA-import ZXR så båda lös på halvljus. (Man gillar ju dubbla lysen over there på bilar med. För den som minns USA lysen till SAAB o Volvo). Men det blev till att montera en besiktningslampa med ett bortklippt bleck vi dessa högtidliga tillfällen. Ni vet, lång ful baksskärm på, dit med jätte ljudddämpare och speciallampa. Sen hem och bort med allt innan någon såg en. Kunde ju påverka coolfaktorn negativt:glömdet
Ja. Det som gällde under ett antal år var ju att en motorcykel endast fick ha en ljuskälla framåt vid halvljus vilket betydde att många motorcyklar som hade dubbla strålkastare konfigurerades så att endast den ena lös på halvljuset. Klart dum idé om du frågar mig.
Idag är ju regeln att man får ha två strålkastare för halvljuset men det finns ett max avstånd mellan den för att det ska vara godkänt.
 
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
 
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
Nu har dom ju skrivit reglerna rätt konstigt.
Som det står i reglerna så står det fortfarande att motorcykel med två hjul endast får ha en strålkastare för halvljus.
Men dom har gjort tillägget "Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljus-strålkastare.".
Dvs om man har max 20 cm mellan strålkastarna så räknas det som en strålkastare.

Och lyckas man montera strålkastarna med mer än 20 cm mellan så lär det se rätt konstigt ut på dom flesta motorcyklar.
 
Nu har dom ju skrivit reglerna rätt konstigt.
Som det står i reglerna så står det fortfarande att motorcykel med två hjul endast får ha en strålkastare för halvljus.
Men dom har gjort tillägget "Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljus-strålkastare.".
Dvs om man har max 20 cm mellan strålkastarna så räknas det som en strålkastare.

Och lyckas man montera strålkastarna med mer än 20 cm mellan så lär det se rätt konstigt ut på dom flesta motorcyklar.
Håller med, rätt bakvänd beskrivning...
 
Betyder det då att detta är ok?
 

Bifogat

  • 299C86D7-2633-4521-AB1C-CEAF35F7FA5F.jpeg
    299C86D7-2633-4521-AB1C-CEAF35F7FA5F.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 10
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
Vafan! Det var längesen!
 
Min urmultihar Xenon i båda lysena och enda kommentaren på bilprovningen är att det är ett jädrans bra ljus. Ljusbilden på halvljus är perfekt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top