Dubbla strålkastare - samma funktion?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
På det tidiga nittiotalet när man åkte till besiktningen fick bara en av lamporna lysa på halvljus. På helljus båda. Nu hade jag en USA-import ZXR så båda lös på halvljus. (Man gillar ju dubbla lysen over there på bilar med. För den som minns USA lysen till SAAB o Volvo). Men det blev till att montera en besiktningslampa med ett bortklippt bleck vi dessa högtidliga tillfällen. Ni vet, lång ful baksskärm på, dit med jätte ljudddämpare och speciallampa. Sen hem och bort med allt innan någon såg en. Kunde ju påverka coolfaktorn negativt:glömdet
Ja. Det som gällde under ett antal år var ju att en motorcykel endast fick ha en ljuskälla framåt vid halvljus vilket betydde att många motorcyklar som hade dubbla strålkastare konfigurerades så att endast den ena lös på halvljuset. Klart dum idé om du frågar mig.
Idag är ju regeln att man får ha två strålkastare för halvljuset men det finns ett max avstånd mellan den för att det ska vara godkänt.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
Nu har dom ju skrivit reglerna rätt konstigt.
Som det står i reglerna så står det fortfarande att motorcykel med två hjul endast får ha en strålkastare för halvljus.
Men dom har gjort tillägget "Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljus-strålkastare.".
Dvs om man har max 20 cm mellan strålkastarna så räknas det som en strålkastare.

Och lyckas man montera strålkastarna med mer än 20 cm mellan så lär det se rätt konstigt ut på dom flesta motorcyklar.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har dom ju skrivit reglerna rätt konstigt.
Som det står i reglerna så står det fortfarande att motorcykel med två hjul endast får ha en strålkastare för halvljus.
Men dom har gjort tillägget "Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljus-strålkastare.".
Dvs om man har max 20 cm mellan strålkastarna så räknas det som en strålkastare.

Och lyckas man montera strålkastarna med mer än 20 cm mellan så lär det se rätt konstigt ut på dom flesta motorcyklar.
Håller med, rätt bakvänd beskrivning...
 

Baua

Medlem
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
2015 Yamaha FZ8-S
Betyder det då att detta är ok?
 

Bifogat

  • 299C86D7-2633-4521-AB1C-CEAF35F7FA5F.jpeg
    299C86D7-2633-4521-AB1C-CEAF35F7FA5F.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 7

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag converterade min till dubbel halv, dubbel hel för några år sen, och inga problem på besiktningen. Lyser bättre och framförallt ser det bättre ut tycker jag när det lyser symetriskt.

Minns inte avståndet, men jag minns att det var förhållandevis brett, dvs du får ha en rätt skum placering av lysena om det INTE ska gå igenom.

Däremot tar jag ut Xenon-lamporna och sätter i vanliga H4 till besiktningen.
Vafan! Det var längesen!
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Min urmultihar Xenon i båda lysena och enda kommentaren på bilprovningen är att det är ett jädrans bra ljus. Ljusbilden på halvljus är perfekt.
 
Nyheter
Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...

Service hos Lillemans MC

Efter de första hundra mile...

Bildsvep från Ducatis bandag på Karlskoga

90 sugna Ducatister på plat...

Brad Binder förlänger med KTM

KTM:s första MotoGP-racevin...

Jämförelsetest Indian FTR 1200 S, gammal mot ny

Indian FTR S årsmodell 2019...

Vinnarna från Custom Bike Show

Anders Göth ställde ut fler...

Snabbare leveranser och fler upplevelser hos Touratech

Under 15 år har Touratech N...

Genomtänkt för touring!

Dainese har tillverkat mc-k...

Top