Dubbla strålkastare - samma funktion?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På det tidiga nittiotalet när man åkte till besiktningen fick bara en av lamporna lysa på halvljus. På helljus båda. Nu hade jag en USA-import ZXR så båda lös på halvljus. (Man gillar ju dubbla lysen over there på bilar med. För den som minns USA lysen till SAAB o Volvo). Men det blev till att montera en besiktningslampa med ett bortklippt bleck vi dessa högtidliga tillfällen. Ni vet, lång ful baksskärm på, dit med jätte ljudddämpare och speciallampa. Sen hem och bort med allt innan någon såg en. Kunde ju påverka coolfaktorn negativt:glömdet
Ja. Det som gällde under ett antal år var ju att en motorcykel endast fick ha en ljuskälla framåt vid halvljus vilket betydde att många motorcyklar som hade dubbla strålkastare konfigurerades så att endast den ena lös på halvljuset. Klart dum idé om du frågar mig.
Idag är ju regeln att man får ha två strålkastare för halvljuset men det finns ett max avstånd mellan den för att det ska vara godkänt.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
Nu har dom ju skrivit reglerna rätt konstigt.
Som det står i reglerna så står det fortfarande att motorcykel med två hjul endast får ha en strålkastare för halvljus.
Men dom har gjort tillägget "Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljus-strålkastare.".
Dvs om man har max 20 cm mellan strålkastarna så räknas det som en strålkastare.

Och lyckas man montera strålkastarna med mer än 20 cm mellan så lär det se rätt konstigt ut på dom flesta motorcyklar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har dom ju skrivit reglerna rätt konstigt.
Som det står i reglerna så står det fortfarande att motorcykel med två hjul endast får ha en strålkastare för halvljus.
Men dom har gjort tillägget "Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljus-strålkastare.".
Dvs om man har max 20 cm mellan strålkastarna så räknas det som en strålkastare.

Och lyckas man montera strålkastarna med mer än 20 cm mellan så lär det se rätt konstigt ut på dom flesta motorcyklar.
Håller med, rätt bakvänd beskrivning...
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Betyder det då att detta är ok?
 

Bifogat

  • 299C86D7-2633-4521-AB1C-CEAF35F7FA5F.jpeg
    299C86D7-2633-4521-AB1C-CEAF35F7FA5F.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 10

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
Vafan! Det var längesen!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Min urmultihar Xenon i båda lysena och enda kommentaren på bilprovningen är att det är ett jädrans bra ljus. Ljusbilden på halvljus är perfekt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top