Ja. Det som gällde under ett antal år var ju att en motorcykel endast fick ha en ljuskälla framåt vid halvljus vilket betydde att många motorcyklar som hade dubbla strålkastare konfigurerades så att endast den ena lös på halvljuset. Klart dum idé om du frågar mig.På det tidiga nittiotalet när man åkte till besiktningen fick bara en av lamporna lysa på halvljus. På helljus båda. Nu hade jag en USA-import ZXR så båda lös på halvljus. (Man gillar ju dubbla lysen over there på bilar med. För den som minns USA lysen till SAAB o Volvo). Men det blev till att montera en besiktningslampa med ett bortklippt bleck vi dessa högtidliga tillfällen. Ni vet, lång ful baksskärm på, dit med jätte ljudddämpare och speciallampa. Sen hem och bort med allt innan någon såg en. Kunde ju påverka coolfaktorn negativt![]()
Idag är ju regeln att man får ha två strålkastare för halvljuset men det finns ett max avstånd mellan den för att det ska vara godkänt.